Informujemy, że podziału na 12 kategorii tematycznych dokonuje Rada Badania PBI. Internet Standard odpowiada jedynie za publikację wyników. Prezentujemy najnowsze dostępne wyniki badania. Są one publikowane przez PBI/Gemius na dwa miesiące po zebraniu danych.
Kategoria Informacje, Publicystyka, Media
Bez zmian w pierwszej dziewiątce witryn w stosunku do zeszłego miesiąca. Z 10 miejsca we wrześniu, na 13 w październiku powędrowała Rzeczpospolita.pl.
W tej kategorii po raz pierwszy znalazł się Wykop.pl, serwis społecznościowy, którego użytkownicy dodają odnośniki do najciekawszych ich zdaniem informacji w sieci. Wykop.pl mógł pochwalić się w październiku ponad 500 tys. użytkowników (real users), co zapewniło mu 14 miejsce w rankingu.
Kategoria Kultura i Rozrywka
Serwisy rozrywkowe Gazeta.pl po dużym awansie we wrześniu na ósmą pozycję, spadły w październiku na miejsce 10. Mocno trzymają się serwisy rozrywkowe o2.pl (m.in. Wrzuta.pl, Smog.pl), które od Wp.pl dzieliło w październiku 3,33 pkt proc.
Serwis Emuzyka.pl tak samo jak we wrześniu na 13 miejscu, lecz w tym miesiącu już jako jedna z witryn Grupy Fotka.pl.
Kategoria Motoryzacja
Małe zmiany na szczycie rankingu - Onet.pl awansował na trzecią pozycję, Gratka.pl spadła na czwartą. Serwis www.auto.pl znalazł się na szóstym miejscu, we wrześniu był on na dziesiątej pozycji. Jednak różnice w zasięgu w drugiej piątce serwisów są nieznaczne.
Kategoria Biznes, Finanse, Prawo
Bankier.pl znowu znalazł się za serwisem Money.pl, zrzucając na czwartą pozycję serwisy biznesowe portalu Interia.pl. Przewaga zasięgu Money,pl nad Bankier.pl wynosi 1,63 pkt proc., jednak Bankier.pl nadal ma więcej odsłon.
Anglojęzyczny serwis Forbes.com, o którym pisaliśmy w poprzednim miesiącu, awansował na 14 pozycję, przyciągnał w październiku ponad 300 tys. polskich internautów.
Kategoria Budownictwo i Nieruchomości
Gazeta.pl, choć ma największy zasięg w tej kategorii, to w stosunku do września straciła 0,24 pkt proc. Z kolei znajdujące się na drugim miejscu serwisy Grupy Murator nieznacznie zyskały na zasięgu. Nie zmieniła się kolejność witryn z pierwszej czwórki. Na piąte miejsce awansował serwis domiporta.pl, jednak od najbliższego konkurenta - szybko.pl, dzieli go zaledwie 0,09 pkt proc.
Kategoria Edukacja
Onet.pl mógł się cieszyć z drugiego miejsca w tej kategorii zaledwie przez miesiąc. W październiku ponownie znalazła się na nim sciaga.pl.
Wysoko awansował serwis shvoong.com oferujący m.in. streszczenia lektur , we wrześniu miał 2,86% zasięgu, co dało mu 17 pozycję. W październiku jego zasięg wyniósł już 4,08% i trafił na 12 miejsce.
Kategoria Sport
Serwisy sportowe Gazeta.pl zwiększyły dystans od Interii - we wrześniu wynosił on 0,89 pkt proc. W październiku - 1,73 pkt proc. Ta kategoria bezsprzecznie należy do portali. Jedyny serwis jaki może się pochwalić zasięgiem na poziomie powyżej 5% to Sportowe Forum Dyskusyjne (sfd.pl).
Kategoria Styl Życia
Pierwsze pięć serwisów w tej kategorii należy do portali, a układ sił jest prawie taki sam jak we wrześniu. W zeszłym roku prawie wszystkie portale zdecydowały się na uruchomienie odrębnych serwisów plotkarskich, które cieszą się dużym powodzeniem wśród internautów. Na ósmym miejscu także znajduje się serwis plotkarski - kozaczek.pl.
Kategoria Turystyka
Serwis z mapami Google sukcesywnie awansuje, w sierpniu znajdował się na 11 pozycji, we wrześniu - na piątej, w październiku trafił na czwarte miejsce, z zasięgiem 3,91%. Solidną pozycję Google umocni zapewne uruchomienie polskojęzycznej wersji serwisu Maps. Nieoficjalnie mówi się, że nastąpi to w pierwszym kwartale 2008 r.
Kategoria Nowe Technologie
Duży spadek zanotowały serwisy technologiczne Wirtualnej Polski - z trzeciego miejsca we wrześniu na ósme w październiku ze stratą 3,31 pkt proc w ciągu miesiąca. Na trzecim miejsce awansował serwis Wapster.pl oferujący przede wszystkim gry na komórki.
Na pierwszym miejscu serwisy technologiczne Grupy IDG, z zasięgiem 21,45%.
Kategoria Praca
Kolejny miesiąc starcia pomiędzy Pracuj.pl i Praca.Gazeta.pl. W tym miesiącu przewaga serwisu Agory zmniejszyła się i wynosi 0,68 pkt proc. Serwisy rekrutacyjne wortalu Money.pl awansowały na trzecią pozycję, jednak jest to zasługą dużego spadku zasięgu konkurentów. Jobpilot.pl stracił w stosunku do września 1,19 pkt proc. WP.pl - 0,95 pkt proc.
Kategoria Społeczności
Witryna Fotka.pl wyprzedziła zarówno Moją Generację (należącą do Gadu-Gadu) jak i serwisy społecznościowe Gazety. Obecnie Fotka.pl może się pochwalić zasięgiem 20,01 % i ponad 2,7 mln użytkowników. Od lidera - Onet.pl dzieli ją 6,24 pkt proc. zasięgu.
Serwis Nasza-Klasa.pl zajął siódmą pozycję, wyprzedzając swojego głównego rywala - grono.net, o 3,95 pkt proc. Nasza-Klasa.pl miała w październiku według PBI ponad 1,5 mln użytkowników.
Patrz także:
Wrześniowy ranking serwisów tematycznych.
Październikowe wyniki Megapanelu - najpopularniejsze witryny w Polsce
Piotr Zalewski