Facebook patentuje wyszukiwanie społecznościowe

Facebookowi przyznano patent na wyszukiwanie społecznościowe. Wagę danej treści nadawać ma nie algorytm, lecz zainteresowanie ludzi.

Facebook od dawna zainteresowany był dziedziną wyszukiwania. Częściowo pod tym względem współpracuje z Microsoftem - w wyszukiwarce Bing znaleźć możemy na przykład treści, które "polubili" nasi znajomi na Facebooku. To jednak nie wszystko. Pod koniec czerwca ubiegłego roku po raz pierwszy zrobiło się głośno na temat wyszukiwania na Facebooku . Pisaliśmy wówczas, że wprowadzenie przycisku Like zaczyna przynosić rezultaty - wyszukiwanie uwzględniało bowiem daną frazę oraz jej popularność (mierzalną właśnie liczbą kliknięć w "Lubię to"). Teraz wszystko wskazuje na to, że Facebook uzyskał patent na tego typu rozwiązania . Na czym ma ono polegać?

Na połączeniu "tradycyjnych" wyników wyszukiwania, które zwróci nam każda wyszukiwarka ze schematem społecznym, w którym każdy z nas funkcjonuje. Innymi słowy - wyszukiwarka wykorzystująca rozwiązanie Facebooka podsunie każdej osobie wyniki, oparte na podstawie rekomendacji innych ludzi.

Serwis Search Engine Land stwierdza, że wniosek patentowy został złożony jeszcze w 2004 roku, czyli wkrótce po zaistnieniu samego Facebooka. Oznacza to, że Zuckerberg od początku poważnie rozważał wejście na rynek wyszukiwarek. SEL zauważa, że "patenty służą głównie do agresywnego rozstrzygania sporów", przyznanie tego konkretnego nie musi więc oznaczać, że mamy spodziewać się F-wyszukiwarki.

Więcej o: