Ranking sklepów internetowych Money.pl i Wprost

Ponad 5 milionów Polaków przynajmniej raz w ciągu ubiegłego roku zrobiło zakupy w internetowym sklepie. Liczba e-klientów wzrosła w tym czasie o milion osób. Do zakupów w internecie zachęca przede wszystkim cena (61%), jednak branży internetowego handlu do ideału ciągle wiele brakuje, wynika z trzeciego badania Money.pl i Wprost.

Dziennikarze Money.pl i Wprost po raz trzeci przeprowadzili badanie jakości e-sklepów. Porównania dokonano w siedmiu kategoriach, uwzględniając podział, jaki stosowany jest w badaniu Megapanel PBI/Gemius.

 

W porównaniu z poprzednimi rankingami wyraźnie widać, że czołówka e-sklepów się wyrównuje. Do tego stopnia, że o miejscu w pierwszej trójce poszczególnych kategorii decydowały ułamki punktów, wśród sklepów wielobranżowych palmę pierwszeństwa dzierżą dwa sklepy, a wśród księgarni na podium zmieściły się aż cztery z nich. Pomimo to branży internetowego handlu do ideału ciągle wiele brakuje - twierdzą organizatorzy badania.

 

Choćby z tak prozaicznej przyczyny jak ta, że nie we wszystkich sklepach można zapłacić kartą kredytową. Do tego ogólna jakość obsługi, może tylko za wyjątkiem księgarni - nadaje się do poprawki. Odpowiedź na maila w ciągu 24 godzin nie jest regułą, fachowość informacji uzyskiwanych na infoliniach nie zawsze jest na odpowiednim poziomie.

 

Z badania wynika również, że sprzedawcy nie mają zaufania do Poczty Polskiej . Do tego stopnia, że czasem nie dają nawet możliwości wybrania dostawy za jej pośrednictwem. Zapewne powodem były strajki w tym i ubiegłym roku. Dużo większym zawodem - zdaniem badaczy - jest fakt, że wciąż jeszcze nieliczne tylko sklepy pozwalają klientowi na śledzenie przesyłki z zamówionym towarem.

 

2008 rok dla sklepów internetowych jest ponadto wyjątkowy . Nie tylko ze względu na strajk poczty, który - jak skarżyła się w czerwcu cała branża - dał się większości sklepów mocno we znaki. Latem i na początku jesieni przestały działać tak uznane witryny jak Ulubiony.pl , Vivid.pl czy Hoopla.pl. Każda z nich mieściła się w pierwszej dziesiątce swojej kategorii. Okazało się, że również w internecie znane i duże sklepy mogą nie wytrzymać konkurencji.

 

Pierwsze miejsca w rankingu Money.pl i Wprost w poszczególnych kategoriach zajęły :

 

W rankingu prezentowanych jest po 10 najlepszych sklepów w każdej kategorii. Warunkiem uczestnictwa w rankingu była w tym roku popularność sklepu wśród internautów. Z każdej kategorii, monitorowanej stale w ramach Megapanelu badacze wybrali po 15 sklepów, które w ciągu roku poprzedzającego badanie odwiedziła największa liczba osób. Tam, gdzie Megapanel uwzględniał wyniki mniej niż 15 sklepów, kategorie zostały połączone: sprzęt fotograficzny przypisany został do AGD i RTV, oprogramowanie do sklepów komputerowych, a akcesoria erotyczne do sklepów specjalistycznych.

 

Po pierwszej weryfikacji związanej z popularnością sklepy oceniane były na podstawie 60 kryteriów, podzielonych na 10 grup:

 

  • asortyment - liczba produktów w sklepie, podział tematyczny, narzędzia i funkcje ułatwiające poznanie oferty
  • informacje o produkcie - opisy towarów, opinie, dostępność, narzędzia pomagające podjąć decyzje o zakupie
  • procedura zamawiania i dostawa zakupów - funkcjonowanie i przejrzystość formularzy zamówień, możliwości korekty, reklamacje, czas realizacji, śledzenie przesyłki
  • sposoby płatności - dostępne formy, raty, bezpieczeństwo
  • interakcja z klientem - kanały kontaktu, subskrypcje informacji
  • jakość obsługi - czas reakcji na maila, obsługa infolinii, fachowość udzielanych informacji
  • łatwość dotarcia do informacji -wyszukiwarki, mapy serwisów, regulaminy, faq
  • przejrzystość i budowa strony - estetyka, czytelność, współpraca z różnymi przeglądarkami i systemami operacyjnymi
  • bonusy - wyprzedaże, programy lojalnościowe i partnerskie, możliwość negocjacji ceny
  • pozostałe - obecność w porównywarkach cen, opinie internautów o sklepie, unikalne narzędzia dla klientów.

Maksymalnie w badaniu sklep mógł uzyskać 100 punktów. Jedynym wyjątkiem była branża turystyczna, gdzie z oczywistych względów nie dało się ocenić dostawy zakupów do klienta i związanych z tym kryteriów. W tej jednej kategorii maksymalna liczba punktów wynosiła 89.

 

Badanie przeprowadzono w okresie czerwiec-wrzesień 2008 r. Z pełnymi wynikami badania można zapoznać się na stronie:

 

money.pl/ranking_sklepow

 

Więcej na ten temat >>