Apple czy Google? Oto pięć najbardziej wartościowych marek na świecie

Aleksandra Gładka
Logo, typografia, ikony i grafiki - wszystko to składa się na komunikację wizualną firmy, a co za tym idzie - na jej markę. Marka z kolei stanowi wizytówkę, dzięki której przedsiębiorstwo może wyróżnić się wśród konkurencji. WPP i Millward Brown przygotowały kolejną edycję rankingu BrandZ: "Top 100 Most Valuable Global Brands". Oto 5 marek, które w 2015 roku zawładnęły sercami konsumentów!
Earns Visa Earns Visa MARK LENNIHAN

#5 VISA

Używasz karty bankowej? A zatem na pewno znasz charakterystyczne logo, informujące, że karty tej można użyć dokonując płatności w systemie VISA. Z tego rozwiązania technologicznego korzysta wiele instytucji finansowych i banków. Tym samym, zasięg usług VISA jest globalny.

 

W raporcie dotyczącym możliwości użytkowania marki firmy VISA, określono cele i skojarzenia, jakie ma ona budzić u klientów. Są to przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Wartość marki VISA wyniosła w 2015 roku 89.5 mld USD (wzrost o 16 proc. r/r).

IBM-RESULTS/ IBM-RESULTS/ Â ALBERT GEA / REUTERS / REUTERS

#4 IBM

Firma ta sięga korzeniami czasów, w których komputer był nowinką technologiczną. Obecnie IBM oferuje szeroki zakres usług o charakterze technologicznym - od konsultingu, poprzez sprzedaż oprogramowań i sprzętu, a na szkoleniach i usługach finansowych kończąc.

 

Prostota i przejrzystość loga IBM stanowi obietnicę daną klientom, co do bycia godnym zaufania. Komunikat, który ma podążać za tą marką, to jakość usług i nowoczesność proponowanych rozwiązań. W 2015 roku wartość marki IBM wyniosła 93.9 mld USD (spadek o 13 proc. r/r).

MICROSOFT-RESULTS/ MICROSOFT-RESULTS/ MIKE SEGAR / REUTERS

#3 Microsoft

Microsoft ma być kojarzony z prostotą, konkretnością i bezpośredniością. Wizerunek wizualny firmy jest złożony. Jako, że Microsoft łączy w sobie wiele produktów, marki ich musiały zostać zaprojektowane w jednolity sposób. Dzięki temu budzą jasne skojarzenie ze spółką-matką.

 

Wartość marki Microsoft w 2015 roku wyceniono na 115.5 mld USD (wzrost o 28 proc r/r).


EU-GOOGLE/ANTITRUST EU-GOOGLE/ANTITRUST PETER POWER / REUTERS

#2 Google

Od początków funkcjonowania firmy jej logotyp był bardzo prosty - kolorowy napis, składający się na nazwę "Google", umiejscowiony został na białym polu. Logotyp ten zmieniał się na przestrzeni lat wraz z postępem technologicznym i rozwojem urządzeń, które działały w oparciu o platformę Google.

 

W czasie różnych świąt i szczególnych wydarzeń, otwierając przeglądarkę Google spotykamy różne wariacje jej logotypu (Doodle). Przekaz marki Google powinien być jednak jasny - prostota i satysfakcja z użytkowania.

 

Wartość marki Google wyniosła w 2015 roku 173.6 mld USD (wzrost o 9 proc. r/r/).

Earns Apple Earns Apple MATTHIAS SCHRADER

#1 Apple

Początki Apple sięgają 1976 roku, kiedy to Steven Wozniak i Steve Jobs zaprezentowali swój autorski projekt modelu komputera osobistego. Związane z ich firmą logo nadgryzionego jabłka stało się już kultowe i ma szeroką grupę miłośników.

 

Jednocześnie, z biegiem lat firma stworzyła całą szeroką gamę elementów wizualnych, składających się na tożsamość firmy. Kwestie te zostały szczegółowo uregulowane w wytycznych Apple - od prawa do użytkowania logotypu, poprzez szczegółowe wytyczne co do czcionek, a na kontekście, w którym można mówić o Apple kończąc.

 

Wartość marki Apple w 2015 roku została wyceniona na 246.9 mld USD (wzrost o 67 proc. r/r/).