Inwestycje za 15,7 mld zł. Oto 440 km nowych dróg, które mamy dostać w tym roku

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - A1
Jeśli chodzi o autostrady, to w 2018 roku przybędzie nam ich niespełna 20 km (19,85). I są to dwa fragmenty A1:
- węzeł Blachownia - węzeł Zawodzie (4,7 km), wartość kontraktu to 234,739 mln zł brutto
- węzeł Woźniki - węzeł Pyrzowice (15,15 km) za 652,166 mln zł brutto.
Oba budowane są od 2015 roku, a zakończenie prac planowane jest na czwarty kwartał 2018.
Na autostradzie A1 poza tym trwają prace w województwie śląskim na odcinkach Zawodzie - Woźniki (ma być gotowy w drugim kwartale przyszłego roku) i Rząsawa - Blachownia (pierwszy kwartał 2019). Odcinek od Rząsawy do granicy województwa łódzkiego jest dopiero w przetargu. W postępowaniu przetargowym są też cztery odcinki w województwie łódzkim o łącznej długości 64 km od granicy z województwem śląskim do Tuszyna.
Całą autostradą znad Bałtyku do granicy z Czechami powinniśmy pojechać w 2022 roku.

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - S3
W tym roku najwięcej nowych odcinków powstanie w ramach drogi ekspresowej S3 - łącznie 148 km. Będą to:
- węzeł Zielona Góra Północ - węzeł Niedoradz (13,307 km) drugi kwartał 207,893 mln zł
- węzeł Niedoradz - DW nr 283 (17,29 km), który ma zostać oddany w trzecim kwartale. Koszt robót to 201,657 mln zł brutto
Oraz spory fragment od Nowej Soli do Bolkowa, podzielony na odcinki:
- Nowa Sól Południe - węzeł Gaworzyce (16,4 km) za 379,993 mln zł brutto
- węzeł Gaworzyce - węzeł Kaźmierzów (16,9 km) za 479,358 mln zł brutto
- węzeł Kaźmierzów - węzeł Lubin Północ (14,378 km) za 600,310 mln zł brutto
- węzeł Lubin Północ - węzeł Lubin Południe (11,274 km) za 279,166 mln zł brutto
- węzeł Lubin Południe - węzeł Legnica II (22,618 km) za 840,545 mln zł brutto
- węzeł Legnica II - węzeł Jawor II (19,730 km), koszt robót to 316,270 mln zł brutto
- węzeł Jawor II - węzeł Bolków (16,105 km) za 345,479 mln zł brutto.
Wszystkie mają być gotowe w drugim lub trzecim kwartale (w przypadku dwóch ostatnich) 2018 roku. W przetargu są jeszcze dwa odcinki od Bolkowa do granicy z Czechami (umowa ma zostać według planów podpisana w marcu tego roku), obwodnica Brzozowa i odcinek Miękowo - węzeł Rzęśnica (drugi etap przetargu). To ostatnie brakujące fragmenty drogi ekspresowej S3. Cała ma być gotowa w 2022 roku.

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - S5
W przypadku S5 w tym roku planowo oddane mają być cztery odcinki, wszystkie poza jednym w trzecim kwartale tego roku. Są to:
- Białe Błota - Szubin (9,726 km), który ma kosztować 278,097 mln zł brutto
- Poznań (A2, węzeł Głuchowo) - Wronczyn (15,875 km) za 566,289 mln zł brutto (do oddania w drugim kwartale)
- Radomicko - Leszno Południe (19,14 km) za 474,282 mln zł brutto
- Leszno Południe - Kaczkowo (9,518 km), gdzie koszt robót to 248,933 mln zł brutto.
Łącznie w ramach tej ekspresówki przybędzie nam 54,25 km. W ramach S5 trwa też budowa na kilku odcinkach od Szubina do Radomicka, o łącznej długości prawie 95 km, powstaje także 73-kilometrowy fragment Nowe Marzy - Białe Błota. Wszystkie mają być gotowe w przyszłym roku i wtedy też będziemy mieć już całą trasę S5.

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - S7 na południe od Warszawy
Dojazd z Krakowa do Warszawy powinien stać się w tym roku nieco łatwiejszy. GDDKiA planuje oddać cztery odcinki na tej części trasy S7, o łącznej długości 59,86 km. Są to:
- Radom - Jędrzejów, odcinek obwodnica Radomia (24,650 km), ma powstać w czwartym kwartale, koszt robót zaplanowano na 780,497 mln zł brutto
- Radom - Jędrzejów, odcinek węzeł Chęciny - Jędrzejów (21,553 km), oddanie planowane jest w pierwszym kwartale, koszt to 626,696 mln zł brutto
- Lubień - Naprawa (7,59 km) - dostaniemy w czwartym kwartale, powstanie za 558,025 mln zł brutto
- Skomielna Biała - Rabka Zdrój i dk47 Rabka Zdrój - Chabówka (6,067 km) za 658,123 mln zł brutto, ma być oddany w trzecim kwartale.
Do ukończenia południowej części drogi ekspresowej S7 jeszcze sporo brakuje. Poza wymienionymi powyżej odcinkami, trwa budowa fragmentu o długości 29 km od stolicy (węzeł lotnisko) do obwodnicy Grójca - ma być gotowy w 2021 roku. W 2020 roku mamy dostać 7,5 km drogi od granicy woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego do Starżyska Kamiennej, w tym samym roku planowane jest oddanie tunelowego odcinka na południu Naprawa - Skomielna Biała. Trwa też jeszcze postępowanie przetargowe na trzy odcinki o długości 55 km od granicy woj. świętokrzyskiego do Krakowa.

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - S7 na północ od Warszawy
Nieco łatwiejsza będzie także podróż "siódemką" z Warszawy do Trójmiasta. W tym roku kierowcy w trzecim kwartale mają dostać dwa odcinki:
- Koszwały - Nowy Dwór Gdański (20,497 km), który ma kosztować 1,708 mld zł brutto
- Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo (19,137 km) - koszt robót to 1,639 mld zł brutto.
Kończy się postępowanie przetargowe na cztery odcinki od Olsztynka do Płońska o łącznej długości 71,2 km, które mają być gotowe w 2021 roku. To ostatnie fragmenty trasy S7 z Warszawy nad morze, zostaje jeszcze tylko odcinek (już teraz dwupasmowy) na wylocie ze stolicy, do Czosnowa przez Łomianki. Jak podaje GDDKiA, część z tego fragmentu jest w przygotowaniu, a na części obecnie prowadzone są prace projektowe stadium STEŚ (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe), uwzględniające warianty przebiegu trasy.

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - S8
W 2018 roku GDDKiA planuje oddać 50 km nowych odcinków S8. Będą to:
- na południowy zachód od Warszawy, odcinek Przeszkoda - Paszków (11,621 km) - w czwartym kwartale, wartość kontraktu to 493,291 mln zł brutto
- dalej za Warszawą w kierunku na Białystok odcinek Wyszków - węzeł Poręba (12,987 km) za 358,222 mln zł brutto, oddany ma być w trzecim kwartale
- węzeł Poręba - początek obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej (16,112 km) także w trzecim kwartale, kosztować ma 432,796 mln zł brutto
- Ostrów Mazowiecka - granica województwa podlaskiego (9,397 km) za 266,316 mln zł brutto, również w trzecim kwartale.
Do ukończenia budowy całej S8 z Wrocławia do Białegostoku zostaje tylko jeszcze jeden mały, niespełna 10-kilomentrowy fragment Radziejowice - Przeszkoda, który ma być gotowy w przyszłym roku.

Oto nowe drogi, które mamy dostać w tym roku - obwodnice
Poza tym, w tym roku powstać mają jeszcze:
- obwodnica Koszalina i Sianowa na S6 wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód (20,122 km)- w trzecim kwartale, koszt robót w przypadku tej inwestycji ma wynieść 742,790 mln zł brutto
- dojazd do mostu na Wiśle w Puławach na S12 (11,919 km) w drugim kwartale, za 249,397 mln zł brutto
Oraz obwodnice:
- Wałcza (17,825 km) za 460,622 mln zł brutto
- Olsztyna (10 km) za 414,578 mln zł brutto
- i Kłodzka (9,191 km) za 210,898 mln zł brutto.
Wszystkie te obwodnice mają zostać oddane w drugim kwartale.