Co jest ważniejsze - internet czy telewizja? Najważniejsze wnioski z badania World Internet Project: Polska 2013

Liczba laptopów w Polsce w końcu przewyższyła liczbę komputerów stacjonarnych. Rośnie liczba urządzeń mobilnych, ale wciąż korzystamy z nich głównie w domu (czyli niezbyt mobilnie). Aż 4% osób w Polsce korzystało z internetu, ale przestało. To tylko najważniejsze wnioski z polskiej edycji badania World Internet Project 2013.

Z badania World Internet Project: Polska 2013 wynika, że 62% mieszkańców naszego kraju powyżej 15 roku życia korzysta z internetu. W sumie na potrzeby badania WIP przepytano 2002 osoby.

World Internet Project 2013 pokazał, że 71% internautów posiada laptopa, a komputer stacjonarny - 57% z nich. Dla porównania wśród wszystkich mieszkańców naszego kraju zależność ta wynosi 47% i 40%. Po raz pierwszy w polskiej historii WIP to właśnie laptop stał się najpopularniejszym typem komputera. A to tylko jeden z przejawów rosnącej liczby urządzeń mobilnych w naszym kraju.

Fot. World Internet Project Polska 2013

(kliknij w obrazek, żeby zobaczyć całą infografikę)

31% internautów deklaruje posiadanie smartfona. 12% posiadanie tabletu. Co ciekawe jednak, zaledwie 6% internautów z tabletami korzysta z nich do przeglądania internetu. World Internet Project: Polska 2013 ujawnił też, że z urządzeń mobilnych wciąż korzystamy raczej w domu. Oznaczać to może, że Polacy wciąż są ostrożni w stosunku do pakietów internetu mobilnego i z sieci wolą korzystać w zasięgu WiFi. Co ciekawe - 7% internautów posiada w domu 3 lub więcej urządzeń, które mogą łączyć się z siecią.

World Internet Project Polska 2013

(kliknij w obrazek, żeby zobaczyć całą infografikę)

Tegoroczne badanie pokazało też, że telewizja stopniowo traci na znaczeniu. Ankietowane osoby do 30 roku życia stwierdziły, że zamiast oglądać telewizję wolą korzystać z internetu. Preferencje te zależą jednak w głównej mierze od wieku - im starsza osoba, tym wyżej ceni sobie telewizję. Medioznawca z Instytutu Dziennikarstwa UW, Jacek Wasilewski podkreśla:

W pierwszej dekadzie naszego wieku zmieniły się rytuały. Tak jak informacje telewizyjne o określonej godzinie dla wielu ponadczterdziestolatków były rytuałem, tak dla młodych czekanie na godzinę siódmą jest dziwactwem, skoro wszystko do tego czasu już wiadomo. Inny sposób konsumpcji informacji powoduje też, że internet dla starszych grup jest pomieszaniem, miszmaszem gdyż nie potrafią, ani filtrować informacji ani jej wyszukiwać - wnoszą do korzystania z sieci nawyki z oglądania telewizji. Stąd wyraźny podział informacji i rozrywki w telewizji bardziej im odpowiada.

World Internet Project Polska 2013

(kliknij w obrazek, żeby zobaczyć całą infografikę)

Tegoroczne badanie ujawniło też nową kategorię: eks-użytkowników internetu. Jest ich niewielu, bo zaledwie 4% ankietowanych. Są to osoby, które korzystały wcześniej z internetu, ale z różnych przyczyn przestały i obecnie twierdzą, że sieć nie jest specjalnie przydatnym narzędziem. Artur Kurasiński, przedsiębiorca i autor bloga AK74 zauważa:

Nie -użytkownicy wyolbrzymiają problemy oraz nie dostrzegają zalet internetu. Tutaj istnieje ogromne pole do popisu dla takich organizacji jak IAB Polska, które powinny prowadzić wzmożone akcje edukacyjne dla osób, które nie widzą pozytywów korzystania z internetu.

Kim dokładnie są eks-internauci? Dlaczego przestali korzystać z sieci? Jakie czynności są dla nas w internecie najważniejsze? Czy chcemy za nie płacić? Co jest ważniejsze - dzwonienie z telefonu czy internet? Odpowiedzi na te wszystkie pytania (i wiele więcej) znajdziecie w tegorocznej edycji badania World Internet Project: Polska.

Aby pobrać za darmo raport w wersji PDF, najpierw podziel się nim ze znajomymi za pomocą Facebooka lub Twittera.

W przypadku udostępnienia informacji na Facebooku po jej przesłaniu należy pozostać w tym samym oknie przeglądarki i poczekać aż zakończy się odliczanie. Raport zostanie automatycznie pobrany (jest ciężki - PDF 86 MB) i otwarty w oknie. Można go zapisać na dysku. Jeśli zamkniemy okno bez zapisywania, w celu ponownego otwarcia raportu konieczne będzie powtórne przejście procedury dzielenia się w serwisie społecznościowym.

Więcej o: