Coraz więcej smogu w polskich miastach. Jedynym ratunkiem elektryczne samochody? Ci producenci sprzedają ich najwięcej w Europie

Smog jest dla Europejczyków coraz większym problemem. Ostatnio również w Polsce zmagamy się z zanieczyszczonym powietrzem. To w dużej mierze wina zatruwających środowisko samochodów spalinowych. Przemysł ekologicznych pojazdów elektrycznych rośnie jednak coraz szybciej. Zobaczcie, które firmy sprzedają najwięcej samochodów na prąd. Czołówka może was zaskoczyć.
SOUTHKOREA-POLITICS/CHAEBOL SOUTHKOREA-POLITICS/CHAEBOL REUTERS FILE PHOTO / REUTERS / REUTERS

Miejsce 8. Hyundai / Kia

Serwis EV Obsession udostępnia dane dotyczące sprzedaży elektrycznych samochodów w różnych rejonach świata. Dla nas szczególnie ciekawie prezentują się te dotyczące Unii Europejskiej. Oto 8 największych producentów aut elektrycznych w UE.

Na ósmym miejscu zestawienia uplasowały się marki Hyundai i Kia, które należą do grupy Hyundai Motor Group. Obie marki pochodzą z Korei Południowej i mają swoje siedziby w Seulu. W okresie od stycznia do lipca 2016 roku obie firmy sprzedały w Unii Europejskiej łącznie 2 118 samochodów elektrycznych. Liczba ta odpowiada nieco poniżej 2 procent sprzedanych w tym okresie aut napędzanych prądem.

USA-AUTOSHOW/MERCEDES USA-AUTOSHOW/MERCEDES MARK BLINCH / REUTERS / REUTERS

Miejsce 7. Daimler

Na miejscu siódmym uplasował się niemiecki producent samochodów - Daimler AG. Założona w 1998 roku firma produkuje i sprzedaje auta marek Mercedes, Maybach i Smart. W okresie od początku do lipca 2016 roku Daimler sprzedał w UE 6 597 samochodów, zapewniając sobie udziały w rynku na poziomie nieco poniżej 6 procent.

EMOBILITY-UTILITIES/ EMOBILITY-UTILITIES/ SAM MIRCOVICH / REUTERS / REUTERS

Miejsce 6. Tesla

Szóste miejsce w rankingu przypadło firmie Tesla Motors. Założone w lipcu 2003 roku przedsiębiorstwo słynie z produkcji elektrycznych samochodów, o sportowym wyglądzie, bardzo dobrych osiągach i długim zasięgu na jednym ładowaniu. Modele samochodów Tesli są ponadto bardzo nowoczesne i umożliwiają m.in. włączenie funkcji autopilota, a już niedługo mają stać się całkowicie samodzielne.

Prezesem amerykańskiej firmy (od 2008 roku) i jednym z jej założycieli jest Elon Musk, wizjoner i twórca m.in firmy SpaceX. W Europie Tesla nie sprzedaje się aż tak dobrze jak w USA, jednak dostarczenie do klientów 7 469 samochodów wystarczyło na zajęcie 6,7 proc. rynku i szóstego miejsca w rankingu.

SWEDEN VOLVO SWEDEN VOLVO BJORN LINDGREN / AP / AP

Miejsce 5. Volvo

Volvo to szwedzka marka samochodów powstała w 1927 roku. Volvo słynie nie tylko z produkcji samochodów osobowych. Produkuje także dużo autobusów, ciągników, ciężarówek czy pojazdów budowlanych. Szwedzka firma zajmuje się także autami elektrycznymi i we wspomnianym wcześniej okresie sprzedała w UE 7 627 samochodów. To daje minimalnie większy od Tesli udział w rynku wynoszący 6,8 proc..

Mitsubishi Concept GC-PHEV Mitsubishi Concept GC-PHEV fot. materiały prasowe producenta

Miejsce 4. Mitsubishi

Znacznie przed Volvo znalazła się japońska marka Mitsubishi. Firma powstała w 1870 roku i początkowo zajmowała się transportem morskim. Obecnie znana jest głównie z produkcji SUV-ów i aut terenowych. W branym pod uwagę okresie sprzedała w UE 12 614 samochodów napędzanych prądem, co dało jej nieco ponad 11 proc. udziału w rynku.

Firma dołączyła w październiku 2016 do aliansu Renault - Nissan. Dlaczego więc sprzedaż Mitsubishi jest podawana oddzielnie? Dane dotyczą okresu od stycznia do lipca 2016 roku, a więc jeszcze przed nawiązaniem sojuszu z Renault i Nissanem.

Gadget Show BMW Gadget Show BMW Jae C. Hong (AP Photo/Jae C. Hong)

Miejsce 3. BMW Group

Na miejscu trzecim ulokowała się grupa BMW. Założone w 1916 roku przedsiębiorstwo produkuje samochody marek BMW i pochodzących z Anglii: Mini i Rolls-Royce. BMW AG dostarczyło na rynek 13 640 egzemplarzy samochodów elektrycznych, zgarniając tym samym 12,2 proc. sprzedaży tego typu samochodów w badanym okresie.

Jednym z najbardziej znanych (i najchętniej kupowanych) elektrycznych aut BMW w Europie jest niewielki miejski model i3 z opcją Range Extender, czyli bardzo małego baku paliwa wydłużającego zasięg auta w awaryjnych sytuacjach.

USA-AUTOSHOW/VOLKSWAGEN USA-AUTOSHOW/VOLKSWAGEN BRENDAN MCDERMID / REUTERS / REUTERS

Miejsce 2. Volkswagen

Miejsce drugie w zestawieniu zajęła grupa Volkswagen AG, która być może większości z nas kojarzy się tylko z niedawną aferą Dieselgate. Jednym z najbardziej znanych aut firmy jest model Garbus, który produkowany był od Drugiej Wojny Światowej aż do 2003 roku.

To właśnie Volkswagena odpowiedzialny jest za niezwykłe spalinowe auto koncepcyjne, który może zużyć mniej niż 1 litr paliwa na 100 km. Volkswagen jest obecnie drugim największym producentem samochodów na świecie i zajął drugie miejsce wśród producentów, sprzedających najwięcej aut elektrycznych od stycznia do lipca 2016. Sprzedał dokładnie 22 296 sztuk, co dało udział na poziomie niemal 20 proc.

Do grupy Volkswagen AG należą między innymi marki Lamborghini, Seat, Bentley, Bugatti czy Skoda.

NISSAN-AUTONOMOUS/BRITAIN NISSAN-AUTONOMOUS/BRITAIN NOAH BERGER / REUTERS / REUTERS

Miejsce 1. Renault / Nissan

Na szczycie zestawienia znalazła się francusko - japoński alians Renault i Nissana. Obie marki współpracują ze sobą już od 1999 roku i razem dotaczają obecnie najwięcej samochodów elektrycznych. W badanym okresie sprzedały ich 28 501, co pozwoliło im zająć aż 25,4 proc. rynku sprzedanych wtedy elektrycznych aut w UE.

Jednym z najbardziej znanych samochodów elektrycznych Renault jest model Zoe, który od dawna utrzymuje się w ścisłej czołówce najlepiej sprzedających się aut elektrycznych w Europie. Firma Renault jest także odpowiedzialna za jeden z najmniejszych samochodów miejskich - model Twizy.

W okresie od stycznia do lipca 2016 wszyscy producenci (także spoza top 8) sprzedali w UE 122 144 sztuki aut elektrycznych. Europa jest obok USA i Chin największym rynkiem samochodów napędzanych energią elektryczną.

Więcej o: