Piana aluminiowa może zmniejszyć wagę statków o 30 procent

Nowy materiał testowany w Instytucie Fraunhofera w Niemczech może zmniejszyć wagę statków nawet o 30 procent.

Spienione aluminium jest lżejsze od wody, a zastosowane jako środkowy element kompozytowej kanapki ze stali i aluminiowej piany ma odpowiednią sztywność, aby użyć go przy budowie kadłubów statków, a jednocześnie pod wysokimi naprężeniami nie pęka, tylko wygina się.

Prace nad spienionym aluminium są prowadzone już od jakiegoś czasu, a niemieccy badacze pracujący w ramach unijnego programu badawczego CREATING opracowali metodę na tworzenia dużych płyt kompozytowych ze spienionym aluminium w środku. Wykorzystuje ona mieszaninę proszku aluminiowego oraz wodorku tytanu, który działa jak drożdże w cieście - w temperaturze 650 stopni Celsjusza materiał rośnie, rozszerza się i łączy z płytami ze stali, pomiędzy którymi go umieszczono.

Zmniejszenie masy statków o prawie jedną trzecią oznacza, że przeciętny statek o pojemności 7000 metrów sześciennych będzie lżejszy o ponad 1000 ton, co pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla. Sztywność materiału oznacza również, że wykonany z niego kadłub będzie mógł podróżować przez wody na północ od Europy przez cały rok, z uwagi na możliwość przebijania się przez tafle lodu.

[Na podstawie European Research Media Center , przez Next Big Future ]

Leszek Karlik

Więcej o: