Muzyka w sieci - jak na tym zarobić?

Czy muzyk ma naprawdę szanse zarobić w internecie jeśli nie jest międzynarodową gwiazdą? Jak powinien się do tego zabrać, na co uważać?

Znam wielu artystów zarabiających coraz większe pieniądze z działań realizowanych w cyfrowych sklepach dających dostęp do legalnej muzyki. Oczywiście przychody artystów światowych z tego obszaru są niewspółmiernie większe niż muzyków rodzimych, ale też obszar działania międzynarodowych idoli jest znacząco większy. Nie zmienia to jednak faktu, że znaczenie przychodu z obszaru cyfrowego wzrasta z roku na rok.

Pierwszą ważną kwestią w temacie cyfrowego zarabiania jest wstawienie muzyki do głównych sklepów z legalną muzyką - tych graczy, którzy mają największą liczbę klientów. Powinniśmy zadbać o wstawienie muzyki do sprzedaży w postaci: streamingu, downloadu (zarówno w wersji audio, jak i audio-wideo), ale również ringback-tone i dzwonków truetone (u wszystkich operatorów komórkowych).

Zarabianie na muzyce w sieci w Polsce jest proste - wystarczy podpisać umowę z wytwórnią muzyczną, która ma już relacje ze znaczącymi serwisami cyfrowymi, lub też zgłosić się do pośrednika, bo takie firmy też istnieją na rynku polskim. Ważne jest, aby podmiot, który zapewni nam dostęp do cyfrowych kanałów sprzedaży, dał nam uczciwy procent, przejrzystość informacji (szczegółowe raporty) i miała podpisane umowy ze wszystkimi liczącymi się graczami rynku cyfrowego w Polsce (najlepiej bezpośrednio). Jednak samo dostarczenie muzyki do sprzedaży cyfrowej to za mało. W końcu, w morzu wielu milionów utworów, trzeba się wyróżnić. Dobrze więc, aby nasz partner potrafił zapewnić patronat wiodącego serwisu, co wiąże się z uzyskaniem wsparcia dla naszej muzyki w postaci działań promocyjnych. Patronat, wyłączność, przedpremiera, konkurs czy akcja promocyjna to narzędzia, które nie tracą na znaczeniu w świecie digitalnym - co więcej, nabierają nowego, "cyfrowego" wyrazu. Warto się dowiedzieć, jakich świadczeń można się spodziewać od danego sklepu sprzedającego nasz kontent. Wysyłki SMS, banery, obecność w TV, udział w ogólnopolskim koncercie, programie telewizyjnym - bogactwo świadczeń patronackich jest przeogromne, warto poznawać ten świat - im szybciej, tym lepiej.

Drugą, ważną sprawą jest kwestia praw autorskich - upewnijmy się, że partner, z którym współpracujemy, wstawi naszą muzykę tylko kanały serwisów z legalną muzyką. To będzie nasze drugie źródło dochodu z obszaru cyfrowego.

Trzecim źródłem pieniędzy z cyfrowej muzyki może być źródło audiowizualne, a więc pieniądze możemy i powinniśmy czerpać z naszych audiowizualnych produktów - teledysków, filmów z koncertów, wywiadów itd. Przykładem serwisu cyfrowego dla tychże produktów może być ipla. Nasz partner zapewniający dystrybucję cyfrową powinien wstawiać produkty wideo do legalnych serwisów i rozliczać się z nami ze sprzedaży w tym kanale.

Czwartym źródłem dochodu cyfrowego dla artysty powinny być wszelkie działania, które w efekcie finalnym dają promocję dla kontentu, ale jednocześnie dla samego muzyka i jego pozostałych produktów, które sprzedaje: CD, koszulek, gadżetów, biletów na koncerty itd. Nie zapominajmy, że promocja cyfrowa, którą dostajemy dzięki patronatom muzycznym, jeśli jest w odpowiedni i przemyślany sposób prowadzona, nakręca koniunkturę na samego artystę i wszystkie produkty z nim związane.

I najważniejsze - przed wyborem sklepu, z którym współpracujemy na zasadzie sprzedaży, patronatu czy wyłączności, dowiedzmy się, ilu użytkowników ma dany partner i jakie świadczenia gwarantuje nam w zamian.

O muzyce w sieci i pieniądzach będzie można szerzej porozmawiać podczas drugiej edycji Europejskich Targów Muzycznych Gazety Co jest Grane, w ramach takich paneli jak:

1. Pieniądze 24h/dobę czyli jak zarobić na Youtubie - sobota, 24 listopada, godz. 12.30, PKiN, Warszawa

2. Streaming - o co w tym wszystkim chodzi? jak słuchać muzyki z sieci - niedziela, 25 listopada, godz. 16.30, PKiN, Warszawa

O muzyce w sieci i pieniądzach będzie można szerzej porozmawiać podczas drugiej edycji Europejskich Targów Muzycznych Gazety Co jest Grane, w ramach takich paneli jak: 1. Pieniądze 24h/dobę czyli jak zarobić na Youtubie - sobota, 24 listopada, godz. 12.30, PKiN, Warszawa 2. Streaming - o co w tym wszystkim chodzi? jak słuchać muzyki z sieci - niedziela, 25 listopada, godz. 16.30, PKiN, Warszawa

Europejskie Targi Muzyczne Gazety Co Jest Grane odbędą się już 24-25 listopada 2012 W Warszawie, w Pałacu Kultury i Nauki, a koncerty towarzyszące targom zaczną się już w piątek, 23 listopada w Teatrze Dramatycznym.

To największa impreza świata muzyki w Polsce. Pojawią się na nich przedstawiciele polskich i zagranicznych wytwórni muzycznych, agencji koncertowych, festiwali, dziennikarze, managerowie, producenci i dystrybutorzy sprzętu audio, nagłośnienia, instrumentów oraz sami artyści, no i co najważniejsze fani.

Na uczestników Targów czekają koncerty, spotkania ze specjalnymi gośćmi, warsztaty, panele dyskusyjne i atrakcje na stoiskach. Będzie można spotkać znanych artystów, zdobyć autograf od swoich idoli, kupić przedświąteczne prezenty po okazyjnych cenach i dowiedzieć się jak wygląda przemysł muzyczny od kuchni.

Na samych muzyków czekają spotkania z managerami, agentami festiwali, organizatorami koncertów. Tak jak w zeszłym roku, na ETM przyjadą goście z zagranicy: przedstawiciele festiwali, wytwórni i dziennikarze. To znakomite miejsce dla młodych muzyków na pojawienie się na scenie i szansa na wybicie się.

Podczas koncertów zagrają m.in. Brodka, Kim Nowak, Mela Koteluk, Skubas, R.U.T.A., Mitch & Mitch, Kari Amirian i Tr?s.B.

Teatr Dramatyczny i Cafe Kulturalna, PKiN, Warszawa, Plac Defilad 1

Bilety jednodniowe: 35 PLN do kupienia w sieci sprzedaży Ticketpro i eBilet

Część targowa i konferencyjna Europejskich Targów Muzycznych Co Jest Grane odbędą się w dniach 24 i 25 listopada w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Bilety jednodniowe w cenie 10 PLN do nabycia w kasach w dniu imprezy.

Szczegóły na: targicojestgrane.pl

Wszelkie pytania prosimy kierować na adres: targicojestgrane@agora.pl

Organizatorzy: Agora S.A. i Miasto Stołeczne Warszawa

Partner Główny: PGE

Targi są organizowane we współpracy z T-Mobile.

Współorganizatorzy konferencji: Instytut Adama Mickiewicza i British Council

Partnerzy merytoryczni: ZAiKS, ZPAV, Stoart

Więcej o: