Zmierzch odbiorników plazmowych widać było od dawna. Nie bez powodu coraz to kolejni producenci rezygnowali z tego sektora rynku na rzecz dominujących obecnie telewizorów i ekranów LCD. Aktualnie w Polsce plazmy sprzedają już tylko Panasonic, Samsung i LG. Ale zainteresowanie tą technologią systematycznie maleje.
Postępujący spadek udziału sprzedaży telewizorów plazmowych w ogólnej sprzedaży telewizorów uległ przyspieszeniu w ubiegłym roku. Dane wskazują na to, iż trend ten będzie się utrzymywał, czyli ich udział w ogólnym rynku telewizorów będzie stale malał. Kwestia możliwości konkurowania telewizorów plazmowych z LCD w dużym stopniu zależy od ewentualnych inwestycji w rozwój technologii plazmowej, a obecny trend temu nie sprzyja
- poinformowało mnie na początku tego roku LG .
Najsilniejszym bastionem plazm były do niedawna laboratoria i sklepy Panasonica. Ten producent stawiał na technologię PDP tak długo, jak było to możliwe. Nieustannie podkreślał też, że to najlepsze rozwiązanie dla kin domowych. W ubiegłym roku retoryka jednak nieco się zmieniła. Panasonic zaprezentował wiele nowych modeli LCD i rzadziej przypominał o przewadze jakości w plazmach nad matrycami ciekłokrystalicznymi. Firma przygotowywała grunt pod nieuchronne zmiany. Chociaż przygotowywała zachowawczo. Jeszcze w kwietniu tego roku prezes Panasonic w Polsce i krajach bałtyckich zachowywał ostrożność w komentarzach na temat "plazmowych" plotek. O zakończeniu produkcji tego typu telewizorów nie było mowy.
Panasonic, który był i jest liderem branży RTV, będzie rozbudowywał ofertę produktową we wszystkich segmentach telewizorów. Wnikliwie badamy i obserwujemy preferencje klientów i w oparciu o nie przygotowujemy naszą strategię produktową. Jeżeli chodzi o segment plazm, nie przestaniemy dostarczać klientom referencyjnych ekranów plazmowych, skupiając się na najlepszej jakości obrazu i innowacyjnych dodatkach (...) Będziemy również rozwijać technologię plazmową w segmencie B2B
- komentował przedstawiciel producenta na łamach bloga Obywatel HD .
Rzeczywistości nie da się jednak tak łatwo zmienić. Wszystkie badania rynku pokazują wyraźnie, że zainteresowanie plazmą spada, a LCD rośnie. W niedawnym raporcie TNS Polska, o którym pisaliśmy w lipcu , okazało się, że polski odbiorca szuka telewizorów tanich, niezbyt dużych i ciekłokrystalicznych. Tradycyjne LCD stanowi 38% posiadanych przez Polaków telewizorów, a LCD podświetlane diodami LED kolejne 19%. Plazma to tylko 11%.
Dla Polaków podstawowym kryterium wyboru nowego odbiornika jest wciąż jego cena. Aż 64 proc. badanych deklaruje, że jeśli w tej chwili zdecydowałoby się kupić telewizor, kosztowałby on od 1500 do 3000 złotych. Droższe modele wybrałoby tylko około 23 proc. badanych. Co ciekawe, połowa badanych kobiet na nowe urządzenie przeznaczyłaby maksymalnie 2000 złotych, podczas gdy większość mężczyzn może wydać więcej, a aż 9 proc. z nich deklaruje, że interesują ich telewizory kosztujące powyżej 5000 złotych (na taką cenę zdecydowałaby się jedynie co setna kobieta)
- czytaliśmy w podsumowaniu wspomnianego badania.
Wszystko to sprawia, że decyzja Panasonica nie powinna być dla nikogo wielkim zaskoczeniem. Producent od dawna przygotowywał się do wyjścia z coraz trudniejszego sektora plazmowego. Teraz robi to oficjalnie i dość brutalnie.
...firma zakończy produkcję wyświetlaczy plazmowych (PDP) w grudniu 2013, a do końca marca 2014 zakończy operacje biznesowe w fabrykach Amagasaki P3 (produkcja aktualnie jest zatrzymana), Amagasaki P5 (produkcja zawieszona) i Amagasaki P4, która obecnie działa
- czytamy w oficjalnym ogłoszeniu Panasonica, które w wersji angielskiej można znaleźć na oficjalnej stronie producenta .
Panasonic rezygnuje z plazm Fot. Panasonic Fot. Panasonic
Panasonic uzasadnia swoją decyzję w sposób oczywisty - rynek jest coraz bardziej konkurencyjny, a technologia LCD na nim dominuje.
Do tej pory dzięki lepszej jakości obrazu, plazmy Panasonica były chwalone i oczekiwane przez klientów na całym świecie. Jednak w związku z drastycznymi zmianami w środowisku biznesowym i zmniejszającemu się zapotrzebowaniu na PDP na rynku płaskich ekranów, oceniono że kontynuowanie handlu byłoby trudne i podjęto decyzję o zaprzestaniu produkcji
- czytamy dalej w ogłoszeniu japońskiej firmy.
Producent kończy produkcję i sprzedaż zarówno ekranów konsumenckich, jak i rozwiązań profesjonalnych (tablice informacyjne, ekrany wielkoformatowe, interaktywne itp.). Wszystkie prace mają stanąć wraz z zamknięciem obecnego roku podatkowego czyli do 31. marca 2014.
Panasonic promował technologię plazmową w telewizorach od roku 2000.
Szymon Adamus