Muzyka i treści wideo królują w komórkach

Telefony komórkowe są coraz częściej wykorzystywane jako odtwarzacze plików muzycznych, wideo czy jako platformy do gier. Według analityków iSuppli rynek usług "premium" (płatne gry, dzwonki, muzyka, inne treści multimedialne) będzie wart pod koniec tego roku 20 mld USD, a już za cztery lata ponad dwukrotnie więcej. Eksperci twierdzą, że dynamika te będzie kierowana przede wszystkim dążeniem użytkowników do korzystania z serwisów VoD (Video-on-Demand) czy telewizji mobilnej (DMB, DVB-H).

Rynek mobilnych usług wideo rozwija się w ostatnim czasie dość dynamicznie, nawet pomimo potencjalnych przeszkód takich, jak brak ujednoliconych modeli biznesowych dla operatorów, standardów przesyłania danych wideo czy odpowiednio wyposażonych telefonów komórkowych (z dużym ekranem o wysokiej rozdzielczości). Według szacunków specjalistów iSuppli już za rok rynek mobilnych usług streamingowych (VoD) oraz rozsiewczych (broadcast, np. DVB-H) będzie łącznie wart 6 mld USD (obecnie jest to ok. 1 mld).

Analitycy zauważają, że zapotrzebowanie na mobilne wideo nieco różni się w poszczególnych regionach świata. W Europie Zachodniej najchętniej z dzwonków, gier czy innych usług typu "premium" korzystają Włosi - roczny przyrost na poziomie 29 proc. W Azji prowadzą Indie (40,4 proc. wzrostu), a w Ameryce - Brazylia (41 proc.).

Rozwojem pozagłosowych usług mobilnych zainteresowani są przede wszystkim operatorzy sieci komórkowych, którzy z kwartału na kwartał zauważają obniżanie się współczynnika ARPU (Average Revenue Per User) w części odpowiadającej za przychody z tradycyjnych usług telefonicznych. Wśród 20 operatorów, wziętych pod uwagę przez analityków iSuppli, większość notuje kilkuprocentowy spadek przychodów z usług głosowych w ciągu ostatniego pół roku. Dlatego też już teraz niektórzy z nich przestawili swoje modele biznesowe na zwiększanie zysków z przesyłania danych - dla SK Telecom, NTT DoCoMo oraz O2 przychody z usług pozagłosowych to 30 proc. ogółu. Średnia dla pozostałych operatorów wynosi ok. 20 proc.

NetWorld OnLine