IMS: nadmuchany balon?

IP Multimedia Subsystem (IMS), wielousługowa platforma operatorska, to według wielu specjalistów przyszłość telekomunikacji, a na pewno główny składnik sieci następnych generacji (NGN). Wartość rynku związanego z IMS za 5 lat ma sięgać kilku miliardów USD. Okazuje się jednak, że pomimo tak znaczących przesłanek, wydatki na nowoczesną platformę multimedialną będą stanowiły jedynie 3 proc. wszelkich nakładów na osprzęt telekomunikacyjny, a operatorzy nie będą skłonni inwestować w rozwiązania z dużym, co prawda, potencjałem, ale wciąż niesprawdzone do końca w praktyce.

IP Multimedia Subsystem to wielousługowy system telekomunikacyjny, oparty na protokole SIP (Session Initiation Protocol). Ma on umożliwić operatorom szybkie (i stosunkowo tanie) wdrażanie nowych usług dodanych, takich jak: IM (Instant Messaging), push-to-talk, wideo streaming, wideokonferencje, wiadomości multimedialne itp. Jako główny składnik przyszłych sieci telekomunikacyjnych IMS może współistnieć lub tworzyć popularne usługi i systemy multimedialne (telewizja internetowa - IPTV, telefonia internetowa - VoIP, dostęp szerokopasmowy, sieci bezprzewodowe, optyczne, Fixed-Mobile Convergence itp.)

Według analityków Informa Telecoms & Media (najnowszy raport: "IMS Service: Fixed, Mobile & Convergent Revenue Opportunities") w 2012 r. wartość światowego rynku IMS będzie wynosić 8,3 miliardów USD. Zainteresowanie nowymi rozwiązaniami telekomunikacyjnymi będzie rosło z roku na rok, ale specjaliści nieco rewidują swoje poprzednie, bardzo optymistyczne prognozy. Głównym czynnikiem hamującym pęd ku rozwojowi infrastruktury w stronę IP Multimedia Subsystem będą sami operatorzy sieci stałych/mobilnych, niechętni do inwestycji w nowe rozwiązania, a będący praktycznie jedynymi odbiorcami tego typu aplikacji. Jak przewidują analitycy Informa Telecoms & Media 4,3 miliardy USD światowych obrotów na rynku IMS będą pochodziły ze sprzedaży platform dedykowanych systemom stałym oraz FMC (Fixed-Mobile Convergence). Wartość osprzętu IMS przeznaczonego przede wszystkim dla operatorów sieci mobilnych wyniesie w 2012 r. 4 miliardy USD.

Specjaliści z innej grupy badawczej, In-Stat, twierdzą, że liczba użytkowników, którzy będą korzystali z nowych możliwości, udostępnianych przez operatorów posiadających IMS, ma wzrosnąć z obecnych 10 milionów (2007 r.) do 500 milionów w 2011 r. Stanie się tak jednak dopiero, gdy operatorzy zostaną przekonani do celowości inwestycji w IMS. Obecnie bowiem obserwowana jest przede wszystkim kampania reklamowa największych graczy dostarczających rozwiązania IP Multimedia Subsystem (Alcatel-Lucent, Ericsson, Nokia-Siemens Networks, Cisco), a realnych wdrożeń jest wciąż niewiele.

Dariusz Niedzielewski