Te samochody zawładnęły ostatnio sercami Polaków. Na firmę i dla siebie [RANKING]

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego udostępnił dane na temat liczby zarejestrowanych nowych samochodów osobowych w lutym 2017 r. Zobaczcie jak prezentuje się czołówka tego rankingu. Które auta wybierają najczęściej klienci indywidualni, a które firmy? Jest kilka zaskoczeń.
Ford Focus 1.0 Ecoboost (2014) Ford Focus 1.0 Ecoboost (2014) fot. Charlie from United Kingdom / Creative Commons Uznanie autorstwa 2.0

Miejsce 8. Ford Focus

Na miejscu 8. uplasował się przedstawiciel klasy kompaktowej produkowany przez Forda od 1998 roku. Udany następca Escorta został zarejestrowany w lutym 827 razy. To daje mu udział na rynku na poziomie 2,2 proc.

Trzeba jednak zaznaczyć, że Focus był wybierany prawie wyłącznie na firmę. W rankingu samochodów osobowych na działalność zajmuje 4. miejsce z 704 zarejestrowanymi autami (2,9 proc. udziału), a więc o 30 proc. więcej niż w lutym 2016 roku. Klienci indywidualni nie postrzegali Focusa tak pozytywnie i zarejestrowali tylko 123 egzemplarze. To nie dało mu miejsca nawet w top 20 aut na użytek prywatny.

RZESZOW , HALA PODPROMIE , SAMOCHOD VW VOLKSWAGEN GOLF VI GTD PREZENTOWANY PODCZAS TARGOW MOTORYZACYJNYCH RZESZOW , HALA PODPROMIE , SAMOCHOD VW VOLKSWAGEN GOLF VI GTD PREZENTOWANY PODCZAS TARGOW MOTORYZACYJNYCH FOT. FRANCISZEK MAZUR / Agencja Wyborcza.pl

Miejsce 7. Volkswagen Golf

Na miejscu 7. ogólnego rankingu znalazł się kolejny samochód klasy kompaktowej - Volkswagen Golf. To auto produkowane od 1974 roku przez grupę Volkswagen AG było następcą kultowego Garbusa.

Golf, podobnie jak Focus częściej był wybierany przez firmy, jednak ta przewaga nie jest aż tak duża jak w przypadku produktu amerykańskiego. Przedsiębiorcy wybrali 577 Golfów (2,4 proc. udziału - również 7. miejsce), a osoby prywatne 285 (2 proc. udziału - 10. miejsce). Łączny udział auta wyniósł 2,2 proc.

Renault Clio IV generacji, wersja RS Renault Clio IV generacji, wersja RS fot. domena publiczna

Miejsce 6. Renault Clio

Na miejscu 6. zestawienia znalazł się francuski samochód z segmentu B (auto miejskie). Czwartą generację niewielkiego i lekkiego Clio wyposażono standardowo w silniki benzynowe o mocy od 90 do 120 KM lub Diesla osiągające 75 lub 90 KM. Na rynku jest także benzynowa wersja RS ze sporo większym motorem (1,6 l.) o mocy 200 KM.

Podobnie jak poprzednie modele Clio częściej wybierane jest przez firmy (638, 2,6 proc. udziału) niż klientów indywidualnych (243, 1,7 proc.). Francuskie auto w tych rankingach zajmuje odpowiednio 4. i 15. miejsce. W zestawieniu ogólnym ma 2,3 proc. udziału. Łącznie zarejestrowano 881 egzemplarzy, a więc aż o 86,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Toyota Yaris III po pierwszym liftingu Toyota Yaris III po pierwszym liftingu fot. Jakub 'Flyz1' Maciejewski / Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Miejsce 5. Toyota Yaris

Kolejne auto segmentu B uplasowało się na 5. pozycji ogólnego zestawienia. To model produkowany od 1999 roku przez japońską Toyotę występuje nie tylko w wersji benzynowej i Diesla, ale także hybrydowej (od 2012 r.). W tej ostatniej ma do dyspozycji dwa silniki, elektryczny i benzynowy o łącznej mocy 100 KM, dzięki czemu potrafi być bardzo cicha i oszczędna.

W lutym w Polsce zarejestrowano 953 egzemplarzy samochodu (2,5 proc. udziału), czyli o ponad 15 proc. mniej niż 12 miesięcy wcześniej. Toyotę Yaris wybierają najczęściej klienci indywidualni, którzy zarejestrowali 529 tych samochodów (spadek dokładnie o 15 proc.). To czyni ją drugim najczęściej rejestrowanym autem na użytek prywatny. Firmy wybierały model Yaris 424 razy, co daje jej 12. miejsce wśród aut na działalność.

Toyota Auris II przed liftingiem Toyota Auris II przed liftingiem fot. M 93 / Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Germany

Miejsce 4. Toyota Auris

Tuż za podium znalazł się kolejny, większy (segment C) model Japończyków. Auris na rynku jest od 2006 roku i doczekał się dwóch generacji, z czego najnowsza ma pięć lat.

Auris było często wybierane zarówno przez firmy, jak i osoby prywatne, odpowiednio 627 i 452 egzemplarzy. W obu rankingach zajmuje czołowe pozycje niedaleko podium (6. i 5. miejsce). Auris była rejestrowana łącznie 1 079 razy, o 9 proc. więcej niż w lutym poprzedniego roku. To daje jej udział na poziomie 2,8 proc.

21.01.2015 Kielce , ul. Krakowska . Skoda Fabia w salonie samochodowym . 21.01.2015 Kielce , ul. Krakowska . Skoda Fabia w salonie samochodowym . Fot. Pawel Malecki / Agencja Wyborcza.pl

Miejsce 3. Skoda Fabia

Na ostatnim miejscu podium nie ma zaskoczenia. Tę lokatę zajmuje Skoda Fabia z łącznie 1 372 zarejestrowanych egzemplarzy, co stanowi wzrost o prawie 19 proc. Fabia to kolejny przedstawiciel aut segmentu B, podobnie jak Yaris czy Clio.

Skoda Fabia króluje zarówno w rankingu aut prywatnych, jak i służbowych - odpowiednio 480 (miejsce 3.) i 892 (miejsce 2.) egzemplarzy. Czeski producent jest także drugą z najpopularniejszych marek wśród samochodów osobowych. Jego udział na rynku wynosi 11,71 proc. (4499 samochodów). Pierwszą lokatę zajęła Toyota (12,18 proc.), a ostatnią lokatę na podium zajął Volkswagen (9,33 proc.).

Trzeba jednak zaznaczyć, że wywodzący się z Czech producent należy obecnie do ogromnego niemieckiego koncernu Volkswagen AG, podobnie jak Seat, Audi, Bugatti, Bentley czy Lamborghini.

GLIWICE , FABRYKA OPLA GLIWICE , FABRYKA OPLA FOT . BARTLOMIEJ BARCZYK / Agencja Wyborcza.pl

Miejsce 2. Opel Astra

Opel Astra to kolejne auto z klasy kompaktowej i jedno z trzech modeli Opla w zestawieniu Top 20. Astra produkowana jest przez amerykański General Motors pod niemiecką marką Opel. Wszystkie generacje były lub są produkowane także w Polsce, w Gliwicach, a pierwsza generacja z 1991 roku schodziła z taśmy także w Warszawie.

W lutym Polacy zarejestrowali 1 392 egzemplarzy Opla Astry, co stanowi wzrost o prawie 28 proc. rok do roku. Dzięki temu model ten przesunął się w rankingu ogólnym o dwie pozycje do góry. Klienci indywidualni zarejestrowali 672 samochody (4,8 proc. i 1. miejsce wśród aut prywatnych). Firmy zdecydowały się na 720 auta, co stanowi 3 proc. rejestrowanych samochodów służbowych w lutym.

21.01.2015 Kielce , ul. Krakowska . Skoda Octavia w salonie samochodowym . 21.01.2015 Kielce , ul. Krakowska . Skoda Octavia w salonie samochodowym . Fot. Pawel Malecki / Agencja Wyborcza.pl

Miejsce 1. Skoda Octavia

Miejsce pierwsze zajęło kolejne auto od Skody. W lutym było rejestrowane aż 1 402 razy (udział w rynku równy 3,6 proc.). Octavia zanotowała jednak spadek 5,6 proc. rok do roku. Nie można także pominąć faktu, że to auto wybierają prawie wyłącznie firmy (1 168 sztuk). Klienci indywidualni zarejestrowali jedynie 234 egzemplarzy samochodu, co daje dopiero 18. miejsce wśród aut do użytku prywatnego.

Warto zauważyć, że Polacy wybierają głównie niewielkie auta z segmentu B i C, zarówno na potrzeby prywatne, jak i służbowe. Takie samochody zdominowały pierwszą dziesiątkę rankingu. Wyłamuje się tylko Dacia Duster (SUV) zajmująca 9. miejsce (743 sztuk).

Druga dziesiątka to z kolei większe samochody (klasa średnia, SUV i crossover). Na miejscu 11. jest Toyota C-HR (kompaktowy crossover), a Volvo XC60 (SUV) na pozycja 13. Dwa kolejne miejsca zajęły Skoda Superb i Volkswagen Passat, które należą do samochodów klasy średniej (segment D).

Więcej o: