Facebook pokazuje Graph Search / Socjogram - wyszukiwarkę działań użytkowników Facebooka. Buszuj wśród rzeczy znajomych

Facebook nie zapowiedział smartfona. Zapowiedział niby coś mniejszego... i paradoksalnie coś znacznie ważniejszego - Graph Search / Socjogram. To wyszukiwarka, dzięki której będzie można łatwo wyszukać informacje dotyczące naszych znajomych (i nie tylko).

Facebook rozrasta się - codziennie dochodzą nowi użytkownicy, a starzy dorzucają nowe lajki, zdjęcia, linki i komentarze. Baza informacji rośnie w niesłychanym tempie. Do tej pory jednak nie było zbytniej możliwości przeszukiwania jej przez użytkowników. W efekcie Facebook jest nastawiony bardzo na to, co dzieje się "teraz" - większość osób jest przykuta do swojego strumienia aktualności, nie wychodzi poza niego. Powód jest prosty - znalezienie czegoś na Facebooku starszego niż kilka tygodni, szczególnie jeśli nie dotyczy jednej osoby i nie jest zdjęciem, jest strasznie wkurzające.

Facebook na dzisiejszej konferencji zapowiedział Graph Search. Upraszczając - jest to wyszukiwarka, która pozwala przeszukiwać bazy Facebooka. Ale to uproszczenie, porównanie do zwykłej wyszukiwarki, byłoby (szczególnie zdaniem Marka Zuckerberga) bardzo krzywdzące. Rozbijmy więc nowość na kilka punktów:

1. Uprzedzając wszelkie wątpliwości, Zuckerberg na samym początku powiedział, że użytkownicy mogą przeszukiwać jedynie te rzeczy, które zostały im udostępnione. Z jednej strony to dobrze, z drugiej jednak oznacza to, że użytkownicy jeszcze bardziej będą musieli dbać o właściwe ustawienia prywatności - do tej pory bowiem wiele rzeczy było zbyt starych, żeby je wygrzebać. Teraz łatwiej będzie je znaleźć.

2. Graph Search nie opiera się o słowa kluczowe, jak robi to np. wyszukiwarka Google'a. Facebook, szczególnie w fazie beta Socjogramu, bardziej polega na elementach w swojej bazie danych - użytkownikach, fanowskich stronach czy wpisanych zainteresowaniach - i ich powiązaniach ze sobą. Dlatego jeśli będziemy szukać znajomych, którzy lubią Grę o tron, Graph Search poinformuje nas przede wszystkim o osobach, które polubiły taką stronę, a nie o tych, które gdzieś tam wspomniały o "tronie" i "grze" w jednym poście. W efekcie co prawda silnik wyszukiwania może pominąć część wartościowych informacji, odsiewa jednak wiele śmieciowych wyników.

3. Całość działa w oparciu o frazy. "Znajomi, którzy lubią...", "Zdjęcia ze mną i ...", "Restauracje w pobliżu ... lubiane przez znajomych z kraju ...", a nawet "singielki mieszkające w ... i interesujące się ..." - łączy się to z poprzednim punktem. Znowu, tak skonstruowane wyszukiwanie jest nieco ograniczające i może pomijać niektóre informacje, docelowo jednak ma szansę zapewnić znacznie bardziej wartościowe wyniki. Pytanie, czy się to nie zmieni w miarę rozwoju usługi i jej wychodzenia z fazy bety.

4. Całość jest zintegrowana ze stroną główną. Na prezentacji główna belka serwisu została całkowicie zdominowana przez pasek wyszukiwania, podczas gdy ikonki notyfikacji oraz ustawienia zostały zepchnięte do prawej strony. Wpisywane w pole frazy dynamicznie zmieniają stronę. Z punktu widzenia użytkownika to istotna cecha serwisu - upraszcza cały proces.

 

Nowa funkcja jest na razie w fazie testów beta, które startują dziś. Na tej stronie możemy się zapisać na listę oczekującą - choć część materiałów o Socjogramie (tak będzie się usługa nazywać w Polsce) została zlokalizowana, to wersja beta jest tylko dostępna dla użytkowników serwisu korzystających z amerykańskiej wersji językowej.

Firma zamierza upublicznić wyszukiwarkę w ciągu tygodni/miesięcy. W przyszłości ma się pojawić wsparcie dla aplikacji mobilnych, obsługa wszystkich języków, przeszukiwanie statusów i Open Graph.

Open Graph, czyli połączenie Graph Search z wyszukiwaniem lajków na stronach zewnętrznych. Zaprezentowano go już  2,5 roku temu:

Open Graph umożliwia indeksowanie stron internetowych pod względem ich "popularności" wśród użytkowników.

Tym samym firma przypomniała niejako, że jej starania o zbudowanie własnej, specyficznej wyszukiwarki trwają już od kilku lat. Zapewne to właśnie Graph Search miał na myśli Zuckerberg we wrześniu zeszłego roku.

Socjogram może okazać się jedną z najważniejszych funkcji Facebooka. Owszem, ktoś powie, że wyszukiwarka technologicznie wcale nie jest bardziej zaawansowana od rozwiązań konkurencji, szczególnie Google'a. Warto jednak pamiętać, że sam algorytm jest tylko jednym elementem całej układanki. Elementem najmniej ważnym, z punktu widzenia użytkownika. Użytkownik bowiem szuka określonych treści, jeśli więc baza danych jest uboga o nie, to nawet najlepszy algorytm nie zatuszuje tego faktu. A Facebook ma wyjątkową bazę informacji - naszą bazę, bazę o nas.

zobacz inne literatura obcojęzyczna w

Więcej o: