Nowy, szerszy Kanał Panamski. Teraz może nim przepłynąć aż 98 proc. statków świata

W niedzielę, po dziewięciu latach budowy otwarto poszerzony Kanał Panamski. Inwestycja kosztowała ponad 5 mld dolarów. Teraz będą nim mogły przepływać nawet trzy razy większe statki. Na razie chęć skorzystania z kanału zadeklarowało 170 statków.
Panama Canal Expansion Panama Canal Expansion Arnulfo Franco / AP Photo

Wielka inauguracja

Pierwszym statkiem, który wpłynął do Kanału Panamskiego był gigantyczny chiński kontenerowiec Cosco Shipping Panama. Witały go fajerwerki i tłumy Panamczyków. Prezydent kraju podziękował niemal 40 tys. ludzi, którzy pracowali przy rozbudowie kanału i podkreślił, że to "szlak, który jednoczy świat".

PANAMA-CANAL/ PANAMA-CANAL/ CARLOS JASSO / REUTERS / REUTERS

Uroczystość otwarcia nowego kanału

Władze Panamy nie mogą być jednak do końca zadowolone. Na uroczystość otwarcia nowego kanału przybyło zaledwie kilkanaście z zaproszonych 70 głów państw. Powodem jest afera wokół działalności panamskiej kancelarii prawnej Mossack Fonseca, która pomagała znanym i bogatym ukrywać swoje dochody - tak zwana afera Panama Papers.

Panama Canal Expansion Panama Canal Expansion DARIO LOPEZ-MILLS / AP Photo

Inwestycja kosztowała ponad 5 mld dolarów

Rozbudowa Kanału Panamskiego kosztowała 5,45 mld dolarów, inwestycja była gotowa z 20-miesięcznym opóźnieniem. Rozbudowę rozpoczęto w 2007 roku. Planowano otwarcie w roku 2014, jednak strajki i rosnące koszty opóźniły prace.

PANAMA-CANAL/ PANAMA-CANAL/ CARLOS JASSO / REUTERS / REUTERS

Nowy kanał dla 98% statków świata

Kanał ma 80 km długości i jest wyposażony w dwie nowe śluzy: Agua Clara po stronie atlantyckiej i Cocoli na Pacyfiku. Będą mogły nim przepłynąć trzykrotnie większe statki niż do tej pory, o długości do 366 metrów, przewożące nawet 14 tys. kontenerów. To 98 proc. pływających dziś po świecie jednostek.

Panama Canal Expansion Panama Canal Expansion DARIO LOPEZ-MILLS / AP Photo

Nowa droga dla gazowców

Oprócz kontenerowców, Kanałem Panamskim będą mogły podróżować także gazowce. Chodzi m.in. o eksport na azjatyckie rynki skroplonego gazu LNG i płynnego gazu LPG z USA. Kanałem pływał będzie także węgiel z Kolumbii czy rudy żelaza z Brazylii. W ciągu najbliższych trzech miesięcy chęć przepłynięcia przez sztuczną cieśninę zadeklarowało 170 statków.

PANAMA-CANAL/ PANAMA-CANAL/ CARLOS JASSO / REUTERS / REUTERS

2,1 mld dolarów zysków rocznie

Międzynarodowy Fundusz Walutowy szacuje, że poszerzenie kanału obniży koszty frachtu międzynarodowego nawet o 8 mld dolarów rocznie. Władze Kanału Panamskiego szacują, że do roku 2021 opłaty za korzystanie z niego przyniosą każdego roku dodatkowo 2,1 mld dolarów. To 2,8 proc. PKB Panamy.

PANAMA-CANAL/ PANAMA-CANAL/ CARLOS JASSO / REUTERS / REUTERS

17 mld dolarów na dalszą rozbudowę

Jeżeli nowy, poszerzony kanał przyniesie spodziewane zyski, jego władze już dzisiaj planują wydanie 17 mld dolarów na dalszą rozbudowę, by przyciągnąć największe statki, które dziś mogą przepłynąć jedynie przez Kanał Sueski.

PANAMA-CANAL/ PANAMA-CANAL/ STRINGER / REUTERS / REUTERS

Kanał Panamski istnieje od ponad 100 lat

Rewolucjonizujący handel Wschodu z Zachodem Kanał Panamski otwarto w 1914 roku. W ciągu ponad 100 lat istnienia przewinęło się przez niego ponad milion statków. Dziś pośredniczy w przepływie około 6 proc. globalnego handlu. Największymi jego użytkownikami są Stany Zjednoczone i Chiny.