Pierwszym statkiem, który wpłynął do Kanału Panamskiego był gigantyczny chiński kontenerowiec Cosco Shipping Panama. Witały go fajerwerki i tłumy Panamczyków. Prezydent kraju podziękował niemal 40 tys. ludzi, którzy pracowali przy rozbudowie kanału i podkreślił, że to "szlak, który jednoczy świat".
Władze Panamy nie mogą być jednak do końca zadowolone. Na uroczystość otwarcia nowego kanału przybyło zaledwie kilkanaście z zaproszonych 70 głów państw. Powodem jest afera wokół działalności panamskiej kancelarii prawnej Mossack Fonseca, która pomagała znanym i bogatym ukrywać swoje dochody - tak zwana afera Panama Papers.
Rozbudowa Kanału Panamskiego kosztowała 5,45 mld dolarów, inwestycja była gotowa z 20-miesięcznym opóźnieniem. Rozbudowę rozpoczęto w 2007 roku. Planowano otwarcie w roku 2014, jednak strajki i rosnące koszty opóźniły prace.
Kanał ma 80 km długości i jest wyposażony w dwie nowe śluzy: Agua Clara po stronie atlantyckiej i Cocoli na Pacyfiku. Będą mogły nim przepłynąć trzykrotnie większe statki niż do tej pory, o długości do 366 metrów, przewożące nawet 14 tys. kontenerów. To 98 proc. pływających dziś po świecie jednostek.
Oprócz kontenerowców, Kanałem Panamskim będą mogły podróżować także gazowce. Chodzi m.in. o eksport na azjatyckie rynki skroplonego gazu LNG i płynnego gazu LPG z USA. Kanałem pływał będzie także węgiel z Kolumbii czy rudy żelaza z Brazylii. W ciągu najbliższych trzech miesięcy chęć przepłynięcia przez sztuczną cieśninę zadeklarowało 170 statków.
Międzynarodowy Fundusz Walutowy szacuje, że poszerzenie kanału obniży koszty frachtu międzynarodowego nawet o 8 mld dolarów rocznie. Władze Kanału Panamskiego szacują, że do roku 2021 opłaty za korzystanie z niego przyniosą każdego roku dodatkowo 2,1 mld dolarów. To 2,8 proc. PKB Panamy.
Jeżeli nowy, poszerzony kanał przyniesie spodziewane zyski, jego władze już dzisiaj planują wydanie 17 mld dolarów na dalszą rozbudowę, by przyciągnąć największe statki, które dziś mogą przepłynąć jedynie przez Kanał Sueski.
Rewolucjonizujący handel Wschodu z Zachodem Kanał Panamski otwarto w 1914 roku. W ciągu ponad 100 lat istnienia przewinęło się przez niego ponad milion statków. Dziś pośredniczy w przepływie około 6 proc. globalnego handlu. Największymi jego użytkownikami są Stany Zjednoczone i Chiny.