Marzysz o własnym biznesie, ale nie masz pomysłu? A może boisz się, że firma nie wypali? Rozwiązaniem może być franczyza, czyli skorzystanie z gotowego pomysłu i rozpoznawalnej marki. Takie rozwiązanie to dodatkowe koszty, ale w zamian dostajemy sprawdzony biznes, niższe ceny produktów i pomoc prawną. Oto 9 marek oferujących franczyzę i ich wymagania od potencjalnych partnerów.
1. McDonald's
Musisz mieć: 1,2 mln zł.
- Pieniądze przeznaczone są na opłaty, zakup wyposażenia restauracji, a także na wymaganą rezerwę.
- Umowa zawierana jest na 20 lat i dotyczy na ogół jednej istniejącej już restauracji.
- Pozwala działać pod marką Mcdonald's i zapewnia dostęp do źródeł zaopatrzenia firmy, firm serwisowych i usługowych, a także udział w ogólnopolskich programach i akcjach marketingowych.
- Inwestorem w nieruchomość jest spółka McDonald's Polska i to wyłącznie ona podejmuje decyzję co do jej lokalizacji.
Musisz mieć: ok. 600 tys. zł. w zależności od wielkości i lokalizacji restauracji.
- Jednorazowa opłata licencyjna 7,5 tys. euro (ok. 31 tys. zł.).
- Licencja na 20 lat.
- Przed otwarciem restauracji każdy franczyzobiorca musi przejść szkolenie i zdać test końcowy.
- Wsparcie konsultantów biznesowych i marketingowych.
Musisz mieć: min. 150 tys. zł.
- Obecnie firma oferuje brak opłat franczyzowych przez pierwszy rok działalności
- Wymagany jest własny bądź dzierżawiony lokal o powierzchni ok. 100-150 m2 w mieście powyżej 40 tys. mieszkańców.
- Firma oferuje wsparcie m.in.: w zakresie marketingu, prawa, księgowości.
- Telepizza zapewnia także ogólnopolskie kampanie reklamowe w prasie, telewizji, radiu i internecie.
Musisz mieć: min. 100 tys. zł. w zależności od wielkości i lokalizacji restauracji.
- Franczyzobiorca może liczyć na wsparcie firmy w procesie adaptacyjnym lokalu, know-how dotyczący prowadzenia i zarządzania biznesem.
- Firma zapewnia także wsparcie w prowadzeniu działalności - marketing i reklama, rozwiązania prawne i podatkowe oraz działania prosprzedażowe.
- Sfinks odpowiada również za opracowanie i wdrażanie menu, a także receptur dań podawanych we wszystkich restauracjach sieci. Firma dokonuje też wyboru głównych dostawców towarów i produktów.
- Spółka odpowiada również za całą politykę cenową we wszystkich lokalach.
Musisz mieć: min. 250 tys. zł.
- Firma zapewnia szkolenia pracowników, know how, a także pomoc opiekunów przy aranżacji restauracji.
- Franczyzobiorca będzie mógł korzystać z działań marketingowych spółki.
- Potencjalny partner musi posiadać odpowiedni lokal o powierzchni od 100 do 200 m2, który powinien być usytuowany przy drodze o dużym natężeniu ruchu lub w galerii handlowej.
Musisz mieć: maks. 800 tys. zł. w zależności od wielkości i lokalizacji restauracji. Cena zawiera całkowity koszt uruchomiania lokalu wraz z początkowym towarem.
- Sieć wymaga lokalu własnego lub dzierżawionego o powierzchni od 100 do 200 m2 w mieście powyżej 100 tys mieszkańców lub w mieście turystycznym w pobliżu dużej aglomeracji miejskiej.
- Firma oferuje wsparcie w zakresie wyboru oraz oceny potencjału lokalu, przy projektowaniu i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, w zakupie wyposażenia i sprzętu.
- Franczyzobiorca może liczyć na pomoc w szkoleniach pracowników, wsparcie operacyjne przy prowadzeniu lokalu oraz na działania marketingowe i reklamowe sieci.
Musisz mieć: od 150 do 200 tys. zł.
- Warka wymaga własnego bądź wynajętego na co najmniej 5 lat lokalu o powierzchni od 160 do 250 m2 w atrakcyjnej lokalizacji - główne ulice lub place miast powyżej 38 tys mieszkańców.
- Firma wymaga także ogródka gastronomicznego oraz zaplecza umożliwiającego przygotowywanie jedzenia.
- Sieć zapewnia know how, elementy wyposażenia o wartości przynajmniej 100 tys. zł. oraz bieżące wsparcie biznesowe.
Musisz mieć: od 60 do 80 tys. zł.
- W kwocie zawarty jest koszt doprowadzenia mediów, zabudowy stoiska oraz jego pełne wyposażenie. Projekt stoiska i nadzór nad jego wykonaniem firma oferuje partnerom bezpłatnie.
- Brak opłat za przystąpienie do sieci oraz opłat od obrotu. Franczyzobiorca płaci tylko opłate marketingowa w wysokości 5 proc. obrotu.
- Fornetti oferuje swoim partnerom: pomoc w zdobycie pozwoleń, dostawy produktów, wsparcie regionalnego koordynatora oraz szkolenia dla pracowników.
- Sieć zapewnia także regularne działania marketingowe, promocje konsumenckie, a także daje możliwość zamawiania ciastek przeznaczonych na degustacje.
Musisz mieć: 150 tys. zł.
- Bobby Burger wymaga lokalu o powierzchni od 60 do 120 m2 w dużym mieście.
- Franczyzobiorca może liczyć na pomoc w stworzeniu modelu biznesowego, negocjacjach przy wynajęciu lokalu, szkoleniach oraz w zarządzaniu placówką.
- Sieć odpowiada za przygotowywanie kampanii marketingowych i reklamowych, a także zaopatrzenie we wszystkie produkty.