Informujemy, że Internet Standard jedynie publikuje wyniki dostarczane przez PBI/Gemius. O przyporządkowaniu każdego z serwisów do odpowiedniej kategorii tematycznej decyduje Rada Badania PBI.
Kategoria Informacje, Publicystyka, Media
Wszystkie serwisy z pierwszej "październikowej" piątki odnotowały straty w tej kategorii. W tej sytuacji warto odnotować awans serwisów informacyjnych o2.pl, które w ciągu miesiąca zyskały 1,25 pkt. proc. zasięgu, co zapewniło im awans na piątą pozycję.
Społecznościowy Wykop.pl, który został poddany audytowi site-centric, stracił w stosunku do października 1,32 pkt proc. zasięgu.
Kategoria Kultura i Rozrywka
Układ w rankingu w przypadku pierwszych pięciu witryn nie zmienił się, nadal prym wiedzie Onet, a za nim znajdują się YouTube.com. O oczko w górę - na dziewiątą pozycję - wspięła się Gazeta.pl. Jej serwisy rozrywkowe docierały w listopadzie do 304 tys. internautów (real users) więcej niż w poprzednim miesiąciu.
Na 20 miejscu pojawiły się serwisy rozrywkowe IDG, z zasięgiem wynoszącym 5,49%.
Kategoria Motoryzacja
Tu nastąpiła dość istotna zmiana - serwisy motoryzacyjne Onet.pl wyprzedziły serwisy motoryzacyjne Interia.pl i uplasowały się na drugim miejscu z zasięgiem 10,35%. Interia.pl znajdowała się na drugiej pozycji w tej kategorii od kilku miesięcy.
Kategoria Biznes, Finanse, Prawo
Nie zmienił się układ rankingu na pierwszych dziewięciu pozycjach, choć oczywiście nastąpiły drobne zmiany zasięgów. Na dziesiątym miejscu uplasowały się serwisy nf.pl, które awansowały z 11 miejsca, jakie zajmowały w październiku.
Kategoria Budownictwo i Nieruchomości
Lider rankingu - Gazeta.pl, stracił w stosunku do poprzedniego miesiąca 0,84 pkt proc. zasięgu, jednak nadal ma 0,98 pkt proc. przewagi nad najbliższym konkurentem - serwisem Murator, który nie jest poddany audytowi site-centric.
W tej kategorii różnice w zasięgach są nieznaczne. Stąd mała strata zasięgu może spowodować duży spadek - stało się tak np. w przypadku serwisów Onet.pl, które straciły zaledwie 0,36 pkt proc. zasięgu i spadły z siódmego na dziesiąte miejsce.
Kategoria Edukacja
Wikipedia w listopadzie umocniła swoją pozycję, zyskała 2,63 pkt. proc. zasięgu i jest niekwestionowanym liderem rankingu. Z portali w tej kategorii najsilniej trzyma się Onet, który ma zasięg właściwie taki sam jak w październiku (różnica wynosi 0,05 pkt proc.). Nieznacznie większy zasięg (19,68%) ma niezależny serwis sciaga.pl, co zapewnia mu drugą pozycję w rankingu.
{{dalej}}
Kategoria Sport
Znajdujące się na trzecim miejscu serwisy sportowe Gazeta.pl nieznacznie straciły na zasięgu w stosunku do października (-0,2 pkt proc.), swoją pozycję umocniła z kolei Interia.pl (+0,79 pkt proc.). Zapowiada się ciekawa walka w tej kategorii.
Jednak na pierwszym miejscu są serwisy Onet.pl - z zasięgiem wynoszącym 21,53%, aż o 8,53 pkt proc. większym niż najbliższy konkurent WP.pl (13% zasięgu).
Kategoria Styl Życia
W tej kategorii czwórka portali "idzie łeb w łeb", w listopadzie serwisy typu life-style portalu Gazeta.pl wyprzedziły serwisy WP, różnica wynosi jednak zaledwie 0,15 pkt proc. Zmniejszył się także dystans pomiędzy liderem Onet.pl, a znajdującym się na drugiej pozycji portalem o2.pl - obecnie różnica wynosi 1,48 pkt. proc.
Na piątym miejscu plasuje się Interia.pl, której serwisy zyskały 2 pkt. proc. zasięgu w stosunku do października. Pierwszy serwis niezależny - wizaz.pl ma zasięg ponad dwukrotnie mniejszy od krakowskiego portalu.
Kategoria Turystyka
Pierwsze miejsce niezmiennie należy do Onetu.
Kolejny miesiąc z kolei zwiększa się zasięg serwisu Google Maps, w listopadzie był on o 0,41 pkt. proc większy niż w październiku i brakuje mu już tylko 0,10 pkt. proc. do trzeciego miejsca.
A trzecie miejsce należy do serwisu eholiday.pl, który w tym miesiącu po raz pierwszy występuje w ramach Grupy - eholiday.pl, efly.pl, naweekend.pl i urlopy24.pl.
Kategoria Nowe Technologie
Nowość i duża zmiana na trzecim miejscu rankingu - pojawił się Naglos.pl - serwis VoIP Grupy Gadu-Gadu, z zasięgiem wynoszącym 11,41%.
Na pierwszym miejscu rankingu niezmiennie serwisy technologiczne Grupy IDG, które powiększyły swój zasięg w stosunku do października o 0,46 pkt. proc.
Kategoria Praca
W tej kategorii zmiany w czołówce następują jak w kalejdoskopie. W jednym miesiącu liderem jest Pracuj.pl, w innym Gazeta.pl. Listopad należał do serwisu Pracuj.pl, który może się poszczycić zasięgiem o 0,32 pkt. proc większym niż konkurent Agory. Jednak w październiku to serwis Gazeta.pl dzierżył palmę pierwszeństwa.
Swoją pozycję umocniły serwisy rekrutacyjne Wp.pl, które awansowały na piąte miejsce. Serwis WP powstaje we współpracy z Pracuj.pl.
Kategoria Społeczności
Najciekawszy awans w tej kategorii to nasza-klasa.pl. W stosunku do października serwis zyskał 1,7 mln użytkowników i uplasował się na drugiej pozycji, z zasięgiem o zaledwie 1,5 pkt. proc. mniejszym niż serwisy społecznościowe Onet.pl.
Piotr Zalewski