To miejsca, w których co roku wydajemy na zakupy ponad 100 miliardów złotych. Oto dziesięć największych sieci sklepów w Polsce

To stały element naszego życia. Spędzamy tam dużo czasu i rozmawiamy ze znajomymi o tym, co tam robiliśmy. Każdy przecież robi jakieś zakupy. Sklepami interesują się nawet politycy, wymyślają im podatki, sklepy budzą nasze emocje. Ale przede wszystkim zostawiamy w nich kolosalne pieniądze. A teraz sprawdzimy konkretnie jak duże. Dane pochodzą z rankingu największych firm Europy Środkowej opublikowanego przez firmę Coface.

10. INTERMARCHE

Firma oficjalnie nazywa się ITM Grupa Muszkieterów, ale znamy ją głównie z marketów Intermarche - w Polsce są 232 sklepy tej marki. Do tego 130 marketów budowlanych Bricomarche. Grupa pochodzi z Francji. W Polsce jest od 1997 roku. Co ciekawe firma we Francji ma własną flotę do połowu ryb.

W Polsce zatrudnia 15 i pół tysiąca osób. Jej przychody w 2015 wzrosły o 8 procent do poziomu 1,374 mld euro, czyli 5,75 mld PLN.

Rossmann w Toruniu Rossmann w Toruniu WOJCIECH KARDAS

9. ROSSMANN

Największa w Polsce sieć drogerii. Marka jest obecna w naszym kraju od 1993 roku. Powstała w Niemczech w 1972. Ostatnio wzbudziła zainteresowanie polityków i mediów artykułem w swojej gazetce, ale na co dzień znana jest głównie z tego, że kupuje się tam kremy, szampony i pieluchy. Zatrudnia blisko 11800 osób. Przychody spółki Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska w 2015 wzrosły o 14,6 procent do 1,46 mld EUR, czyli do 6,1 mld PLN.

Carrefour Ekspress w Opolu Carrefour Ekspress w Opolu RAFAŁ MIELNIK

8.CARREFOUR

Francuski Carrefour zatrudnia w Polsce 16 tysięcy osób, a jego przychody w 2015 bardzo wyraźnie wzrosły - aż o 25,9 procent do 2,08 mld EUR, czyli 8,72 mld PLN. W Polsce sieć obecna jest od 1997 roku. Zaczynała od wielkich hipermarketów, ale dziś rozwija przede wszystkim supermarkety osiedlowe Carrefour Market i sieć franczyzową Carrefour Express. Jest też właścicielem sieci sklepów Globi. Łącznie Carrefour ma w Polsce ponad 800 sklepów. Do tego dochodzi 20 centrów handlowych i ponad 40 stacji paliw.

Kaufland Kaufland Fot. Karolina Sikorska / AG

7. KAUFLAND

Sieć Kaufland należy do niemieckiej firmy Schwarz. Działa w całej Europie Środkowej, w Polsce jest obecna od 2001 roku.

Spółka Kaufland Polska Markety zatrudnia w naszym kraju 17 tysięcy osób. Tylko w 2015 zwiększyła zatrudnienie o 1800 osób. Przychody w 2015 wzrosły o 8,4 procent do 2,11 mld EUR. W przeliczeniu na złote daje to 8,82 mld PLN.

Sklep sieci Lewiatan w Częstochowie Sklep sieci Lewiatan w Częstochowie Fot. Grzegorz Skowronek / AG

6. LEWIATAN

Polska Sieć Handlowa Lewiatan miała na koniec 2015 roku 2965 sklepów. To ogólnokrajowa sieć działająca na zasadach franchisingu. Założył ją w 1994 Waldemar Nowakowski, który w kolejnych latał robił karierę polityczną w Samoobronie, a następnie jako poseł PSL. Tymczasem sieć Lewiatan została przejęta przez firmę Eurocash, kontrolowaną przez kapitał portugalski.

Lewiatan w 2015 zatrudniał 2200 osób. Przychody sieci wzrosły o 9 procent do 2,19 mld EUR, czyli w przeliczeniu na złote to 9,1 mld PLN.

Auchan w Kielcach Auchan w Kielcach Fot.Michał Walczak / Agencja Gazeta

5. AUCHAN

Trzeci i już ostatni w tym zestawieniu koncern z kapitałem francuskim. Na polskim rynku pojawił się w maju 1996 roku. Niekwestionowana gwiazda rynku w czasach, kiedy dominowały na nim hipermarkety. Po przejęciu hipermarketów Real nadal trzyma się tego modelu biznesowego, konkurując na nim głównie z Tesco. Przychody Auchan w 2015 wzrosły aż o 25,7 procent do 2,27 mld EUR, czyli 9,49 mld PLN.

Media Markt Media Markt Fot. Jarosław Kubalski / Agencja Gazeta

4. MEDIA MARKT

Lider na rynku sklepów z elektroniką, multimediami, muzyką i AGD. Sieć Media Markt powstała w Bawarii w 1979. W Polsce jest od 1998. Sieć jest znana także ze swoich czasami kontrowersyjnych reklam.

Właścicielem marki Media Markt jest spółka Metro AG. Posiada ona też inną znaną markę - Saturn. W Polsce Metro AG zatrudnia 11 tysięcy osób, a jej przychody w 2015 wzrosły aż o 68,6 procent do 2,64 mld EUR - to daje w przeliczeniu 11,05 mld PLN.

Otwarcie marketu Lidl na ulicy Staszica w Zielonej Górze Otwarcie marketu Lidl na ulicy Staszica w Zielonej Górze Fot. Anna Kraśko / Agencja Gazeta

3. LIDL

20 października firma otwiera w Polsce swój sklep numer 600. Lidl zatrudnia w Polsce 15 tysięcy pracowników. Przychody w 2015 wzrosły o 10 procent do 2,74 mld EUR. Do zajęcia drugiego miejsca w kraju zabrakło im niecałych 100 mln EUR. W przeliczeniu na złote obrót z 2015 to 11,46 mld PLN.

Lidl należy do tej samej spółki Schwarz, która posiada też Kauflanda. To najwyżej ulokowana w naszym rankingu firma z kapitałem niemieckim.

Tesco Tesco Fot. Franciszek Mazur / AG

2. TESCO

Sieć Tesco, podobnie jak Carrefour zaczynała karierę w Polsce od hipermarketów, po czym zaczęła się skupiać na otwieraniu także mniejszych sklepów. Ma także kilkanaście pasaży handlowych, jedno centrum handlowe w Warszawie, oraz dwie galeria handlowe: w Gdańsku i w Opolu.

Tesco to firma z Wielkiej Brytanii, na polskim rynku jest obecna od 1995 roku, pierwszy hipermarket otworzyła w 1998. Od wielu miesięcy po rynku krążą informacje, że Tesco chce sprzedać swój biznes w Polsce i wycofać się z naszego rynku. Na razie jednak nic takiego nie nastąpiło.

Tesco zatrudnia w Polsce 28930 osób. Obroty w 2015 spadły o pół procent do 2,83 mld EUR czyli 11,82 mld PLN.

Otwarcie sklepu Biedronka. Otwarcie sklepu Biedronka. Fot. Maciej Świerczyński / Agencja Gazeta

1. BIEDRONKA

Dominację marki należącej do Jeronimo Martins Polska można opisać tak: przychody lidera polskiego rynku są większe niż Lidla, Kauflanda, Carrefoura i Auchan razem wziętych. Wprawdzie portugalskie Jeronimo Martins ma w Polsce też drogerie Hebe, ale wiadomo, że za ogromną większość obrotów spółki odpowiada Biedronka.

Biedronka ma blisko 2700 sklepów w ponad tysiącu miejscowości. Istnieje na polskim rynku od 1995 roku. Jeronimo Martins Polska to druga największa firma w Polsce i według rankingu Coface piąta największa firma w Europie Środkowej. Zatrudnia ponad 55 tysięcy osób. Jej przychody w 2015 wzrosły o 9,4 procent do 9,2 mld EUR, czyli 38,5 mld PLN.