Ta kreatywna zabawka miała nigdy nie powstać. Uratował ją... internet

Historia pewnej zabawki dowodzi, że żyjemy w świecie pełnym stereotypów.

GoldieBlox to kreatywna zabawka dla dziewczynek interesujących się inżynierią. To zestaw składający się z elementów konstrukcyjnych, figurek i  książki z historyjkami. Projekt zyskał olbrzymie wsparcie społeczności crowdfundingowego portalu Kickstarter . W ciągu pół roku zyskał dofinansowanie w wysokości blisko 300 tys. dol. Zabawka trafia właśnie do sklepów na całym świecie.

Fot. Kickstarter

Nim to się jednak zdarzyło Debbie Sterling, twórczyni GoldieBlox, trafiła na ścianę. Wszystko przez stereotypy. To one sprawiały, że szefowie kilku firm zajmujących się sprzedażą zabawek po zapoznaniu się z pomysłem Sterling stwierdzali: dziewczynki tego nie chcą.

Sterling nie złożyła broni. Postanowiła promować swój pomysł w sieci. Na pytanie w jaki sposób była w stanie pokonać bariery, które napotkała, odpowiedziała:

"Dzięki internetowi. To on pozwala firmom takim jak nasza przezwyciężyć standardowy pogląd, według którego jakaś idea jest nieodpowiednia lub niechciana przez rynek. Media społecznościowe i crowdfunding były tym, co pozwoliły to przezwyciężyć."

GoldieBlox stał się pretekstem do szerszej dyskusji na temat stereotypów i faktów. Inżynierowie są najbardziej poszukiwanymi pracownikami w USA. Jednocześnie jedynie 13% inżynierów to kobiety. To tym bardziej dziwne, że zarabiają w tej branży o 33% więcej niż w innych.

W poniższym nagraniu widzimy dziewczynkę przedstawioną jako "księżniczkę" - bo taki jest stereotyp, który Sterling próbuje przełamać.

Kobiety doskonale radzą sobie w branży technologicznej i nie muszą udowadniać swej wartości. A jednak stereotyp, że inżynier "to nie zawód dla dziewczynki" wciąż jest mocno zakorzeniony w naszej kulturze. Dlaczego tak jet waszym zdaniem.

Więcej na temat stereotypów tego typu znajdziecie tutaj .

 
Więcej o: