Nadchodzą trudne czasy dla branży technologicznej

Branżę technologii informatycznej czeka kryzys - podaje najnowszy dodatek Financial Times w Gazecie Prawnej.

Wbrew pozorom, głównym motorem wzrostu branży technologicznej nie są efektowne i przebojowe gadżety jak np. iPhone Apple'a, lecz planowane wydatki firm na technologię, a teraz wobec spowolnienia gospodarki w USA i Wielkiej Brytanii ten motor zaczyna się zacinać - możemy przeczytać w Gazecie Prawnej.

Udział firm w rynku końcowych użytkowników technologii szacuję na 60-65 proc, rozwiązania dla użytkowników indywidualnych stanowią zaledwie 20-25 proc., a reszta przypada na instytucje budżetowe - podaje Richard Keiser, analityk z Sanford C. Bernstein.

Spodziewam się, że wciągu 1-1,5 roku w Dolinie Krzemowej spowolnienie głęboko dotknie spółki z branży Internetu, networkingu i technologii - mówi Jim Brayer , wspólnik w spółce venture capital Accel Partners i członek zarządu Facebook.

Branża technologii zazwyczaj spowolnienie gospodarcze odczuwa o wiele później niż inne sektory gospodarki, ze względu na wysoką innowacyjność. Jednak niektórzy potentaci już sięgają po ostrożniejsze plany gry - możemy przeczytać w Gazecie Prawnej.

Do spowolnienia gospodarczego dochodzą inne trendy. Wielu firmowych klientów chce obniżać nakłady na technologię. Istnienie alternatywnych rozwiązań pozwala kupującym przebierać w ofertach. W latach 90-tych firmy były skazane na rozwiązania od jednego dostawcy. To się jednak już skończyło, a widocznym tego efektem jest duży spadek cen. Z jednej strony to dobrze, z drugiej ten trend wpędza dużą część branży w kłopoty finansowe.

Dobrym przykładem jest Sun Microsystems. Spółka, której serwery (chronione prawami własności przemysłowej) stały się podstawą Web 1.0, teraz z trudnością dostosowuje się do najnowszej generacji tanich, opartych na standardach urządzeń oraz otwartego oprogramowania - czytamy w Gazecie Prawnej.

Problemy ma też rynek reklamy. O ile te w wyszukiwarkach radzą sobie całkiem dobrze, to spada zapotrzebowanie na typowe reklamy- mówi Tim Schigel, dyrektor naczelny ShareThis, jednego z wielu serwisów Web 2.0, które dopiero szukają przychodu.

Analitycy pocieszają jednak, że obecnie spowolnienie nie będzie tak bolesne jak to, które uderzyło w branżę na początku dekady.

Liczba dnia - najciekawsze dane gospodarcze i ciekawostki na Twoją stronę! Ściągnij nasz gadżet .