Motywację przekuć w determinację czyli jak tym razem dotrzymać postanowień noworocznych

Motywacja jest niezbędna do tego, aby osiągnąć cel. Ma jednak tę wadę, że bez determinacji i konsekwencji w działaniu po jakimś czasie wygasa. Oto 9 sposobów na to, jak wytrwać w swoich postanowieniach i osiągnąć to, co sobie założyliśmy. +++ Porad udziela Jakub B. Bączek, przedsiębiorca, trener, pedagog, szkoleniowiec.

Małe kroki

Motywacja wymaga konsekwencji. Wyznaczaj drobne zadania na niemal każdy dzień tygodnia. Zapisuj je w kalendarzu i nie zamykaj go wieczorem, dopóki nie zostaną zrealizowane.

Planuj realnie

Pamiętaj, że cele, które przed sobą stawiasz powinny być realistyczne i precyzyjne. Określ dokładnie co i do kiedy chcesz osiągnąć. Dopasuj ramy czasowe do swoich możliwości, to nie wyścigi.

Do realizacji wybranego celu podejdź w sposób pozytywny. Przecież z założenia ma on nam coś dawać, a nie odbierać. Dążenie do szczupłej sylwetki to nie odmawianie sobie przyjemności płynącej z jedzenia, a odzyskiwanie zdrowia i dobrego samopoczucia. Rzucanie palenia to lepsza kondycja i pozbycie się nałogu, a nie rezygnacja z czegoś, co lubimy. Nauka języka obcego to nie kolejny obowiązek, a podniesienie kwalifikacji i możliwość np. swobodnego podróżowania po świecie.

Określ cel i go zapisz

Cel, który przed sobą stawiamy powinien być mierzalny. Nie wystarczy zapisać np. "zmienić pracę na lepiej płatną". Zamiast tego określmy konkretną kwotę lub przedział wynagrodzenia, które chcielibyśmy zarabiać.

Cel powinien być dla nas atrakcyjny. Droga do niego powinna cieszyć, a jego osiągnięcie wprawić w zachwyt.

Znajdź wsparcie

O swoim celu dobrze opowiedzieć przyjaciołom lub grupie osób, z którymi dobrze się czujemy. Zobowiązanie złożone publiczne nabiera mocy.

Sprzymierzeńców szukaj wśród osób, które nie będą sabotowały twoich wyborów. Chcesz rzucić palenie papierosów? Nie szukaj wsparcia wśród zatwardziałych palaczy.

Dobrego słowa możesz szukać nie tylko wśród bliskich znajomych, ale również ludzi zrzeszających się w grupach tematycznych w mediach społecznościowych. Dzielenie się z innymi informacjami o postępach bardzo motywuje do dalszego działania. 

Zapisuj postępy i nagradzaj się za nie

Osiąganie kolejnych etapów daje dodatkową satysfakcję. Gdy widzimy drogę, którą już pokonaliśmy, trudniej nam z niej zboczyć lub zawrócić.

Podzielenie celu na mniejsze etapy pozwala nie tylko lepiej nim zarządzać, ale również odpowiednio nagradzać się za wykonaną pracę.

Uwaga: nagrodą nie może być odstępstwo od obranej drogi (np. papieros po czterech dniach abstynencji lub zawieszenie nauki języka obcego na tydzień).

Dobrą metodą i nagrodą jest publikowanie swoich osiągnięć w grupie dążącej do tego samego celu.

  Fot. Shutterstock

Ułatwiaj sobie osiągnięcie celu

Zupełnie inaczej idzie się na trening po pracy, gdy torba ze sprzętem na siłownię, basen czy kort jest od dawna spakowana i czeka na nas w samochodzie albo szafce. Jeśli od kilku dni nie palimy papierosów, to nie wychodźmy z palaczami "dla towarzystwa", bo to się zazwyczaj źle kończy.

Róbmy wszystko, żeby zminimalizować przeszkody, które mogą nam stanąć na drodze do obranego celu. Ułatwiajmy sobie jego osiągnięcie. Nie wystawiajmy się na niepotrzebne pokusy. Łatwiej nie zjeść ciastka, jeżeli nie ma się go pod ręką. 

Walcz z niezdrowymi nawykami

Jeśli zdefiniujesz co poprzedza twoje niezdrowe nawyki, to staraj się wprowadzać korektę swojego zachowania na chwilę przed tym, jak do głosu będzie chciało dojść przyzwyczajenie.

Jeśli zbyt często komuś przerywasz, weź głęboki oddech zanim to zrobisz. Dzięki temu na pewno uda ci się przerywać innym rzadziej niż dotychczas.

Połóż się spać 15 minut wcześniej, by wstać 15 minut wcześniej i rano mieć czas na wszystko, na co brakuje ci go obecnie.

Naklej kartkę na lustrze w łazience przypominającą o celu i korzyściach płynących z jego realizacji. To pozwoli ci wytrwać i zwalczyć wszelkie pokusy.

Potknąłeś się? Wstań i idź dalej

Nawet najwięksi mistrzowie sportu nie mieli prostej drogi na szczyt. Potknięcie każdemu może się zdarzyć. Siatkarze, których wspierałem w walce o mistrzostwo świata, też nie wygrali wszystkich meczów. Po porażce z USA powstali, wyciągnęli wnioski i wygrali wszystko do końca turnieju. Nie ma powodu, by poddawać się i odchodzić od założonych celów tylko z powodu chwilowego spadku formy. W takich chwilach tym bardziej warto skorzystać ze wspomnianych grup wsparcia.

Inspiruj się mentorem lub idolem

Badania wskazują, że już samo powieszenie w pokoju plakatu sportowca, czy posiadanie książki z autografem kogoś, kogo szanujemy, podnosi szanse na to, że konsekwentnie wykonamy swoje zadania.

Raz na jakiś czas (nie rzadziej niż raz na rok) wybierz się na szkolenie lub event, na którym
zainspirujesz się, poznasz nowoczesne narzędzia i ludzi podobnych sobie. Pamiętaj, że posiadanie mentora było popularne już w starożytnej Grecji.