Wprowadzający blok tematyczny miał na celu ukazanie krajobrazu polskiego rynku medialnego. -Treści wideo są coraz popularniejsze, można zaryzykować stwierdzenie, że internet zmienia się z czytania do oglądania - mówił Marcin Pery, były wiceprezes Gemius S.A., obecnie w Polsacie. -Generalnie coraz więcej użytkowników internetu korzysta z różnych mediów przez sieć - dodał Marcin. Zwiększa się też czas spędzany przez internautę w sieci - w ciągu dwóch ostatnich lat wzrósł o 86%. Rosną udziały reklamy online w media-miksie, o czym mówił Piotr Słaby z Expert-Monitora. -O tym, że gracze internetowi są coraz silniejsi świadczą także coraz intensywniejsze kampanie w tradycyjnych mediach - wskazywał Piotr Słaby.
Pogłoski o śmierci TV
Wszyscy prelegenci mówiący o TV wskazywali na to, że aktualnie znajdujemy się w okresie przejściowym. Z jednej strony powstają nowe formaty - krótsze, najczęściej rozrywkowe, odpowiadające internetowemu odbiorcy. Ich oglądalności można porównywać z programami pokazywanymi w klasycznej TV. Z drugiej - zasięgi TV są nadal ogromne. Pierwszy odcinek programu Tomasza Lisa obejrzało w internecie 200 tys. użytkowników. Dla porówania: w telewizji premierowy odcinek nowego show Lisa zgromadził 4,5 mln widownię. Jednak sytuacja ulega zmianie. -Dwa lata temu na targach producentów i dystrybutorów TV w Cannes nikt nie chciał sprzedawać contentu do sieci. Dzisiaj chcą to robić wszyscy - mówił Marek Kapturkiewicz, wiceprezes Grupy Onet.pl. -Udział reklamy wideo w przychodach z reklamy online wynosi na razie ok. 4-5%. Jednak w 2011 r. ma to być już ok. 10% - dodał Kapturkiewicz. Patrycja Klarecka z iTVP opowiadała m.in. o tym jaki jest widz, czy raczej teleużytkownik w internecie i czym można go zainteresować.
Radio - wygra DJ czy społeczność?
Dwa skrajne podejścia przedstawili prelegenci występujący w ramach bloku dotyczącego przyszłości radia. -Cały system rekomendacji opiera się na społeczności. Obecnie mamy największą na świecie bazę utworów muzycznych, a na marketing nie wydaliśmy ani centa - mówił Stefan Glaenzer, inwestor, prezes zarządu Last.FM, radia, w którym muzyka dobierana jest na podstawie algorytmów i rekomendacji i nie ma w nim żadnego DJa. -Przyszłość radia to nie walka o technologię, ale walka o program, content - mówi z kolei Krzysztof Nepelski ze spółki Broker FM, która jest właścicielem radia RMF FM. Obecnie Broker FM obsługuje największy polski projekt radia internetowego - Miastomuzyki.pl, w którym można posłuchać 30 stacji radiowych prowadzonych przez profesjonalnych DJ-ów. Z tego co mówił Błażej Gałkiewicz na radiu internetowym można już też zarabiać, GaduRadio, które reprezentował pozyskuje coraz więcej reklamodawców.
{{dalej}}
Stare vs nowe media
Dyskusja panelowa była wciągająca. Obok siebie usiedli przedstawiciele starych (Krzysztof Nepelski, Igor Janke) i nowych (Michał Brański, Marcin Pery, Krzysztof Urbanowicz) mediów. Panel dotyczył między innymi przyszłości mediów, oraz tego, czy płatne może konkurować z darmowym. -A po co z tym walczyć? Do takiego trendu trzeba się dostosować - mówił Marcin Pery. - Myślę, że model płatny sprawdzi się w przypadku treści specjalistycznych. Całe Hollywood wchodzi do sieci, to także będą płatne treści - zauważył Michał Brański, członek zarządu o2.pl
Sparaliżowani przez stereotypy
Pierwszy dzień konferencji zakończyły dwie inspirujące prezentacje. Maciej Klepacki z Bankiera.pl mówił o tym jak tradycyjne media biznesowe spóźniły się z wejściem do sieci i co robią media internetowe, żeby nie odstąpić im pola. Michał Brański mówił m.in. o tym, że internet jako medium, które ma być treściowo bardziej ambitne niż TV czy prasa kolorowa, to mit. -Byliśmy [jako branża] sparaliżowani przez stereotypy, które sami ukuliśmy (to "medium intelektualne" "jesteśmy inni niż stare media") - mówił Brański -Oszukiwaliśmy się, blogi to były według nas dzienniki pięknoduchów, a YouTube był serwisem, w którym użytkownicy tworzą content.
Jaka jest rola prasy w dobie internetu?
{{z:49268}} Krzysztof Urbanowicz (Mignon-Media) przedstawił w swojej prezentacji 33 sposoby, na zaistnienie tradycjnych mediów w sieci - od blogów poprzez portal, serwisy UGC (Wiadomosci24.pl), serwisy wydarzeniowe (np. wybory.pl), blogi redakcyjne, video blogi, personalizację, RSSy, na widgetach kończąc.
Drugi dzień konferencji był dyskusją o przyszłości prasy. Joachim O. Weidemann, drugi z zagranicznych prelegentów MediaStandard opowiedział nam po polsku (biegle włada 8 językami!) o tym jak wydawnictwa powinny integrować swoje oddziały online i offline. Okazuje się, że łączą się z tym nie tylko problemy natury logistycznej, ale też... mentalnej. "Papierowi" często uważają "online'owców" za dziennikarzy gorszych, nie podoba im się tempo pracy jakie wymusza internet.
Wiesław Podkański, prezes Axel Springer Polska stwierdził, że nie możemy mówić o żadnej śmierci papieru. -Konsumpcja magazynów nie spada, młodzi ludzie nie odwracają się od prasy - mówił. Zdecydowanie zapreczył mu Maciej Wicha z Agory, który występował z kolejną prezentacją: -Ktoś, kto mówi, że "papier" ma się dobrze, zachowuje się tak jakby spadał ze 120 piętra i będąc w okolicach 17 mówił "Jest OK., jeszcze żyję" - żartował. W swojej prezentacji użył metafory przyrównując ogłoszenia drobne w prasie do życiodajnych rzek, które były źródłem olbrzymich przychodów, lecz zaczęły wysychać. Dzisiaj ich rolę przejęły takie serwisy jak Craigslist.
Na konferencji mogliśmy wysłuchać jeszcze wielu innych zajmujących prezentacji. Igor Janke opowiadał o tym jak rozwijał się Salon24.pl i jak rokuje na przyszłość, Zastępujący Cezarego Ostrowskiego Paweł Pietras z magazyny SL'ang Life mówił o tym jak media mogą zaistnieć w Second Life, Krzysztof Fijałek z Interii opowiadał o dziennikarstwie obywatelskim, a Jacek Murawski, prezes Wirtualnej Polski, mówił o social media, Bartek Roszkowski z NetPress Digital opowiadał o e-papierze, a Marcin Niemczy z Grupy Onet.pl o tym, gdzie użytkownik 2.0. będzie spędzał czas.
W konferencji wzięło udział ok. 100 gości. Poza uczestnictwem w wykładach mieli oni szansę na nawiązanie kontaktów biznesowych zarówno w trakcie konferencji, jak i na wieczornej imprezie która odbyła się w warszawskim klubie Regeneracja.
Organizatorami MediaStandard byli Internet Standard oraz Polskie Badania Internetu.
Sponsorem była firma Performance Media, zajmującą się marketingiem w wyszukiwarkach.
Patronat medialny nad imprezą objęli Onet.pl, Wp.pl, Interia.pl, o2.pl, Gazeta.pl, MediaRun.pl oraz IDG.pl
Patrz także: blog pisany na żywo na konferencji: www.internetstandard.pl/konferencje/mediastandard2008/blog.html
Piotr Zalewski