iPhone nie dla biznesu

Ken Dulaney, analityk Gartnera, zaleca osobom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo informacji w przedsiębiorstwach unikanie iPhone`a jak ognia. Powód? Wyposażony w łączność WiFi smartphone nie ma żadnych zabezpieczeń w postaci np. firewalla, nie obsługuje też popularnych systemów pocztowych, jak Microsoft Exchange czy IBM Lotus Notes/Domino.

iPhone nie pozwala także na integrację z firmową centralą telefoniczną, a co najważniejsze nie ma możliwości zdalnego usunięcia danych ze swojej pamięci w razie kradzieży. Według analityka Gartnera, iPhone może stanowić zagrożenie dla informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa lub chronionych prawem.

Poza tym, zdaniem Kena Dulaney`a, nawet jeśli smartphone Apple'a spełniałby wymogi bezpieczeństwa stosowane w korporacjach, nie ma powodu, aby firmy były skłonne wydawać 500-600 USD na takie urządzenie. "iPhone to właściwie iPod wyposażony w moduł GSM i kilka dodatkowych funkcji. Jako takie urządzenie powinien być też traktowany" - mówi. "Nieliczne tylko przedsiębiorstwa zdecydują się na zafundowanie pracownikom gadżetu, dzięki któremu będą mogli w godzinach pracy słuchać muzyki i oglądać filmy" - podkreśla.

Podobnego zdania jest Randy Giusto z IDC. "iPhone to bardzo osobiste urządzenie. Nie jest przeznaczony do zastosowań biznesowych. Prawdopodobnie większość przedsiębiorstw nie zechce obsługiwać iPhone'a w swoich sieciach korporacyjnych" - mówi. Nie jest jednak przesądzone, czy w obliczu ogromnego zainteresowania smartphonem i ze względu na wygodę pracowników taka obsługa nie zostanie wprowadzona.

Tony Rizzo z 451 Group uważa, że iPhone - szczególnie z tak ograniczoną z punktu widzenia biznesu funkcjonalnością i krótkim czasem pracy na baterii - nie zostanie dobrze przyjęty na rynku. "iPhone nie ma żadnych unikalnych cech, które gwarantowałyby jego sukces, jako narzędzia biznesowego. Na rynku korporacyjnych rozwiązań IT nie ma dla niego miejsca" - uważa. Jego zdaniem także użytkownicy prywatni nie będą zachwyceni iPhone`m. "Moduł WiFi i konieczność wykorzystywania dużego ekran dotykowego, w celu wykonania najprostszych czynności, z pewnością negatywnie wpłyną na czas działania urządzenia. Rozczarowane będą szczególnie młode osoby, które często korzystają z komunikatorów internetowych i wysyłają dużo wiadomości SMS, a przecież głównie do nich iPhone jest adresowany" - stwierdza Tony Rizzo.

Apple na razie nie prowadzi specjalnej kampanii marketingowej iPhone`a dla klientów biznesowych. Jednak według nieoficjalnych informacji, władze koncernu przygotowują dodatkowe aplikacje i strategię promocyjną dla korporacji. Także AT&T, jedyny amerykański operator, posiadający iPhone`a w ofercie, pracuje nad specjalną ofertą dla biznesu.

Czy iPhone okaże się wykorzystywanym na co dzień narzędziem pracy, czy tylko trochę bardziej niezwykłym odtwarzaczem multimediów? Czas pokaże. Wszyscy eksperci są jednak zgodni, z punktu widzenia użytkowników końcowych iPhone jest interesującym produktem.

Więcej o Apple iPhone:

www.computerworld.pl/iphone/

Piotr Waszczuk