Chińczycy wkraczają na teren Boeinga i Airbusa. Państwowa firma COMAC (Commercial Aircraft Corp. of China) zaprezentowała w Szanghaju pierwszy pasażerski odrzutowiec wyprodukowany w Chinach. C919, bo tak nazywa się ten samolot, przede wszystkim ma odebrać część chińskiego rynku z rąk konkurentów z Europy i USA.
CHINA STRINGER NETWORK / REUTERS / REUTERS
Dwusilnikowy odrzutowiec pasażerski ma na swoim pokładzie pomieścić od 150 do 200 pasażerów, a jego zasięg będzie wynosił ok 5,5 tys. km. Chiński samolot ma przede wszystkim być konkurentem dla najpopularniejszych maszyn w tej klasie, czyli dla Airbusa A320 i Boeinga 737.
Wejście na rynek samolotów odrzutowych to jeden z wielu kroków podejmowanych przez tamtejsze władze, aby przekształcić Chiny z kraju taniej siły roboczej w państwo tworzące nowe technologie.
AP
Budowa samolotu rozpoczęła się w 2008 r. Na początku zapowiadano, że pierwsze maszyny wejdą do użycia już w 2016 r., jednak z powodu problemów z technologią i dostawami części, premierę przesunięto.
CHINA DAILY / REUTERS / REUTERS
W końcu jednak udało się przezwyciężyć wszystkie niedogodności i pierwsze loty testowe samolotu C919 mają odbyć się w przyszłym roku, a pierwsze maszyny zaczną wozić pierwszych pasażerów trafią pod koniec 2018, bądź na początku 2019 roku.
CHINA STRINGER NETWORK / REUTERS / REUTERS
Samolot nie został jeszcze nawet przetestowany, a firma COMAC ma już zamówienia od 21 firm, przede wszystkim z Chin, na 517 maszyn.
CHINA STRINGER NETWORK / REUTERS / REUTERS
Chiński rynek lotniczy jest jednym z największych i najszybciej rozwijających się na świecie. Według prognoz Boeinga liczba samolotów w Chinach wzrośnie, w ciągu najbliższych 20 lat trzykrotnie i potrzebne będzie ponad 4 tys. nowych maszyn.
CHINA STRINGER NETWORK / REUTERS / REUTERS