Ma wygryźć Boeinga i Airbusa. Oto pierwszy pasażerski odrzutowiec wyprodukowany w Chinach

Chińczycy wkraczają na teren Boeinga i Airbusa. Państwowa firma COMAC (Commercial Aircraft Corp. of China) zaprezentowała w Szanghaju pierwszy pasażerski odrzutowiec wyprodukowany w Chinach. C919, bo tak nazywa się ten samolot, przede wszystkim ma odebrać część chińskiego rynku z rąk konkurentów z Europy i USA.
Chiński odrzutowiec pasażerski C919 Chiński odrzutowiec pasażerski C919 AP

Ma wygryźć Boeinga i Airbusa. Oto pierwszy pasażerski odrzutowiec wyprodukowany w Chinach

Chińczycy wkraczają na teren Boeinga i Airbusa. Państwowa firma COMAC (Commercial Aircraft Corp. of China) zaprezentowała w Szanghaju pierwszy pasażerski odrzutowiec wyprodukowany w Chinach. C919, bo tak nazywa się ten samolot, przede wszystkim ma odebrać część chińskiego rynku z rąk konkurentów z Europy i USA.

People take pictures and videos as the first C919 passenger jet made by the Commercial Aircraft Corp of China (Comac) is pulled out during a news conference at the companys factory in Shanghai, November 2, 2015. Comac rolled out Chinas first homemade 158-seated C919 narrow body jet, which is meant to rival similar models from Airbus Group and Boeing Co. State television also showed footage of the aircraft rolling off the assembly line in Comacs Shanghai factory. In a statement, the company said it had already received 517 orders for the aircraft mainly from domestic firms. REUTERS/Stringer CHINA OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN CHINACHINA STRINGER NETWORK / REUTERS / REUTERS

 

Dwusilnikowy odrzutowiec pasażerski ma na swoim pokładzie pomieścić od 150 do 200 pasażerów, a jego zasięg będzie wynosił ok 5,5 tys. km. Chiński samolot ma przede wszystkim być konkurentem dla najpopularniejszych maszyn w tej klasie, czyli dla Airbusa A320 i Boeinga 737.

Wejście na rynek samolotów odrzutowych to jeden z wielu kroków podejmowanych przez tamtejsze władze, aby przekształcić Chiny z kraju taniej siły roboczej w państwo tworzące nowe technologie.

The first twin-engine 158-seater C919 passenger plane made by The Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC) is pulled out of the companys hangar during a ceremony near the Pudong International Airport in Shanghai, China, Monday, Nov. 2, 2015. The first plane produced by a Chinese government initiative to compete in the market for large passenger jetliners has been unveiled in Shanghai. (AP Photo)AP

Chiński odrzutowiec pasażerski C919 Chiński odrzutowiec pasażerski C919 CHINA STRINGER NETWORK / REUTERS / REUTERS

Ma wygryźć Boeinga i Airbusa. Oto pierwszy pasażerski odrzutowiec wyprodukowany w Chinach

Budowa samolotu rozpoczęła się w 2008 r. Na początku zapowiadano, że pierwsze maszyny wejdą do użycia już w 2016 r., jednak z powodu problemów z technologią i dostawami części, premierę przesunięto.

 

The first C919 passenger jet made by the Commercial Aircraft Corp of China (Comac) is pulled out during a news conference next to a Chinese national flag at the companys factory in Shanghai, November 2, 2015. Comac rolled out Chinas first homemade 158-seated C919 narrow body jet, which is meant to rival similar models from Airbus Group and Boeing Co. State television also showed footage of the aircraft rolling off the assembly line in Comacs Shanghai factory. In a statement, the company said it had already received 517 orders for the aircraft mainly from domestic firms. REUTERS/China Daily CHINA OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN CHINACHINA DAILY / REUTERS / REUTERS

 

W końcu jednak udało się przezwyciężyć wszystkie niedogodności i pierwsze loty testowe samolotu C919 mają odbyć się w przyszłym roku, a pierwsze maszyny zaczną wozić pierwszych pasażerów trafią pod koniec 2018, bądź na początku 2019 roku.

 

 

The first C919 passenger jet made by the Commercial Aircraft Corp of China (Comac) is pulled out during a news conference at the companys factory in Shanghai, November 2, 2015. Comac rolled out Chinas first homemade 158-seated C919 narrow body jet, which is meant to rival similar models from Airbus Group and Boeing Co. State television also showed footage of the aircraft rolling off the assembly line in Comacs Shanghai factory. In a statement, the company said it had already received 517 orders for the aircraft mainly from domestic firms. REUTERS/Stringer CHINA OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN CHINA       TPX IMAGES OF THE DAYCHINA STRINGER NETWORK / REUTERS / REUTERS

Chiński odrzutowiec pasażerski C919 Chiński odrzutowiec pasażerski C919 CHINA STRINGER NETWORK / REUTERS / REUTERS

Ma wygryźć Boeinga i Airbusa. Oto pierwszy pasażerski odrzutowiec wyprodukowany w Chinach

Samolot nie został jeszcze nawet przetestowany, a firma COMAC ma już zamówienia od 21 firm, przede wszystkim z Chin, na 517 maszyn.

 

The first C919 passenger jet made by the Commercial Aircraft Corp of China (Comac) is pulled out during a news conference next to a Chinese national flag at the companys factory in Shanghai, November 2, 2015. Comac rolled out Chinas first homemade 158-seated C919 narrow body jet, which is meant to rival similar models from Airbus Group and Boeing Co. State television also showed footage of the aircraft rolling off the assembly line in Comacs Shanghai factory. In a statement, the company said it had already received 517 orders for the aircraft mainly from domestic firms. REUTERS/Stringer CHINA OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN CHINACHINA STRINGER NETWORK / REUTERS / REUTERS

 

Chiński rynek lotniczy jest jednym z największych i najszybciej rozwijających się na świecie. Według prognoz Boeinga liczba samolotów w Chinach wzrośnie, w ciągu najbliższych 20 lat trzykrotnie i potrzebne będzie ponad 4 tys. nowych maszyn.

 

 

jThe first C919 passenger jet made by the Commercial Aircraft Corp of China (Comac) is pulled out during a news conference at the companys factory in Shanghai, November 2, 2015. Comac rolled out Chinas first homemade 158-seated C919 narrow body jet, which is meant to rival similar models from Airbus Group and Boeing Co. State television also showed footage of the aircraft rolling off the assembly line in Comacs Shanghai factory. In a statement, the company said it had already received 517 orders for the aircraft mainly from domestic firms. REUTERS/Stringer CHINA OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN CHINACHINA STRINGER NETWORK / REUTERS / REUTERS

Więcej o: