Toshiba 2013 - na co stawia w tym roku?

Duże ekrany, wysokiej rozdzielczości i jednolita stylistyka. Oto oczka w głowie Toshiby na ten rok. Producent pokazywał swoje nowości w Amsterdamie, podczas Toshiba World 2013.

Podczas spotkania z partnerami biznesowymi i dziennikarzami Amsterdamie przedstawiciele Toshiby prezentowali nowe produkty. Telewizory, komputery, odtwarzacza Blu-ray i tablety. Na wstępie każdy z nich mówił jednak nie o sprzęcie, a o wizji rozwoju firmy na ten rok. W różnych przemówieniach pojawiają się te same kwestie:

- jednolita stylistyka,

- innowacyjność,

- poszerzanie oferty produktowej.

By odnosić sukcesy musimy podnosić wartość naszych produktów (...) uzupełniać produkty tańsze droższymi i wyjaśniać odbiorcom dlaczego opłaca im się wydać na sprzęt trochę więcej pieniędzy (...) Musimy przystosować się do tych czasów, pełnych nowych kanałów dystrybucji treści. Jedyny sposób na odniesienie sukcesu, to poszerzanie wachlarza partnerów

- mówi Alan Thompson, President Toshiba Europe.

Lifestyle

Taka polityka firmy ma mieć kilka podstaw. Pierwszym z nich będzie ujednolicona stylistyka nowych urządzeń Japończyków. Zunifikowana, jak mówią o niej prezenterzy. Opiera się ona na trzech filarach: ramach telewizorów stylizowanych na literę U (ostre rogi u góry, zaokrąglone na dole), umieszczeniu logo producenta w lewym dolnym rogu i dodaniu okrągłego przycisku startu w kolorze zielonym w sprzęcie, w którym on pasuje (np. telewizory i odtwarzacze).

Fot. Szymon AdamusFot. Szymon Adamus Toshiba U design Toshiba U design

Nowe produkty prezentują się nieźle, chociaż nie wyróżniają aż tak bardzo, by można mówić o rewolucji. Trzy wspomniane elementy, to zmiany w dużej mierze kosmetyczne. Brakuje czegoś z nieco ostrzejszym zębem, co rzucałoby się w oczy już z daleka. Trochę ciekawszym pomysłem jest bardzo podobna stylistyka nowych odtwarzaczy Blu-ray. Cztery nowe modele zostały skonstruowane w taki sposób, by nie odróżniały się bardzo od siebie. Oznacza to, że bez względu czy kupimy model najprostszy, BDX2400KE (WiFi opcjonalne, CloudTV) czy najbardziej skomplikowany BDX5400KE (WiFi, Blu-ray 3D, aluminiowe wykończenia), to nasz nowy player będzie prezentował się atrakcyjnie wizualnie. Oczywiście nie licząc materiałów, wśród których przeważają tworzywa sztuczne. To niestety dzisiaj już standard.

Fot. Szymon AdamusFot. Szymon Adamus Toshiba Blu-ray Toshiba Blu-ray

Dalszy rozwój oferty producenta przyniesie też kolejne inwestycje. Na rok 2013 Toshiba wyznacza sobie cel 30 procentowego wzrostu w dziale telewizyjnym i 15 w komputerowym. Aby to osiągnąć, będzie potrzebować więcej pracowników. Również z naszego kraju.

W 2012 zatrudniliśmy nowych ludzi skupiających się na sektorze TV. W tym roku zrobimy to samo zatrudniając w krajach takich jak Czechy czy Polska

- mówił przedstawiciel Toshiby.

Fot. Szymon AdamusFot. Szymon Adamus Toshiba plan na nowy rok Toshiba plan na nowy rok

Tyle wizji ukierunkowania firmy i planów rozwojowych. A co ze sprzętem?

Duży, dużo i bez OLED

Przede wszystkim Toshiba stawia na większe niż dotychczas przekątne i dodatkowe tysiące pikseli. Pod względem wielkości wyróżniają się najwyższe serie.

- Toshiba L7 - 40, 50 i 58 cali,

- Toshiba L9 - 58, 65, 84 cale.

Ten drugi telewizor, to również przykład na powiększanie nie tylko rozmiarów fizycznych matryc, ale również rozdzielczości. Toshiba to pierwszy producent na rynku, który rozpoczął seryjną sprzedaż telewizora 4K o przekątnej 55 cali. Mowa o modelu ZL2, który testowałem na moim blogu . Jest to model, który jako pierwszy wprowadził lepszą matrycę, a za jej pomocą zrealizował również pomysł na 3D bez okularów. Zrealizował średnio, ale nie można Japończykom odebrać palmy pierwszeństwa.

Seria L9 z 2013 roku również będzie miała matrycę o rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli , ale tym razem już bez nowatorskiego 3D.

Fot. Szymon AdamusFot. Szymon Adamus Toshiba ultra High Definition Toshiba ultra High Definition

Do oglądania filmów w trzech wymiarach potrzebne będą okulary - migawkowe w modelu najmniejszych i pasywne w panelach 65 i 84 cali. Głównym elementem promocyjnym i funkcją, którą Toshiba chce promować za pomocą L9, to sama super wysoka rozdzielczość. Według tego producenta jest to obecnie najciekawsza nowinka, pozwalająca na wyraźną poprawę jakości. I to nie tylko w kinie domowym. Na telewizorach producent nie chce poprzestać i planuje ostrzejszą rywalizację na Ultra High Definition.

Ultra HD planujemy wprowadzić do wielu nowych produktów. Nie tylko telewizorów, ale również komputerów, a może nawet tabletów ( ) Obecnie jest to jeszcze dość kosztowne, ale odbiorca jest gotowy zapłacić za lepszą, ostrzejszy obraz

- powiedział mi Ivan Dubell , Head of Marketing Toshiby.

Jak pamiętacie zapewne z tekstów o technologii 4K publikowanych na naszych łamach ,  póki co ta technologia mocno się marnuje. Brakuje treści. Toshiba proponuje, by nowy panel UHD "nakarmić" treściami z YouTube, mapami Google, zdjęciami, grami wideo oraz podniesionymi sztucznie do 4K materiałami Full HD (będzie za to odpowiadał nowy silnik CEVO 4K).

Fot. ToshibaFot. Toshiba Toshiba L9 4K Toshiba L9 4K

Japońska firma zapewnia również, że niedługo zobaczymy pierwsze wydania filmów 4K na Blu-ray. Może się to sprawdzić, bo takie kroki zapowiedziała już firma Sony. To wszystko jednak pieśń przyszłości. Obecnie kilkukrotnie droższa matryca 4K będzie się marnować. Przedstawiciele Toshiby zapytani o to wprost, odpowiadają, że zdają sobie z tego sprawę i wiedzą, że to dopiero początek tej technologii, ale wierzą, że przyjmie się ona szybciej i lepiej niż na przykład OLED. Nadal zbyt drogi , by mógł konkurować z tradycyjnymi panelami LCD i plazmowymi.

Smart Toshiba?

Ostatnią nowinką jaką Toshiba chce promować silnie w tym roku, będzie Smart TV w chmurze. Producent nazywa ten system Cloud TV. Będzie on dostępny  w telewizorach serii L4, L6, L7 i L9 oraz wszystkich czterech nowych odtwarzaczach Blu-ray, o których wspominałem wcześniej.

Cloud TV ma ściągać wiele informacji z chmury, pozwalać na dostosowanie układu aplikacji na głównym ekranie wedle własnej woli, a nawet dodawać system rekomendacji treści, który doradzi nam co ciekawego leci właśnie w telewizji, jest dostępne w VOD, sieci lokalnej czy Internecie.

Fot. Szymon AdamusFot. Szymon Adamus Toshiba Cloud TV Toshiba Cloud TV

Nie będzie to raczej aż tak rozbudowany system jak w przypadku pomysłu Samsunga , ale może dodać więcej bardzo potrzebnej świeżości, do środowiska sieciowego Toshiby.

Co ciekawe wspomniana powyżej funkcja doradzania widzowi bazująca na technologii firmy Rovi pojawi się w Polsce jako w jednym z pierwszych (jeśli nie zupełnie pierwszym) krajów. Start w okolicach trzeciego kwartału tego roku.

Bardziej standardowe funkcje Smart, znane już z ofert innych producentów, to między innymi:

- wysyłanie obrazu z telewizora na tablet lub komórkę (aplikacje dla Androida oraz iOS mają być dostępne w trzecim kwartale tego roku),

- informacje o popularnych treściach pobierane na żywo z Twittera,

- pogoda, rekomendacje treści i wiadomości od znajomych na ekranie głównym,

- pod konie roku być może również możliwość ustawienia w Smart TV swojej prywatnej skrzynki pocztowej.

Toshiba pozostaje również nadal w Smart TV Alliance , mającym ułatwić twórcom dostarczenie widgetów sieciowych do wielu producentów TV jednocześnie.

Wspólnie z LG i Philipse wiedzieliśmy, że ujednolicenie platform Smart to właściwa droga

- powiedział, Ivan Dubell, Head of Marketing przypominając to, co słyszeliśmy już chociażby przy okazji konferencji prasowej TP Vision podczas targów IFA 2012.

Smart TV Alliance na IFA 2012Smart TV Alliance na IFA 2012 Fot. Szymon Adamus Fot. Szymon Adamus

Przedstawiciele producenta poinformowali mnie, że obecnie twórcy aplikacji czekają na nową paczkę oprogramowania SDK 2, które ma oddać w ich ręce więcej narzędzi. Zaznaczyli jednak, że z ich perspektywy odbiór Smart TV Alliance jest pozytywny. Twórcy widgetów sieciowych dla telewizorów podobno cenią sobie możliwość stworzenia jednego programu, który będzie działał od razu na odbiornikach wielu producentów. Jest to rzecz istotna, bo dane Toshiby (i nie tylko) wskazują, że popularność platform internetowych w płaskich telewizorach rośnie . Nadal nie jest to jeden z najważniejszych czynników branych pod uwagę przy zakupie nowego odbiornika, ale liczby rosną. W zeszłym roku Toshiba mogła się pochwalić kilkunastoma procentami telewizorów podłączonych do sieci. Dzisiaj 25% wszystkich Smart TV tego producenta zostaje podpiętych do Internetu.

TFot. Szymon AdamusTFot. Szymon Adamus Toshiba World 2013 Toshiba World 2013

Wielkie zmiany?

Czy Toshiba w roku 2013 zmieni się diametralnie? Nie. Producent nie tworzy czegoś zupełnie nowego, tylko dobudowuje kolejne kondygnacje na już istniejących fundamentach. Stawia na to co już ma i sprawdził - 4K oraz większe, ale nadal tanie LCD LED. Rozwija kulejące do tej pory Smart TV i stylistykę. Wydaje się, że w tym momencie, to dobry wybór. Czas pokaże, czy zapowiadane w Amsterdamie produkty spełnią pokładane w nich nadzieje japońskiej firmy.

Szymon Adamus

Więcej o: