Dreamlinery to za mało. LOT zamawia kolejne nowoczesne maszyny

W LOT szykuje się duża zmiana. Największa od czasu wprowadzenia do służby Boeingów 787 - popularnych Dreamlinerów. Przewoźnik zamówił 10 nowych Boeingów 737 - najpopularniejszych samolotów pasażerskich świata. Cztery z nich to 737-800 Next Generation, a pozostałe sześć - 737 MAX 8. Boeingi 737-800 NG mają trafić LOT-u już niebawem i będą to maszyny używane. Znacznie ciekawiej zapowiadają się przedstawiciele modeli 737 MAX 8. To zupełnie nowe egzemplarze, które trafią do Polski prosto z fabryki Boeinga.
Boeing 737 MAX 8 Boeing 737 MAX 8 źródło: materiały ze strony Boeing

10 sztuk do 2020 roku

Pierwszy z Boeingów 737 MAX 8 wyląduje we flocie naszego narodowego przewoźnika już w listopadzie przyszłego roku. Oznacza to, że LOT będzie jedną z pierwszych linii lotniczych na świecie korzystających z MAX 8. Kolejne dwie maszyny pojawią się w LOT w 2018 roku, a ostatnie dwie sztuki zostaną dostarczone w 2019 i 2020 roku. Być może LOT pozyska kolejne 5 samolotów MAX 8, ponieważ w umowie została zawarta taka opcja.

Boeing 737 MAX 8 Boeing 737 MAX 8 źródło: materiały ze strony Boeing

Wyjątkowo ekonomiczny

Boeing 737 MAX 8 jest samolotem wyjątkowo ekonomicznym. Zastosowano w nim charakterystyczne, podwójne winglety (niewielkie skrzydełko aerodynamiczne na końcu skrzydła samolotu). Dzięki temu zużycie paliwa ma spaść o kolejne 1,5 proc wobec wcześniej stosowanych winglet.

Boeing 737 MAX 8 Boeing 737 MAX 8 źródło: materiały ze strony Boeing

Lżejszy i cichszy

737 MAX 8 emituje o 4 procent mniej hałasu od poprzednika i jest od niego o 7 procent lżejszy. Dzięki temu maszyna będzie mogła zużywać w locie mniej paliwa, co obniży koszty eksploatacji.

Boeing 737 MAX 8 Boeing 737 MAX 8 źródło: materiały ze strony Boeing

Jak w Dreamlinerze

Samolot ma być bardzo nowoczesny, podobnie jak w Dreamlinerach zastosowane zostanie np. oświetlenie LED mające ograniczyć skutki tak zwanego Jet Lag'u (nagłej zmiany strefy czasowej).

Boeing 737 MAX 8 Boeing 737 MAX 8 źródło: materiały ze strony Boeing

Wymiary samolotu

Nowy MAX 8 ma 39,5 metra długości i 12,3 metra wysokości. Rozpiętość skrzydeł maszyny wynosi 35,9 metra.

Boeing 737 MAX 8 Boeing 737 MAX 8 źródło: materiały ze strony Boeing

Zasięg europejski

Samolot ma zasięg 6 510 kilometrów, czyli nie da się nim polecieć z Polski do Chicago czy Pekinu, ale na trasy europejskie jest w sam raz. Można nim też latać na przykład do Teheranu w Iranie. MAX 8 jest napędzany jest przez dwa silniki firmy CFM International o średnicy 175 centymetrów. Pierwszy lot maszyny odbył się 29 stycznia 2016 roku.

Boeing 737 MAX 8 Boeing 737 MAX 8 źródło: materiały ze strony Boeing

Prawie 200 osób na pokładzie

Na pokładzie nowych Boeingów 737 MAX 8 zmieści się 186 pasażerów.

Boeing 737 MAX 8 Boeing 737 MAX 8 źródło: materiały ze strony Boeing

Fotele z USB

Podobnie jak w większości samolotów wąskokadłubowych w 737 MAX 8 są po trzy miejsca siedzące w dwóch rzędach. Przy każdym fotelu znajdzie się gniazdko i wejście USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Boeing 737 MAX 8 Boeing 737 MAX 8 źródło: materiały ze strony Boeing

Jeden samolot kosztuje 115 milionów dolarów

Koszt produkcji jednego Boeinga 737 MAX waha się od 85,1 mln dolarów do 109,9 mln dolarów w najbardziej "wypasionym" wariancie. Kilka dni temu Boeing sprzedał 60 tych samolotów za 6,9 mld dolarów. Oznacza to, że jeden samolot kosztował 115 milionów dolarów. Nabywcą była linia Qatar Airways. LOT nie musi tyle płacić, bo nie kupi samolotów na właśność, tylko weźmie je w leasing.

Boeing 737 MAX 8 Boeing 737 MAX 8 źródło: materiały ze strony Boeing

Boeing ma już ponad 2000 zamówienia na MAX 8

Do dziś zamówiono już 2219 egzemplarzy samolotów MAX 8. Pierwszą na świecie linią, która zdecydowała się na taki krok był irlandzki Ryanair.