Europejczycy nie pokochają Nokii z Windows Phone?

Europejczycy nie oszaleli na punkcie nowych Nokii z Windows Phone 7. Urządzenia przyjęli z rezerwą. Tak twierdzą eksperci z Exane BNP Paribas, którzy podjęli się zbadania jak konsumenci zareagowali na debiut "Nokia Phone'ów".

Według badania tylko 2,2 procenta konsumentów bezapelacyjnie zdecydowało się na zakup Lumii.

To sporo za liderami rynku, iPhone 4S Apple'a i Samsungiem Galaxy S II - jak stwierdził Alexander Peterc, analityk z Exane.

Wobec tego zmniejszeniu uległy także orientacyjne prognozy sprzedaży, snute przez znawców rynku i maklerów. Z dwóch milionów zredukowano je do zaledwie 800 tysięcy odsprzedaży do klientów końcowych. To nieco mniej niż poprzedni technologiczny hit fińskiego producenta - Nokia N8. Pociągnęło to za sobą także wahnięcie ceny akcji Nokii.

Zabawny element całej giełdowej układanki stanowi fakt, że badanie wykonano w ramach pięciu rynków, na które nowy smartfon Nokii wkroczył z początkiem grudnia 2011 roku. Póki co brzmi rzetelnie. Do puli trafiło jednak zaledwie 1300 osób, z czego odfiltrowano respondentów, zamierzających zakupić w najbliższym miesiącu telefon typu smartphone. W wyniku tego procesu w próbie (z pięciu krajów) pozostało dokładnie 456 ankietowanych. Dla porównania, aby mówić o próbie reprezentatywnej w stosunku do Polski, należy przepytać około tysiąca respondentów.

Exane natomiast pozwoliło sobie wypowiedzieć się na temat trendów wśród konsumentów pięciu europejskich krajów w oparciu o zaledwie 456 głosów. Zdaje się więc, że wyniki badania, jakkolwiek ostatecznie mogą się okazać trafne, można póki co - ze względu na metodologię - potraktować z przymrużeniem oka.

dane dostarcza:

embed
Więcej o: