Biurowa agresja wśród Europejczyków

Ponad 80% europejskich pracowników biurowych było świadkami sytuacji, w której ktoś z współpracowników stracił panowanie nad sobą. Personel biurowy irytują m.in. długie spotkania, problemy ze sprzętem komputerowym, brak pomocy ze strony szefa lub kolegów, polityka biurowa oraz źle dobrana temperatura w miejscu pracy. Europejczycy najchętniej wyładowują złość kopiąc lub uderzając biurka, wynika z badania zleconego przez Canona.

W badaniu przeprowadzonym przez ICM Research wzięło udział prawie 2000 pracowników biurowych z Europy, w tym Polacy. Niemal dwie trzecie badanych stwierdziło, że zdarzyło im się okazać złość w pracy. "Wyniki naszego badania pokazują jak poważnym zjawiskiem jest złość i stres w biurach. Istnieje szereg czynników, często ignorowanych przez kadrę zarządzającą, które sprawiają, że poziom irytacji wśród pracowników rośnie " - powiedział Przemysław Przybysz, dyrektor generalny Canon Polska.

Na wzrost agresji pracowników biurowych wpływ mają również, nieergonomiczne stanowisko pracy oraz problemy z dokumentacją biurową. Dwóch na trzech pracowników uważa, że układ biura zwiększa poziom stresu, zaś co piątego irytuje długi czas wyszukiwania i pobierania dokumentów z firmowej sieci. Złe maniery współpracowników i odnoszenie się ich do innych osób z pogardą irytują 48% ankietowanych. Częstą przyczyną biurowej frustracji są również problemy z drukarkami (30%) i ogólniej, technologią IT (28%).

Polski personel biurowy najbardziej denerwują: zasady panujące w biurach (59% ankietowanych) i niewłaściwa temperatura panująca w miejscu pracy (49%). Długie lub bezowocne spotkania postrzegane były przez Polaków jako mniej irytujące w porównaniu do pracowników z innych krajów. Wyniki badań sugerują, że najspokojniej jest w firmach z krajów Europy Północnej. Potwierdza się natomiast opinia o wybuchowym temperamencie Włochów - 94% z nich widziało jak panowanie nad sobą stracił ich współpracownik.

Najczęstszymi obiektami służącymi do rozładowania narastającego gniewu są meble i przybory biurowe - biurka, zszywacze i długopisy. W skrajnych przypadkach razy sypią się na sprzęt komputerowy. 12% tych, którzy stracili panowanie nad sobą, przyznaje się do kopnięcia lub zniszczenia drukarki. "Aby ludzie czuli się w pracy mniej zestresowani, muszą mieć poczucie większego wpływu na biurowe życie i środowisko " - uważa Lucy Beresford, psychoterapeuta i ekspert z dziedzinie stresu zawodowego. "Inicjatywy takie jak skracanie zebrań i popieranie wzajemnej uprzejmości mogą nie tylko ograniczyć poziom stresu, ale również wydłużyć żywotność sprzętu biurowego " - dodaje.

Chociaż zirytowanych współpracowników możemy oglądać na co dzień, naprawdę rozgniewanych pracowników biurowych można zaobserwować na poniższym filmie z YouTube:

***

Zobacz pozostałe klipy:

- Help Desk w krzywym zwierciadle

Praca w dziale obsługi klienta nie należy do łatwych i przyjemnych. Często podobnie jest z korzystaniem z pomocy konsultantów.

- 10 parodii informatycznych na YouTube

Piotr Waszczuk