Jak obecnie wygląda sytuacja prasy w USA? Badania NAA (Newspaper Association of America) wykazują, że jest 116.8 miliona czytelników codziennej (od poniedziałku do soboty) prasy drukowanej oraz 134 miliony czytelników "niedzielnych" - podaje serwis Nieman Journalism Lab.
Nie ma pewnych danych o średniej liczbie stron, które czyta przeciętny czytelnik. Ale mniej więcej można założyć, że miesięcznie czytanych jest ok. 87.1 miliarda stron drukowanych. Tymczasem drukarnie produkują ok. 190 miliardów stron. Można więc z tego wysunąć wniosek, że przeciętny czytelnik przegląda przynajmniej połowę opublikowanych stron.
O wiele pewniejsze liczby można podać w przypadku czytelnictwa internetowego. Firma Nielsen opublikowała dane o liczbie unikalnych użytkowników i odsłonach stron gazet codziennych w internecie.
Według danych tej firmy, w 2008 roku miesięcznie robiono 3.2 miliarda odsłon stron w sieci.
A więc gazety codzienne razem (tradycyjne i internetowe) dostarczają 90.3 miliarda przeczytanych stron na miesiąc. Internetowy udział tych stron to jedynie 3.5 proc. Aż 96.5 proc. stron jest dostarczanych przez gazety papierowe.
Ile czasu czytelnicy poświęcają czytaniu? Dane NAA wskazują, że przeciętny unikalny użytkownik e-gazet na czytaniu spędza ok. 45 minut miesięcznie. Biorąc pod uwagę, że w 2008 roku średnio było 67.3 miliona unikalnych użytkowników, ogólny czas czytania internetowych gazet wyniósł 3.03 miliarda minut na miesiąc.
A ile czasu czytelnicy spędzają na czytaniu gazet drukowanych? Niestety NAA nie posiada badań dotyczących średniego czasu. Załóżmy jednak, że będzie to 25 minut od poniedziałku do soboty i 35 minut w niedzielę. Po przemnożeniu dostajemy wynik 96.5 miliardów minut na miesiąc, które spędzili użytkownicy na czytaniu prasy drukowanej.
Razem czytelnictwo wszystkich gazet (papierowych i internetowych) wynosi 99.5 miliarda minut na miesiąc, z czego jedynie 3 proc. stanowi czas poświęcony na czytanie edycji sieciowych. To się doskonale zgadza z wcześniej podanymi liczbami dotyczącymi ilości odsłon stron.
Patrząc na odsłony stron oraz na czas spędzony na czytaniu, wynika z tego, że jedynie ok. 3 proc. czytelników czyta e-gazety. Czy można się więc dziwić, że dochody z internetu to jedynie ok. 10 proc. dochodów edycji drukowanych?
Z danych NAA wymika również, że w 2008 roku dochód z gazetowych serwisów sieciowych wyniósł 3.109 miliardów dolarów na całkowitą liczbę odsłon 38.726 miliardów. Sieciowy dochód na tysiąc obejrzanych stron (tzw. CPM) wynosi 80.28 dolarów.
Tymczasem w przypadku prasy drukowanej, badania NAA podają, że w 2008 roku osiągnęła ona dochód 34.74 miliarda dolarów. Dzieląc to na 12 miesięcy i 83.6 miliarda stron drukowanych na miesiąc, uzyskujemy "drukowany" wskaźnik CPM o wysokości 34.62 dolara.
To zaskakujące wyniki. Czy to możliwe, że gazety drukowane są w stanie utrzymać się na rynku wobec obecnego współczynnika CPM, który w przypadku sieci jest 2.3 razy wyższy niż CPM strony drukowanej?
Jak widać, sam dochód jest niewystarczający by w tym przypadku. Trzeba uważnie przyglądać się, gdzie czytelnicy właściwie spędzają czas i na co poświęcają swoją uwagę. Pomimo tego, że czas czytania w sieci wydaje się być zaskakująco niski (3 proc.), to nie ma jednak wątpliwości, że coraz więcej czytelników migruje w stronę internetu.
Obecnie najlepszym rozwiązaniem biznesowym dla prasy wydaje się być internetowo-drukowana hybryda.
Nieman Journalism Lab dokonał dwóch założeń nie popartych twardymi danymi przy tej analizie (minuty spędzone na czytaniu prasy drukowanej oraz liczba przeczytanych stron w gazetach drukowanych).
Ale nawet jeżeli dane zostały zawyżone o 100 proc, a nawet 200 proc., to nic nie zmienia to w przeprowadzonej analizie, która osiągnie ostatecznie ten sam wniosek - czytelnicy gazet wciąż w przeważającej mierze czytają wydania papierowe. Natomiast e-gazety rozwijają się i zyskują na znaczeniu, ale nie tak szybko, jak wielu zakłada. Ponadto problemem prasy drukowanej nie jest liczba czytelników, lecz uszczuplenie reklamowego rynku. Prasa straciła monopol na reklamy, a internetowe serwisy zajeły duży kawałek tortu reklamowego w sieci.
Polska prasa w elektronicznym czytniku
Komórki zaczynają dostarczać prasę
Czytaj więcej na technologie.gazeta.pl