Przeleciał 43 tys. kilometrów bez kropli paliwa. Samolot przyszłości zakończył lot dookoła świata

Eksperymentalny samolot Solar Impulse 2 wylądował w Abu Dhabi. Zakończył tym samym ostatni etap podróży dookoła świata. Jest pierwszym samolotem, który okrążył kulę ziemską nie zużywając ani kropli paliwa.
Solar Impulse 2 nad Statuą Wolności w Nowym Jorku Solar Impulse 2 nad Statuą Wolności w Nowym Jorku Nowy Jork / Â Handout / REUTERS

Solar Impulse 2

Solar Impulse 2 - bo tak nazywa się wspomniany samolot - to już druga wersja prototypowego samolotu zasilanego energią słoneczną. Pierwsza wykonała kilka eksperymentalnych lotów - między innymi przeleciała ze Szwajcarii do Belgii w 2011 roku. Udowodniono w nim, że samolotem napędzanym energią słoneczną można latać także w nocy. Nowy Solar Impulse bazuje na rozwiązaniach z poprzedniej wersji. Jest od niej jednak większy i szybszy. To pierwszy samolot zasilany prądem, który może wykonywać loty transoceaniczne.

Mideast Solar Plane Mideast Solar Plane Abu Dhabi / Peter Klaunzer / AP

Lot dookoła świata

Samolot wylądował w Abu Dhabi skąd wyleciał ponad rok i cztery miesiące wcześniej - 9 marca 2015. Przeleciał ponad 43 tys. kilometrów w podróży składającej się z 17 etapów. Każdy z nich zajął od kilku godzin do kilku dni. Lot trwał łącznie 23 dni.

SOLAR-PLANE/ SOLAR-PLANE/ San Francisco / Â Handout / REUTERS

17 etapów w ponad rok

Podczas podróży lądował w 9 krajach - takie postoje były konieczne, aby przygotować pilota do dalszej drogi, dostarczyć prowiant i zaczekać na lepsze warunki pogodowe. Solar Impuls 2 udowodnił, że samoloty napędzane czystą energią słoneczną już są, jednak na razie transport ludzi jest nimi niemożliwy. Na razie mogą służyć jednak jako samoloty bezzałogowe. Ich wielką zaletą jest możliwość nieprzerwanego lotu przez wiele dni lub miesięcy bez tankowania w powietrzu.

SOLAR-PLANE/ SOLAR-PLANE/ Manhattan, Nowy Jork / Â Handout / REUTERS

Wymiary i waga

Solar Impulse 2 kształtem bardziej przypomina szybowiec niż samolot. Ma wąski kadłub i jest bardzo lekki - waży jedynie 2,3 tony (małe samoloty pasażerskie ważą po kilkadziesiąt ton). Jest to zasługą między innymi materiału, z którego został wykonany, czyli włókna węglowego. Dzięki temu jest bardzo lekki i wytrzymały. Cechą charakterystyczną "słonecznego samolotu" jest bardzo duża rozpiętość skrzydeł. Wynosi ona aż 71,9 metra - to więcej nawet od ogromnego Boeinga 747.

Solar Impulse Landing in Abu Dhabi Solar Impulse Landing in Abu Dhabi Morze Czerwone / Solar Impulse 2 / Bertrand Piccard

Cztery silniki elektryczne

Samolot napędzają cztery silniki elektryczne. Każdy ma moc około 17 koni mechanicznych. Rozpędzają one maszynę do 36 km/h przy starcie i maksymalnie do 140 km/h w powietrzu. Samolot przemieszcza się jednak z prędkością około 90 km/h w dzień i 60 km/h w nocy, aby zaoszczędzić energię.

Solar Impulse 2 Solar Impulse 2 Egipt / Solar Impulse | Revillard | Rezo.ch

Panele słoneczne

Za produkcję energii odpowiedzialnych jest ponad 17 tys. paneli słonecznych. Są one zamontowane na skrzydłach i na dachu kadłuba samolotu. Pokrywają powierzchnię 269,5 mkw i są w stanie wytworzyć maksymalnie 66 kW energii elektrycznej w słoneczny dzień. Oznacza to, że w ciągu godziny produkują taką ilość energii, która wystarczyłoby do zasilenia pralki (o mocy 2000 W) przez 33 godziny. Część z niej trafia do silników, a pozostała część do akumulatorów litowo-jonowych o wadze 633 kg, które wykorzystywane są w nocy.

SOLAR-PLANE/ SOLAR-PLANE/ Abu Dhabi / HANDOUT / REUTERS

Kokpit samolotu

Za sterami Solar Impulse 2 zasiada tylko jeden pilot. Kokpit jest nieogrzewany i bezciśnieniowy. Pilot musi zatem nosić specjalny kombinezon. Kolejnym problemem jest duża zależność samolotu od warunków atmosferycznych. Niewielka waga samolotu sprawia, że często wchodzi on w turbulencje i jest bardzo trudny do opanowania. Pozostaje jeszcze problem snu. Pilot może włączyć autopilot w samolocie maksymalnie na kilkadziesiąt minut, dlatego stosuje się 20-minutowe drzemki co dwie godziny.

Solar Impulse 2 Solar Impulse 2 Abu Dhabi / Solar Impulse | Stefatou | Rezo.ch

Kto stoi za sukcesem projektu?

Samolot powstał, aby wypromować energię odnawialną w lotnictwie. Konstruktorem tej niezwykłej maszyny jest Szwajcar - Bertrand Piccard. Od dawna podejmuje próby przelotów eksperymentalnych. Kilka lat wcześniej obleciał Ziemię balonem.

SOLAR-PLANE/ SOLAR-PLANE/ HANDOUT / REUTERS / REUTERS

Bertrand Piccard podczas ostatniego etapu podróży dookoła świata

Bertrand Piccard podczas ostatniego etapu podróży dookoła świata.

Solar Impulse 2 Solar Impulse 2 Fot: Solar Impulse | Revillard | Rezo.ch

Lot testowy Solar Impulse 2 na Abu Dhabi

Lot testowy Solar Impulse 2 nad Abu Dhabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

SOLAR-PLANE/ SOLAR-PLANE/ HANDOUT / REUTERS / REUTERS

Lądowanie na lotnisku w Abu Dhabi

Lądowanie na lotnisku w Abu Dhabi.

SOLAR-PLANE/SEVILLE-TAKEOFF SOLAR-PLANE/SEVILLE-TAKEOFF HANDOUT / REUTERS / REUTERS

Lot nad elektrownią fotowoltaiczną w Sewilli

Lot nad elektrownią fotowoltaiczną w Sewilli.

Solar Impulse 2 Solar Impulse 2 Fot: Solar Impulse | Revillard | Rezo.ch

Solar Impulse 2 w trakcie lotu nad mostem Golden Gate

Solar Impulse 2 w trakcie lotu nad mostem Golden Gate w San Francisco.

Solar Impulse 2 second flight Solar Impulse 2 second flight Fot: Solar Impulse | Revillard | Rezo.ch

Lot testowy Solar Impulse 2 nad Szwajcarią

Lot testowy Solar Impulse 2 nad Szwajcarią w 2014 roku.

Solar Impulse 2 Solar Impulse 2 Fot: Solar Impulse

Solar Impulse 2 wykonuje lot próbny na Hawajami

Solar Impulse 2 wykonuje lot próbny na Hawajami.

Więcej o: