Mamy ponad 6 tysięcy stacji w Polsce. Lider trzyma w rękach 1/4 rynku

W Polsce działają łącznie 6664 stacje paliw - wyliczyła Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego. W tej grupie prawie 42 proc. to punkty niezależnych operatorów (z tego mniej więcej co trzeci jest zrzeszony w jednej z niewielkich sieci). Co trzecia stacja na rynku należy do jednego z krajowych koncernów, a co piąta - do koncernu zagranicznego. Najmniej liczną grupą są stacje przysklepowe. Łącznie jest ich 181. Najwięcej, bo aż 60 takich punktów, działa pod marką Intermarche. Których stacji benzynowych jest w Polsce najwięcej?
Slovnaft Slovnaft Fot: Materiały prasowe MOL S.A.

10. Slovnaft Partner - 81 stacji

Partnerskie stacje słowackiego koncernu naftowego znajdziemy głównie w południowo-wschodniej Polsce. Sieć jest niewielka, ale w ujęciu procentowym szybko się rozrasta. W połowie ubiegłego roku działało tylko 70 punktów tej marki.

Stacja paliw PKS Stacja paliw PKS Fot: screen Google Street View

9. PKS - 91 stacji

Pod wspólną marką PKS działają stacje należące do różnych przedsiębiorstw przewozowych z terenu całego kraju. Zaopatrują w paliwo głównie należące do tych firm autobusy, ale są dostępne także dla klientów indywidualnych.

Huzar Huzar Fot: screen ze strony http://huzar.eu/

8. Huzar - 99 stacji

To druga największa niezależna polska sieć. Akcjonariuszami spółki są właściciele poszczególnych punktów sprzedaży. Stacje z tym logo najłatwiej spotkać w centralnej Polsce i na północnym wschodzie kraju.

7. Moya - 112 stacji

To partnerska sieć stacji paliw, której właścicielem jest polska spółka Anvim S.A. Moya ma bardzo ambitne plany rozwoju. Już za trzy lata stacji działających pod tym logo ma być aż 250.

Stacja Łukoil Stacja Łukoil Fot. Jakub Orzechowski / Agencja Gazeta

6. Łukoil - 116 stacji

Aglomeracja warszawska, łódzka i Górny Śląsk - tam najłatwiej zatankować na stacji z logo Łukoil. Jednak niewykluczone, że już niedługo te punkty zmienią nazwę. W lutym tego roku Lukoil Europe Holdings BV sprzedał swoje stacje paliw w Polsce, na Litwie i Łotwie koncernowi AMIC Energy.

DLOGD DLOGD Fot. Dominik Sadowski / Agencja Gazeta

5. Statoil - 355 stacji

Najmniejszy z dużych graczy obecnych na polskim rynku. Mniej więcej co czwarta należąca do niego stacji działa pod tanią marką 1-2-3. Ta proporcja od kilku lat niemal się nie zmienia.

Stacja Shell Stacja Shell Fot.Tomasz Wiech / AG

4. Shell - 429 stacji

To jedyna duża sieć, która w ostatnich latach zmniejszyła zasięg. Pod koniec 2012 r. Shell, który prowadził wówczas w Polsce 378 stacji, kupił fińską sieć Neste, składającą się ze 106 samoobsługowych punktów. Część z nich przeszła rebranding i została włączona do podstawowej sieci, pozostałe zostały zlikwidowane.

3. Grupa Lotos - 478 stacji

478 to łączna liczba stacji działających pod markami Lotos i Lotos Optima. Tym, co zwraca szczególną uwagę w ofercie grupy, jest szybko rosnący udział stacji z segmentu ekonomicznego. Pierwsze punkty Lotos Optima powstały w połowie 2011 r., a dziś jest ich już 198. Stanowią więc ponad 40 proc. całej sieci Grupy Lotos.

DLOPO DLOPO Fot. Łukasz Cynalewski / Agencja Gazeta

2. BP - 501 stacji

Przez kilka ostatnich lat sieć BP otwierała w Polsce około 20 stacji rocznie (własnych lub partnerskich). To wystarcza, by utrzymywać drugą pozycję na polskim rynku. Obecnie prawie połowa punktów sprzedaży paliw z logo BP to stacje partnerskie.

DLOWR DLOWR Fot. Mieczysław Michalak / Agencja Gazeta

1. PKN Orlen - 1752 stacje

Zdecydowany numer jeden na polskim rynku - posiada mniej więcej tyle stacji, ile łącznie jego czterej najwięksi konkurenci. Inaczej niż Grupa Lotos, PKN Orlen stopniowo ogranicza liczbę punktów działających pod tanią marką Bliska. Jeszcze 3,5 roku temu było ich aż 489, natomiast dziś - zaledwie 130.