Załatwianie spraw w urzędzie nie musi być udręką. Polska technologia ma ułatwić cały proces

Technologia opracowana przez polską firmę pozwala bez trudu poruszać się po urzędowych korytarzach i wyznacza odpowiednią trasę, w zależności od tego, jaką sprawę chcemy załatwić. Na razie uruchomiono pilotażowy program w Warszawie.

GPS pozwala nam bez problemu dojechać pod dowolny adres. Ale nie pomaga, jeśli w wielkim budynku mamy odnaleźć konkretny pokój albo sklep. Na przykład - dojeżdżacie do galerii handlowej, ale chcecie kupić tylko jeden przedmiot, a nie wiecie dokładnie, gdzie znajduje się odpowiedni sklep. Teraz skazani jesteśmy na chodzenie po korytarzach i szukanie. A gdyby tak aplikacja wytyczała najkrótszą trasę i prowadziła nas do sklepu jak  po sznurku?

Polska firma Ifinity chce rozwiązywać problem (między innymi) nawigacji we wnętrzach budynków. Jej rozwiązanie pozwala wyznaczyć trasę wprost pod odpowiednie drzwi w urzędzie, albo nawet pod konkretną półkę w sklepie. Technologia opracowana przez Infinity pozwala tworzyć wirtualne mapy realnych pomieszczeń i lokalizować w nich konkretne obiekty z dokładnością nawet do kilku centymetrów. Jak to działa? Wszystko opiera się o zastosowanie wewnątrz budynków beaconów, czyli specjalnych nadajników. Odpowiednio rozmieszczone we wnętrzu pozwalają one z jednej strony stworzyć mapę  pomieszczenia, a z drugiej wysyłać informacje na nasz smartfon. Aby jednak informacje zostały odebrane przez nasze urządzenie, musi być w nim włączony Bluetooth i zainstalowana specjalna aplikacja.

Fot. Ifinity

Skoro już wiemy, jak działa rozwiązanie Ifinity, to spójrzmy, jak zostało ono wdrożone. Obecnie uruchomiono pilotażowy program w Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych. Uruchomiony system udostępnia nawigację po urzędowych korytarzach, wyznacza trasę w zależności od sprawy jaką chcemy załatwić oraz pozwala na zdalną rezerwację miejsca w kolejce. Aplikacja udostępnia również informacje urzędowe w zależności od miejsca w jakim jesteśmy i jest w pełni przystosowana dla potrzeb osób niewidomych.

Zobacz wideo
Virtualna Warszawa stanowi technologiczny przełom w dostępie do usług miejskich dla mieszkańców Warszawy, w tym dla osób niepełnosprawnych - tłumaczy Adam Jesionkiewcz, szef Ifinity.

Zastosowana technologia mikrolokalizacji Ifinity pozwala na dużo łatwiejsze załatwianie naszych spraw w urzędach: udostępnia nawigację po urzędowych korytarzach, wyznacza trasę w zależności od sprawy oraz pozwala na zdalną rezerwację miejsca w kolejce. System udostępnia również informacje urzędowe w zależności od miejsca w jakim jesteśmy i jest w pełni przystosowany dla potrzeb osób niewidomych. Gorąco liczę na to, że niebawem będą mieli okazję z niego korzystać wszyscy mieszkańcy Warszawy.

A wygląda na to, że są na to duże szanse. Projekt Virtualna Warszawa został zgłoszony do prestiżowego, międzynarodowego konkursu na najbardziej innowacyjną realizację miejską - Bloomberg Mayors Challenge 2014. Do konkursu projekty zgłosiło aż 155 miast z całego świata, ale to właśnie Warszawa z projektem opartym o przedstawioną wyżej technologię mikrolokalizacji znalazła się w jego ścisłym finale. Zwycięskie miasto otrzyma aż 5 000 000 euro na pełną realizację usługi. Jeśli tak się stanie, system nawigacji zostanie udostępniony we wszystkich warszawskich urzędach, komunikacji miejskiej, muzeach oraz biurach informacji turystycznej. Sama technologia niesie ze sobą nieskończona liczbę zastosowań i może pozwolić użytkownikom łatwiej odnaleźć się w obcym miejscu, znacznie skracając czas potrzebny na załatwienie danej sprawy.

System ma wyświetlać nam tylko te informacje, które w danym miejscu i momencie są nam potrzebne. Ponadto będzie wspomagać niepełnosprawnych w swobodnym przemieszczaniu i korzystaniu z usług publicznych, sklepów, muzeów oraz innych miejsc przełamując bariery z jakimi dotychczas bardzo często musieli się stykać funkcjonując w normalnym życiu.

Rozwiązanie to może pojawić się w zastosowaniach komercyjnych zmieniając dotychczasowe rozwiązania i nasze przyzwyczajenia. Już widzę nowe sposoby na poruszanie się po dworcach i lotniskach, w pełni interaktywny rozkładu jazdy/lotów umożliwiającego zakup biletów, informujący o ewentualnych opóźnieniach oraz o konieczności wyjścia z domu żeby zdążyć na czas a na dworcu/lotnisku pozwoli nam na check-in i poprowadzi na odpowiedni peron/gate .

Zastosowanie beaconów takie, jak w Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych ma jak największy sens. Ale z drugiej strony możemy sobie wyobrazić sytuację, w której z ciekawości instalujemy aplikację centrum handlowego, spacerujemy po nim i na każdym kroku jesteśmy bombardowani ofertami sklepów, które mijamy.

Więcej o: