Inwestycje za 15,7 mld zł. Oto 440 km nowych dróg, które mamy dostać w tym roku

W tym roku ma zostać ukończona budowa ponad 440 km nowych dróg - tak planuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To plany ambitniejsze niż te, które udało się zrealizować w minionym roku, kiedy oddano 366 km dróg. Najbardziej ucieszą się kierowcy w zachodniej Polsce, ale nie tylko. Łącznie, koszt robót na wszystkich szykowanych do oddania w tym roku odcinkach to 15,7 mld zł brutto.
Budowa autostrady A1 Budowa autostrady A1 Fot. Grzegorz Skowronek / AG

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - A1

Jeśli chodzi o autostrady, to w 2018 roku przybędzie nam ich niespełna 20 km (19,85). I są to dwa fragmenty A1:

- węzeł Blachownia - węzeł Zawodzie (4,7 km), wartość kontraktu to 234,739 mln zł brutto

- węzeł Woźniki - węzeł Pyrzowice (15,15 km) za 652,166 mln zł brutto.

Oba budowane są od 2015 roku, a zakończenie prac planowane jest na czwarty kwartał 2018.

Na autostradzie A1 poza tym trwają prace w województwie śląskim na odcinkach Zawodzie - Woźniki (ma być gotowy w drugim kwartale przyszłego roku) i Rząsawa - Blachownia (pierwszy kwartał 2019). Odcinek od Rząsawy do granicy województwa łódzkiego jest dopiero w przetargu. W postępowaniu przetargowym są też cztery odcinki w województwie łódzkim o łącznej długości 64 km od granicy z województwem śląskim do Tuszyna.

Całą autostradą znad Bałtyku do granicy z Czechami powinniśmy pojechać w 2022 roku.  

Budowa drogi S3 Budowa drogi S3 Fot. Tomasz Pietrzyk / Agencja Gazeta

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - S3

W tym roku najwięcej nowych odcinków powstanie w ramach drogi ekspresowej S3 - łącznie 148 km. Będą to:

- węzeł Zielona Góra Północ - węzeł Niedoradz (13,307 km) drugi kwartał 207,893 mln zł

- węzeł Niedoradz - DW nr 283 (17,29 km), który ma zostać oddany w trzecim kwartale. Koszt robót to 201,657 mln zł brutto

Oraz spory fragment od Nowej Soli do Bolkowa, podzielony na odcinki:

- Nowa Sól Południe - węzeł Gaworzyce (16,4 km) za 379,993 mln zł brutto

- węzeł Gaworzyce - węzeł Kaźmierzów (16,9 km) za 479,358 mln zł brutto

- węzeł Kaźmierzów - węzeł Lubin Północ (14,378 km) za 600,310 mln zł brutto

- węzeł Lubin Północ - węzeł Lubin Południe (11,274 km) za 279,166 mln zł brutto

- węzeł Lubin Południe - węzeł Legnica II (22,618 km) za 840,545 mln zł brutto

- węzeł Legnica II - węzeł Jawor II (19,730 km), koszt robót to 316,270 mln zł brutto

- węzeł Jawor II - węzeł Bolków (16,105 km) za 345,479 mln zł brutto.

Wszystkie mają być gotowe w drugim lub trzecim kwartale (w przypadku dwóch ostatnich) 2018 roku. W przetargu są jeszcze dwa odcinki od Bolkowa do granicy z Czechami (umowa ma zostać według planów podpisana w marcu tego roku), obwodnica Brzozowa i odcinek Miękowo - węzeł Rzęśnica (drugi etap przetargu). To ostatnie brakujące fragmenty drogi ekspresowej S3. Cała ma być gotowa w 2022 roku.

Budowa drogi ekspresowej S5 Budowa drogi ekspresowej S5 Fot. Kornelia Głowacka-Wolf/ Agencja Gazeta

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - S5

W przypadku S5 w tym roku planowo oddane mają być cztery odcinki, wszystkie poza jednym w trzecim kwartale tego roku. Są to:

- Białe Błota - Szubin (9,726 km), który ma kosztować 278,097 mln zł brutto

- Poznań (A2, węzeł Głuchowo) - Wronczyn (15,875 km) za 566,289 mln zł brutto (do oddania w drugim kwartale)

- Radomicko - Leszno Południe (19,14 km) za 474,282 mln zł brutto

- Leszno Południe - Kaczkowo (9,518 km), gdzie koszt robót to 248,933 mln zł brutto.

Łącznie w ramach tej ekspresówki przybędzie nam 54,25 km. W ramach S5 trwa też budowa na kilku odcinkach od Szubina do Radomicka, o łącznej długości prawie 95 km, powstaje także 73-kilometrowy fragment Nowe Marzy - Białe Błota. Wszystkie mają być gotowe w przyszłym roku i wtedy też będziemy mieć już całą trasę S5.

Budowa S7 Budowa S7 Fot. Paweł Małecki / Agencja Gazeta

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - S7 na południe od Warszawy

Dojazd z Krakowa do Warszawy powinien stać się w tym roku nieco łatwiejszy. GDDKiA planuje oddać cztery odcinki na tej części trasy S7, o łącznej długości 59,86 km. Są to:

- Radom - Jędrzejów, odcinek obwodnica Radomia (24,650 km), ma powstać w czwartym kwartale, koszt robót zaplanowano na 780,497 mln zł brutto

- Radom - Jędrzejów, odcinek węzeł Chęciny - Jędrzejów (21,553 km), oddanie planowane jest w pierwszym kwartale, koszt to 626,696 mln zł brutto

- Lubień - Naprawa (7,59 km) - dostaniemy w czwartym kwartale, powstanie za 558,025 mln zł brutto

- Skomielna Biała - Rabka Zdrój i dk47 Rabka Zdrój - Chabówka (6,067 km) za 658,123 mln zł brutto, ma być oddany w trzecim kwartale.

Do ukończenia południowej części drogi ekspresowej S7 jeszcze sporo brakuje. Poza wymienionymi powyżej odcinkami, trwa budowa fragmentu o długości 29 km od stolicy (węzeł lotnisko) do obwodnicy Grójca - ma być gotowy w 2021 roku. W 2020 roku mamy dostać 7,5 km drogi od granicy woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego do Starżyska Kamiennej, w tym samym roku planowane jest oddanie tunelowego odcinka na południu Naprawa - Skomielna Biała. Trwa też jeszcze postępowanie przetargowe na trzy odcinki o długości 55 km od granicy woj. świętokrzyskiego do Krakowa.

Elbląg, budowa pomorskiego odcinka S7 Elbląg, budowa pomorskiego odcinka S7 Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Gazeta

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - S7 na północ od Warszawy

Nieco łatwiejsza będzie także podróż "siódemką" z Warszawy do Trójmiasta. W tym roku kierowcy w trzecim kwartale mają dostać dwa odcinki:

- Koszwały - Nowy Dwór Gdański (20,497 km), który ma kosztować 1,708 mld zł brutto

- Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo (19,137 km) - koszt robót to 1,639 mld zł brutto.

Kończy się postępowanie przetargowe na cztery odcinki od Olsztynka do Płońska o łącznej długości 71,2 km, które mają być gotowe w 2021 roku. To ostatnie fragmenty trasy S7 z Warszawy nad morze, zostaje jeszcze tylko odcinek (już teraz dwupasmowy) na wylocie ze stolicy, do Czosnowa przez Łomianki. Jak podaje GDDKiA, część z tego fragmentu jest w przygotowaniu, a na części obecnie prowadzone są prace projektowe stadium STEŚ (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe), uwzględniające warianty przebiegu trasy.

Budowa obwodnicy Marek na trasie S8 (została oddana w grudniu 2017 roku) Budowa obwodnicy Marek na trasie S8 (została oddana w grudniu 2017 roku) Fot. Adam Drabinski / Agencja Gazeta

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - S8

W 2018 roku GDDKiA planuje oddać 50 km nowych odcinków S8. Będą to:

- na południowy zachód od Warszawy, odcinek Przeszkoda - Paszków (11,621 km) - w czwartym kwartale, wartość kontraktu to 493,291 mln zł brutto

- dalej za Warszawą w kierunku na Białystok odcinek Wyszków - węzeł Poręba (12,987 km) za 358,222 mln zł brutto, oddany ma być w trzecim kwartale

- węzeł Poręba - początek obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej (16,112 km) także w trzecim kwartale, kosztować ma 432,796 mln zł brutto

- Ostrów Mazowiecka - granica województwa podlaskiego (9,397 km) za 266,316 mln zł brutto, również w trzecim kwartale.

Do ukończenia budowy całej S8 z Wrocławia do Białegostoku zostaje tylko jeszcze jeden mały, niespełna 10-kilomentrowy fragment Radziejowice - Przeszkoda, który ma być gotowy w przyszłym roku.

Wizualizacja drogi S6 - węzeł Płoty Wizualizacja drogi S6 - węzeł Płoty GDDKIA

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - obwodnice

Poza tym, w tym roku powstać mają jeszcze:

- obwodnica Koszalina i Sianowa na S6 wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód (20,122 km)- w trzecim kwartale, koszt robót w przypadku tej inwestycji ma wynieść 742,790 mln zł brutto

- dojazd do mostu na Wiśle w Puławach na S12 (11,919 km) w drugim kwartale, za 249,397 mln zł brutto

Oraz obwodnice:

- Wałcza (17,825 km) za 460,622 mln zł brutto

- Olsztyna (10 km) za 414,578 mln zł brutto

- i Kłodzka (9,191 km) za 210,898 mln zł brutto.

Wszystkie te obwodnice mają zostać oddane w drugim kwartale.