Pino.pl szybuje w dół

Portal Pino.pl działa od grudnia 2006. To już ponad 11 miesięcy od startu, ale 9 miesięcy ujętych w ramach wyników badania Megapanel PBI/Gemius. To chyba dobry moment by przyjrzeć się dziecku Internet Group. Na pierwszy rzut oka ma się ono dobrze. Pino.pl odwiedziło w sierpniu ponad 2,5 mln internautów, co dało mu 17 pozycję w ramach Megapanelu. Pozory bywają jednak mylące.

"Pino.pl liczy na miliony", pisała w związku ze startem portalu Gazeta Wyborcza powołując się na wypowiedzi Marek Rusieckiego z Pino.pl, który zapowiadał, że serwis w grudniu 2007 r. może mieć nawet 8 mln użytkowników. Niestety wyniki oglądalności Megapanel PBI/Gemius boleśnie weryfikują te estymacje. Serwis miał w sierpniu 18,7% zasięgu i 2,6 mln użytkowników. To najgorszy wynik od startu.

Okazuje się, że po 8 miesiącach działania Pino.pl, za gros jego zasięgu - 16,48% - odpowiadały serwisy prv.pl. Prv.pl oferuje usługi hostingowe, każdy może tu założyć własną stronę WWW. Co więcej, prv.pl miało rok wcześniej - w sierpniu 2006, zasięg na poziomie 25,96%, czyli o prawie dziesięć punktów procentowych wyższy niż w tym samym okresie bieżącego roku.

Nie lepiej mają się inne serwisy stowarzyszone w ramach Pino.pl, które przystąpiły do niego zapewne z myślą o zwiększeniu zasięgu.

Witryna dziennikarstwa obywatelskiego iThink.pl miała w sierpniu br. 0,82% zasięgu. W grudniu 2006 r., miesiącu w którym wystartowało Pino.pl, iThink mógł się poszczycić zasięgiem na poziomie 1,26%.

Inny serwis stowarzyszony - Osobie.pl - który miał być fundamentem społecznościowego charakteru portalu, odwiedziło w sierpniu br. 0,73% internautów, czyli ok. 100 tys. osób. Ten chyba najważniejszy z elementów składowych Pino.pl miał w grudniu 2006 r. 1,01% zasięgu, czyli więcej niż po 9 miesiącach obecności w Pino.pl.

Patrz.pl - witrynę służącą do zamieszczania plików wideo w sierpniu br. odwiedziło 3,24% polskich internautów, w analogicznym okresie roku- 5,28%. W ciągu roku serwis stracił ok. 220 tys. użytkowników.

Witrynę Pino.pl - a nie którykolwiek ze stowarzyszonych serwisów - odwiedziło w sierpniu zaledwie 0,18% polskich internautów, czyli ok. 29 tys. użytkowników.

Pino.pl tworzy obecnie ponad 25 osób. Właśnie w sierpniu, miesiącu z którego pochodzą prezentowane wyniki, serwis przeszedł gruntowny redesign. Być może pozwoli on portalowi odbić się "od dna".

* Wszystkie przytoczone dane statystyczne pochodzą z badania Megapanel PBI/Gemius

Piotr Zalewski