VoIP - ostateczny cios dla klasycznej telefonii w firmach?

Powiedzieć, że dzięki Internetowi świat się zmienia, to w zasadzie nie powiedzieć niczego - to truizm, z którym mamy do czynienia w coraz większym stopniu. Dzieje się tak zwłaszcza dzięki coraz lepszej infrastrukturze oraz coraz powszechniejszemu do niej dostępowi. Internet zmienił we współczesnej rzeczywistości bardzo wiele. Przede wszystkim sposób, w jaki kontaktują się ze sobą ludzie. Także w świecie biznesu.

Przy coraz większym dostępie do sieci wiele firm tam właśnie przenosi prowadzoną przez siebie działalność, stąd tak dużą popularnością cieszą się w Polsce m.in. różnego rodzaju e-sklepy. Czasami obecność w Internecie podyktowana jest względami kosztowymi (dużo niższe są koszty prowadzenia e-sklepu, niż tradycyjnego sklepu), a czasem jest po prostu kolejnym krokiem w rozwoju przedsiębiorstwa. W zgodzie z tym trendem podążają wszystkie aspekty prowadzenia firmy. Od sprzedaży, przez marketing, a na komunikacji kończąc. W tym ostatnim przypadku dotyczy to również tradycyjnych rozmów telefonicznych, które w sieci przyjmują bardzo popularną formę - VoIP, którą w swej ofercie posiada między innymi FCN , marka należąca do spółki Aiton Caldwell.

VoIP, czyli Voice over Internet Protocol to technologia polegająca na transmisji dźwięku przez internet, przy wykorzystaniu protokołu IP.  Na czym zatem polega VoIP i jakie są jego zalety? To przede wszystkim dwojako rozumiana niezależność - zarówno względem wyboru operatora, jak i formy korzystania (płacenia) z narzędzia. Kiedy chcemy korzystać z telefonii stacjonarnej, najsilniejsi operatorzy traktują tę okazję jako możliwość dołączania całej masy usług dodatkowych lub, co gorsza, do pakietowej ich sprzedaży - z telefonem. Efekt jest taki, że comiesięczny abonament obejmuje nie tylko opłaty za usługi niewykorzystywane (np. popularne i mityczne utrzymanie łącza), ale także pakiety minut, które w przeciwieństwie do niektórych rozwiązań z telefonii komórkowej, nie mogą być na nic wymienione.

To z kolei powoduje, że rzadko kiedy wykorzystywane są przysługujące minuty na połączenia krajowe, a dwie zagraniczne rozmowy generują horrendalne kwoty za połączenia. W tym przypadku FCN proponuje najprostsze rozwiązanie - w pełni wymienialne pakiety minut, które można wykorzystywać w rozmowach krajowych,  bez znaczenia w jakiej będą one proporcji.

Druga z zalet oparta jest na rozwiązaniach zaczerpniętych właśnie ze wspomnianych wcześniej sieci komórkowych. Korzystając z VoIP za pośrednictwem FCN decydujemy, jaki sposób płatności jest najlepiej dopasowany do korzystania przez nas z telefonu. Czy rozwiązaniem idealnym jest zapewniający komfort i niższe koszty jednostkowe za minutę połączenia abonament? Czy może lepsze może okazać się korzystanie z pre-paidu, dedykowanego dla osób oraz firm, korzystających z telefonu nieregularnie lub sezonowo? Decyduje oczywiście Klient. Dość wspomnieć, że korzystając z któregokolwiek z dwóch rozwiązań, mamy do czynienia z jedną z najbardziej konkurencyjnych ofert na rynku usług telekomunikacyjnych.

To niestety - dla tradycyjnych operatorów, nie koniec zalet VoIP. Inne, na które powinni zwrócić potencjalni Klienci, to cała lista opcjonalnych usług, które każdy może uruchomić w swojej firmie, Wśród nich znajdują się takie rozwiązania jak Wirtualny Faks, infolinia, czy IVR, żeby wspomnieć tylko kilka. Te i inne będą jednak przedmiotem kolejnego artykułu.