Nowy system Smart TV Koreańczyków poznaliśmy podczas targów CES w Las Vegas . Wczoraj w Monako, podczas prywatnej konferencji producenta Samsung Forum 2013, mogłem przyjrzeć się nowinkom z bliska i na spokojnie. Pięć nowych zakładek w menu głównym Smart TV, było zmianą mniej imponującą niż 85 calowy telewizor Ultra High Definiton, czy nowe plazmy i LCD LED z setką dodatków, ale jest to zmiana, która dotknie większe grono odbiorców.
Technologia będzie dostępna w modelach Samsung Smart TV z 2013 roku, systemach kina domowego i odtwarzaczach Blu-ray Samsung
- pisze producent.
Zmiana jest spora, bo to już nie tylko modyfikacja wizualnej strony oprogramowania, ale zupełnie inna filozofia używania telewizora. Do tej pory ekran startowy Samsungów przypominał pulpit tabletu lub komputera.
Samsung Smart HUB
Teraz składa się z pięciu zakładek, z których ta najbardziej inna od tego co znaliśmy do tej pory, ma być domyślną.
On TV, bo o niej mowa, bazuje na systemie rekomendacji treści, który ma poznawać gusta użytkownika i ułatwiać szybki dostęp do tych treści, które mogą się nam spodobać. Po zaakceptowaniu usługi (czego nie trzeba robić, więc wybór mamy) telewizor przez około pięć-sześć tygodni śledzi nasze zwyczaje i na ich postawie buduje profil, który podobno ma być odzwierciedleniem naszych gustów.
S-Recommendation: to funkcja zawierająca specjalny mechanizm klasyfikujący oraz rekomendujący widzowi interesujące programy telewizyjne, wideo na żądanie, treści zawarte w aplikacjach i serwisach społecznościowych oraz w urządzeniach osobistych. Poprzez analizę najczęściej wybieranych przez nas programów S-Recommendation poznaje nasze upodobania i dopasowuje do nich podpowiedzi dostępnych treści
- wyjaśnia producent.
Fot. J. Sosnowska Fot. J. Sosnowska Fot. J. Sosnowska
W praktyce system zbiera informacje od nas (wspomniane 5-6 tygodni analizy), z opisów programów, które widać również w zwykłym przewodniku po stacjach oraz z danych pozyskanych od innych użytkowników systemu. Dzięki temu mamy dostawać rekomendacje precyzyjnie dobrane pod nasz gust.
Fot. Szymon Adamus Samsung Smart TV On TV Samsung Smart TV On TV
Dodatkowo w telewizorze będzie można stworzyć kilka kont tak by każdy członek rodziny mógł stworzyć własny profil i używać dobranych dla siebie sugestii programowych. To również rozwiązanie problemu prywatności, jeśli z jakiegoś powodu nie chcemy dzielić się z innymi widzami informacjami o naszym guście. Zabezpieczone konto ma też pozwolić rodzicom na odcięcie swoich pociech od programów dla widzów dorosłych. W profilu można zalogować się tradycyjnym hasłem lub przez system rozpoznawania twarzy.
On TV pokazuje na ekranie to co oglądamy, sześć pozycji konkurencyjnych oraz kolejne sześć propozycji z nadchodzących godzin. Oprócz tego mamy dostęp do okna Timeline View, w którym widać propozycje na jeszcze późniejszą porę.
fot. Szymon Adamus Samsung Smart TV Timeline View Samsung Smart TV Timeline View
Czy to się sprawdzi? Samsung uważa, że tak, a swoje przypuszczenia opiera na fakcie, że zarzucony setkami kanałów i dziesiątkami innych źródeł treści (VOD, Smart TV, multimedia z USB itd.), widz ma coraz większy problem z szybkim odnalezieniem czegoś co mu się spodoba. Automat S-Recommendation ma to robić za nas.
Ja pozostanę sceptyczny, do czasu aż pojawią się pierwsze opinie na temat precyzji doboru treści. Wizja jest ciekawa, ale jeśli system nie będzie dobrze "uczył się" naszego gustu, to prędzej czy później i tak skorzystamy z tradycyjnego okna Guide lub będziemy klikać od kanału do kanału. W tym przypadku On TV może być uciążliwe, bo jak wspominałem, będzie to startowa zakładka systemu nowych smartów Samsunga.
Tak zatem wygląda pierwsza twarz koreańskich telewizorów z roku 2014. Kolejne zakładki w systemie są już nieco bardziej standardowe.
Filmy i programy telewizyjne
Tutaj znajdziemy treści dodatkowe dystrybuowane przez sieć. Będą zatem seriale i filmy ponownie dobrane pod nasz gust. Póki co o zakładce należałoby mówić jako o "Movies & TV Shows", bo jej funkcjonalność nie będzie na razie dostępna w Polsce. W Monako przedstawiciele producenta zapewniali jednak, że być może będziemy mogli z niej skorzystać w wrześniu.
Samsung Smart TV Movies TV shows
W tym przypadku sytuacja jest identyczna jak z On TV. Jeśli system rekomendacji będzie szybko i celnie dobierał treści, to może ułatwić użytkowanie telewizora. W teorii ma to działać tak: mamy ochotę na komedię, a że telewizor wie już, że lubimy ten gatunek, to na ekranie głównym pokazuje wybrany tytuł. Jeśli już go widzieliśmy lub mamy ochotę na coś innego, to wybieramy dłuższą listę, na której znów znajdujemy tytuły dopasowane do naszego gustu. Jeśli i tu nie znajdziemy niczego ciekawego, to możemy jeszcze poprosić telewizor komendą głosową (najlepiej po angielsku, by system wykorzystał analizę naturalnej mowy) o znalezienie innych komedii, tytułów z danym aktorem itp.
Zdjęcia, wideo i muzyka
Trzecia zakładka to rzecz już dość standardowa, tylko zmieniona wizualnie. Przeglądarka treści multimedialnych zapisanych na dyskach podłączonych przez USB lub zapisanych w źródłach zewnętrznych znajdujących się w sieci lokalnej.
Photos Video Photos Video Photos Video
Social TV
Jak nie trudno się domyślić w tym miejscu znajdziemy naszych internetowych znajomych. Z Facebooka, Twittera, YouTube czy Skype. Nowości mają być wyszczególnione, tak by łatwo na nie trafić.
Samsung Smart TV Social
Ostatnie miejsce, to lista zainstalowanych aplikacji. Tutaj Samsung nie wprowadza rewolucji i prezentuje treść w formie standardowej listy.
Samsung Smart TV apps
Aby w tym technologicznym kotle było jeszcze więcej aromatów, Samsung wprowadza też nowego pilota. Komunikuje się z telewizorem przez Bluetooth, nie ma tradycyjnej klawiatury alfanumerycznej lub QWERTY, tylko jak najmniej przycisków i panel dotykowy.
Fot. Szymon Adamus Samsung Smart TV pilot Samsung Smart TV pilot
Cyfry można wyświetlić na ekranie, ale Samsung zaleca jednak używanie touchpada oraz komend głosowych. Co prawda z niektórymi modelami telewizorów ma być również sprzedawany pilot z klawiaturą QWERTY, ale podstawą będzie konstrukcja widoczna powyżej.
To pomysł, którego próbowali już na przykład Panasonic i Philips. Do tej pory się za bardzo nie sprawdził. Czy u Samsunga będzie inaczej?
Oto w jaki sposób zmieniamy użytkowanie telewizora
- powiedział na konferencji prasowej Michael Zoeller z Samsunga.
Nowy system Samsunga będzie połączeniem znanych rozwiązań z nowymi pomysłami.
Widać wyraźnie, że producent chce stworzyć nową jakość i po raz kolejny wyjść przed szereg z czymś innym i nietypowym. Samo to jest chwalebne. Nie jestem jednak pewien czy to odpowiedni moment. Wielu użytkowników nie rozumie jeszcze czym tak naprawdę jest Smart TV, a i oferta tego systemu pozostawia nadal wiele do życzenia. Rozwiązania tego typu są jeszcze dość młode. Problemem może być też niedoskonałość niektórych elementów składani. Dla przykładu rozpoznawanie mowy i komend głosowych działa już znacznie lepiej niż w zeszłym roku, ale nadal nie jest doskonałe. A wygląda na to, że w nowym systemie ma być wykorzystywane bardziej niż w dotychczasowym.
Oczywiście wszystko to nie będzie miało znaczenia jeśli system rekomendacji będzie działał zgodnie z założeniami, a dostawcy dodatkowych treści wzbogacą tradycyjny sygnał o liczne propozycje dystrybuowane przez Internet. Wtedy zaprezentowane w Monako nowinki mogą się sprawdzić.
Bez względu na rezultat, nowe twarze Samsunga na pewno przykuwają uwagę.
Szymon Adamus
dane dostarcza: