- Co to takiego marketing w mediach społecznościowych?
- Się wie, fanpage na Facebooku.
To powszechny nie tylko w Polsce stereotyp. Jak większość stereotypów ma w sobie dużo prawdy. Rzeczywiście na naszym rynku (a także wielu innych) zdecydowana większość bezpośredniej komunikacji odbywa się na Facebooku. To najważniejsze medium dla rosnącej grupy klientów. To medium tworzone przez użytkowników, dlatego atrakcyjna treść pozwoli firmom i organizacjom zdobyć ich uwagę bez dodatkowych kosztów dystrybucji. Takie uproszczenie w przypadku wielu branż B2C jest przydatne - pozwala koncentrować wysiłki na najważniejszym obszarze.
Ale przecież przekazu skierowanego do klientów biznesowych nie zamieścimy na ścianie naszego profilu wśród śmiesznych filmików, obrazków i komentarzy składających się z emotikonów. Czy to oznacza, że sektor B2B jest skazany na outbound marketing ?
Nie, ale by lepiej zrozumieć zastosowanie mediów społecznościowych w profesjonalnej komunikacji, warto postrzegać ją nie jako social media marketing , ale szerzej, jako content marketing . Spróbuj, okaże się, że poszczególne elementy układanki lepiej pasują do siebie.
Zrozumieli to pracownicy firmy HiveFire, amerykańskiego dostawcy technologii służącej do zarządzania działaniami marketingowymi opartymi na treści. Dlatego w swoich badaniach podsunęli marketerom odpowiednie odpowiedzi, co pozwoliło im otrzymać imponujące wyniki:
marketing b2b marketing b2b
Pojęcie marketingu opartego na treści nie jest obce sektorowi B2B. Chociaż fala internetowej rewolucji już prawie zmiotła je z powierzchni Ziemi, jeszcze kilka lat temu dominowały na nim takie dinozaury jak "czasopisma branżowe" (trade magazines), skierowane do bardzo wąskich grup lekarzy, pielęgniarek, budowlańców, księgowych, dziennikarzy, dekarzy Ich wydawcy przechodzą teraz jakże bolesny proces przejścia z druku do internetu:
rynek wydawnictw b2b rynek wydawnictw b2b
Tym trudniejszy, że jak pokazuje badanie PwC , nawet profesjonaliści nie są skłonni płacić za specjalistyczne treści online:
płacisz za treści online? płacisz za treści online?
Gdzie w takim razie realizują swoje content marketingowe działania firmy B2B? Same tworzą i przede wszystkim same promują i dystrybuują treści. Seminaria, białe księgi, raporty - to formy, które od lat służyły im w komunikacji. Teraz przenoszą się do internetu, jako wpisy na blogu, webinaria, wideo, podcasty
typy treści typy treści
gdzie mogą być promowane bez dodatkowych kosztów za pośrednictwem mediów społecznościowych, wyszukiwarek, które wspierają płatne formy promocji: mailingi, display, SEM czy kampanie offline:
taktyki zwiększania zasięgu taktyki zwiększania zasięgu
Oczywiście precyzja nadal ma kluczowe znaczenie. Mimo dużo mniejszego zasięgu, skuteczniejsze w komunikacji B2B są profesjonalne blogi i profesjonalne sieci społeczne (LinkedIn):
klienci ze społeczności klienci ze społeczności
Jedyne, co pozostaje bez zmian, to metody pomiaru efektywności tych działań. Są takie same, jak kiedyś:
ROI ROI
Sektor B2B wolniej reaguje na technologiczne zmiany, co nie oznacza, że jest obojętny na rewolucyjne zmiany w komunikacji. Co więcej, profesjonalni klienci jeszcze wyżej cenią dobrej jakości treści. Potrafią przeliczyć ich wartość na pieniądze. Tradycyjnie budowaniu strategii content marketingu dla B2B bardzo istotne jest planowanie:
Zainteresowanym tematem polecam prezentację eMarketera:
B2B Lead Generation-Using Content to Acquire New Customers oraz raport PwC .
Ola i Bartek są ekspertami od komunikacji w internecie. Razem prowadzą serwis umarketing.pl , w którym udowadniają, że organizacje mogą i powinny rozmawiać bezpośrednio z każdym zainteresowanym. I pokazują, jak to robić.