Twoje wpisy na Facebooku stają się historiami sponsorowanymi. Jak to możliwe?

Na Facebooku wrze. Okazuje się, że wpisy prywatnych osób, w których znajduje się link do Allegro, po jakimś czasie stają się wpisami sponsorowanymi. Same z siebie. Niemożliwe? Sprawdziliśmy.

Wszystko zaczęło się od niewinnego wpisu Piotrka Koniecznego (Niebezpiecznik.pl) na Facebooku, w którym zasięgał rady na temat przedmiotu znalezionego na Allegro. Do wpisu dołączony był rzecz jasna link do konkretnego obiektu z serwisu aukcyjnego. Po pewnym czasie znajomi Koniecznego zwrócili uwagę, że proste pytanie przekształciło się w post sponsorowany.

Fot. Facebook

Konieczny mógł wykupić promowanie własnego wpisu - Facebook od pewnego czasu daje użytkownikom taką możliwość. Mają oni wówczas pewność, że wpis nie przepadnie wśród gąszczu innych na facebookowej tablicy. Założyciel Niebezpiecznika jednak zaprzecza. Szybko okazało się, że i inne osoby, które na Facebooku linkowały do Allegro miały podobne historie - ich wpis z linkiem stawał się wpisem sponsorowanym.

Facebook przekształca aktywność znajomych w reklamyFacebook przekształca aktywność znajomych w reklamy Fot. All Facebook Fot. All Facebook

Aktywność znajomych w historiach sponsorowanych to żadna nowość. Jest na Facebooku już niemal dwa lata . Twój wizerunek może być przekształcony w reklamę w przypadku czterech aktywności:

- jeśli lubisz jakąś stronę

- jeśli zameldowałeś się w miejscu, które posiada stronę na Facebooku

- jeśli angażowałeś się w rozmowy na fanpage'ach

- jeśli korzystałeś z aplikacji jakiejś firmy.

Jak widać, żadna z powyższych sytuacji nie miała miejsca w przypadku wpisu z Allegro. Sam Facebook zaś definiuje historie sponsorowane jako :

Wiadomości pochodzące od znajomych informujące o wchodzeniu w relację ze stroną, aplikacją lub wydarzeniem, za które zapłaciło przedsiębiorstwo, organizacja lub osoba prywatna. Wiadomość taka jest wyświetlana dłużej, więc jest większa szansa, że dotrze do większej liczby osób.

Żaden z tych warunków nie został spełniony w przypadku wpisów o Allegro. O co więc chodzi? Sprawdziłam.

O wyjaśnienie tej sytuacji poprosiłam Iana Mackenzie, ogólnoeuropejskiego maganera Facebooka ds. komunikacji. Okazuje się, że owszem, wpisy z linkami do Allegro są elementem historii sponsorowanych. Ale specjalnego ich wariantu - tzw. Domain Sponsored Story.

Reklamodawcy mogą zapłacić za promowanie konkretnych interakcji użytkownika z fanpagem, aby w ten sposób poprawić widoczność wpisu (jest to historia sponsorowana). Ale mogą też opłacić lepszą widoczność wpisów związanych z ich domeną

tłumaczył mi Mackenzie.

Jak widać, w tym konkretnym przypadku to Allegro wykupiło kampanię na Facebooku. Nie zdecydowało się jednak na standardowe reklamy (często ignorowane) czy historie sponsorowane (też często ignorowane), a na nową funkcję - Domain Sponsored Story. W ten sposób każdy wpis, w którym znajdzie się odnośnik do Allegro, automatycznie stanie się wpisem sponsorowanym.

Działalność to niby nieszkodliwa. Ale w ten sposób każdy z nas może się mimo woli stać elementem kampanii reklamowej. Niestandardowej, nieinwazyjnej (przecież to wpis mojego kolegi!) i z pewnością dobrze widocznej. A że nikt się Was nie pytał o zdanie? Cóż. W darmowym serwisie nie jesteś najważniejszym podmiotem. Równie dobrze możesz być więc przedmiotem, nieświadomie reklamującym najróżniejsze usługi.

Więcej o: