Raport "E-commerce 2007" składa się z czterech części. W pierwszym rozdziale prezentujemy zestawienie liderów polskiego e-commerce oraz nasze szacunki odnośnie wartości tego rynku.
W zestawieniu liderów znalazły się 24 sklepy - reprezentanci dwunastu kategorii branżowych z katalogu Sklepy24.pl. Trzej najwięksi gracze na polskim rynku e-commerce to Agito.pl, Komputronik.pl i Merlin.pl. Przychody dwóch pierwszych sklepów wzrosły w ubiegłym roku o ponad 100% i po raz pierwszy przekroczyły 100 mln zł.
Jak w 2007 r. radzili sobie mniejsi gracze? Jeśli weźmiemy pod uwagę dynamikę wzrostu ich obrotów - podobnie, a nawet lepiej niż liderzy. W raporcie po raz pierwszy ujawniamy przychody kilku znanych sklepów, które nigdy wcześniej nie podawały publicznie tej informacji (m.in. Sirius.pl, Militaria.pl, Perfumeria.pl i Toys4boys.pl).
Wartość rynku
Jaką wartość miał w ubiegłym roku polski rynek internetowego handlu? Według naszych szacunków, obroty polskich e-sklepów wzrosły średnio o 73% w stosunku do 2006 r. Drugą część rynku tworzą platformy aukcyjne - te odnotowały wzrost wartości transakcji o 53%. Cały rynek wzrósł o 62% osiągając wartość 8,1 mld zł.
Badanie polskich sklepów internetowych
W drugiej części raportu prezentujemy wyniki badania ankietowego, które zostało przeprowadzone w grudniu 2007 r. na sklepach z katalogu Sklepy24.pl. Ponad 300 firm odpowiedziało na 15 pytań dotyczących m.in. organizacji sprzedaży, marketingu, wyników finansowych i perspektyw rynku. Tegoroczne wyniki porównaliśmy z wynikami badania z 2006 r.
Największe kategorie asortymentowe w katalogu Sklepy24.pl to "Dom & Ogród", "Prezenty & Akcesoria" oraz "Zdrowie & Uroda". W 2007 r. zmniejszył się udział w strukturze asortymentowej takich kategorii jak "Dziecko", "Foto & RTV-AGD" oraz "Książki". Najwyraźniej w polskiej sieci jest już wystarczając dużo sklepów z książkami, elektroniką i produktami dla dzieci.
E-commerce to w Polsce nadal młody rynek. Połowa ankietowanych sklepów istnieje w sieci krócej niż dwa lata, choć w 2007 r. wzrósł odsetek firm o dłuższym stażu. Połowa respondentów prowadzi również tradycyjną sprzedaż, a ponad 60% polskich sklepów internetowych jest obsługiwanych przez jedną lub dwie osoby.
{{dalej}}
Sklepy starają się zwiększać swój asortyment, niemniej jednak w dalszym ciągu więcej niż połowa ma w swojej ofercie od 100 do 1000 produktów. Niecałe 17% nie posiada też magazynu.
Przychody firm, które wzięły udział w badaniu, wzrosły w ubiegłym roku przeciętnie o 53%. W stosunku do 2006 r. obroty 27% ankietowanych firm zwiększyły się o 1-30%, a niemal 30% sklepów odnotowało wzrost sprzedaży rzędu 30-100%.
Przy rosnących przychodach rosną także zyski polskich sklepów. W 2007 r. wynik netto u 28,6% respondentów był wyższy o 1-30% niż przed rokiem, 26,8% zadeklarowało wzrost rzędu 30-100%, zaś prawie co szósty ankietowany spodziewał się wyniku wyższego o ponad 100%.
W jaki sposób polskie sklepy internetowe starają się dotrzeć do klientów? Trzy najczęściej stosowane przez ankietowanych formy marketingu to pozycjonowanie w wyszukiwarkach, reklama w internecie oraz obecność w pasażach handlowych i katalogach. Ponadto 53% badanych sklepów sprzedaje swoje towary na aukcjach, a 45% współpracuje z porównywarkami cen.
Co najbardziej utrudnia rozwój rynku e-commerce w Polsce? Na pierwszym miejscu ankietowani stawiają wysokie koszty wysyłki towaru, na drugim zaś brak zaufania klientów do tej formy handlu.
Mimo wszystko, prognozy na najbliższe lata brzmią bardzo optymistycznie - dwie trzecie respondentów spodziewa się w najbliższych latach dynamicznego wzrostu sprzedaży, a 30% - wzrostu umiarkowanego. Cztery z 327 badanych sklepów spodziewają się stagnacji, a tylko dwa obawiają się recesji. Nastroje są jeszcze lepsze niż w 2006 r.
Okiem klienta
Trzeci rozdział raportu "E-commerce 2007" zawiera analizę wyników siedmiu ankiet konsumenckich przeprowadzonych w ciągu roku przez Sklepy24.pl. Pytania dotyczyły nawyków zakupowych i postrzegania sklepów internetowych przez polskich użytkowników sieci.
Jak często Polacy robią zakupy w sieci? Niewiele ponad 17% ankietowanych kupuje w sklepach internetowych co kilka dni, prawie jedna trzecia odwiedza je co kilka tygodni, a jedna czwarta - co kilka miesięcy. Pierwsze zakupy w sieci planuje tylko 7% respondentów.
Polacy kupują przez internet przede wszystkim dlatego, że mogą składać zamówienia o dowolnej porze i oszczędzić swój wolny czas. Jak się okazuje, niskie ceny są bardzo ważne tylko dla niecałej połowy ankietowanych.
W opinii respondentów idealny sklep internetowy ma potwierdzoną wiarygodność, informuje o dostępności towaru i akceptuje różne formy płatności. Ankietowani obawiają się firm, z którymi nie można się skontaktować oraz takich, które umieszczają na swoich stronach zbyt mało informacji o sobie.
W ubiegłym roku blisko 50% użytkowników serwisu Sklepy24.pl wydało na zakupy w sieci więcej niż 1 tys. zł, a 22% ankietowanych kupiło przez internet towary o wartości od 1 tys. do 3 tys. zł. Średnia wartość zakupów w grupie, która wzięła udział w badaniu, wyniosła nie mniej niż 2,3 tys. zł.
Najważniejsze wydarzenia z branży
Ostatni rozdział raportu zawiera krótkie podsumowanie roku, przygotowane na podstawie artykułów opublikowanych w 2007 r. w serwisie Internet Standard i monitorowanych przez Sklepy24.pl. Nowe witryny największych polskich sklepów, nowe pomysły na handel w sieci, rozwój rynku porównywarek, próba odzyskania wpływów przez portale, a ponadto liczne inwestycje i zmiany własnościowe - tak można podsumować miniony rok w polskiej branży e-commerce.
Zapraszamy do pobierania raportu.
Michał Grzechowiak