Francuski sąd nakazał serwisowi aukcyjnemu eBay zapłacić 38 milionów euro odszkodowania firmie LVMH - producentowi luksusowych perfum, zegarków i torebek. Uznał bowiem, że platformy aukcyjne są odpowiedzialne nie tylko za pośredniczenie w zawieraniu transakcji, ale także za to, co jest przedmiotem sprzedaży.
Wyrok jest precedensowy i może mieć ogromne znaczenie także w innych krajach, gdzie dokonuje się zakupów za pośrednictwem aukcji internetowych. Producenci ubrań, sprzętu elektronicznego czy kosmetyków zyskali bowiem wiedzę co do sposobów postępowania w podobnych sytuacjach. Co do tego, że podobne pozwy pojawią się w kolejnych krajach nikt nie ma wątpliwości. Jest to tylko kwestią czasu - pisze Gazeta Prawna .
Prawnicy z Baker & McKenzie Gruszczyński i Partnerzy są zdania, że w Polsce są obecnie podstawy prawne, by wystąpić z podobnym pozwem - odpowiednie zapisy znajdują się zarówno w kodeksie karnym, jak i kodeksie cywilnym. Udowodnienie udziału serwisu aukcyjnego w procederze to jednak inna historia - wymaga zebrania potężnego materiału dowodowego.
Innego zdania są przedstawiciele serwisu Allegro.pl. Uważają, że nie mogą ponosić odpowiedzialności za sprzedaż podróbek, chyba, że jasno w aukcji zaznaczone jest, że dany towar nie jest oryginalny. Bezpodstawne usunięcie aukcji może się wiązać z roszczeniami wystawcy towaru.
Francuski wymiar sprawiedliwości jest zdania, że usuwanie aukcji na wyraźne życzenie producenta towarów danej marki to zdecydowanie za mało. Konieczne są działania prewencyjne. Nie sposób jednak odmówić racji serwisowi eBay, że nie jest w stanie na bieżąco kontrolować milionów przedmiotów, które w każdym momencie są wystawione na sprzedaż.
Spełnienie tego warunku oznaczałoby konieczność zatrudnienia dodatkowych osób, co w prosty sposób doprowadziłoby do podwyżek opłat. Identyczny efekt mogą mieć podobne wyroki w innych krajach - nawet największe platformy aukcyjne nie będą w stanie sprostać finansowym roszczeniom firm.
Wątpliwości nie ulega, że wyrok, który zapadł nad Sekwaną będzie miał wpływ na dynamicznie rosnący handel internetowy.