Wielkie maszyny, materiały wybuchowe i setki ton kamieni. Tak się buduje najdłuższy tunel drogowy w Polsce

Na trasie zakopianki, czyli odcinku drogi S7 od Krakowa do Zakopanego, włoska firma Astaldi rozpoczęła niedawno budowę najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Zakończenie jego drążenia zaplanowano na koniec 2019 r. Jak ogromne maszyny pracują przy jego budowie i jaki jest postęp prac? Zapraszamy do relacji.
Wizualizacja północnego portalu tunelu pod Małym Luboniem Wizualizacja północnego portalu tunelu pod Małym Luboniem GDDKiA

1. Wizualizacja północnego portalu tunelu pod Małym Luboniem

Na trasie popularnej zakopianki, czyli odcinku drogi ekspresowej S7, włoska firma Astaldi rozpoczęła niedawno budowę najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Tunel, a właściwie dwa równoległe tunele o długości nieco ponad 2 km, będzie najdłuższą taką budowlą drogową w Polsce. Zakończenie drążenia zaplanowano na koniec 2019 roku. Jak ogromne maszyny pracują przy jego budowie, i jaki jest postęp prac? Zapraszamy do relacji.

Drążenie tunelu na zakopiance Drążenie tunelu na zakopiance MATEUSZ SKWARCZEK

2. Skomplikowana budowa i metoda stosowana po raz pierwszy w Polsce

Prace przy budowie tunelu prowadzone są 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, "skomplikowana budowa geologiczna Karpat Zewnętrznych spowodowała wybór drążenia tunelu metodą tradycyjną, górniczą. Wykonawca, firma Astaldi z Włoch stosuje metodę A.DE.CO.RS (analiza deformacji kontrolowanych z skałach i gruntach), czyli metodę kontrolowanej deformacji. Jest ona stosowana po raz pierwszy w Polsce, a została opracowana w latach 80. we Włoszech".

Włosi liczą, że w czasie trwania budowy, ciągu doby będą przesuwać się o nawet 3 metry.

Drążenie tunelu na zakopiance Drążenie tunelu na zakopiance MATEUSZ SKWARCZEK

3. Flisz karpacki, łupki, iłołupki i piaskowce

Na obszarze budowy występuje flisz karpacki. To przemieszane ze sobą niejednorodne skały (łupki, iłołupki i piaskowce). GDDKiA podkreśla, że są "tu uskoki tektoniczne i duża zmienność nachylenia warstw geologicznych w stosunku do nachylenia stoków. Raz są one zgodne z nachyleniem innym razem przeciwne nachyleniu". Na łupkach, w związku z dopływem wody, powstają płaszczyzny poślizgowe, co sprzyja ruchom osuwiskowym.

Drążenie tunelu na zakopiance Drążenie tunelu na zakopiance MATEUSZ SKWARCZEK

4. Otwory nie są drążone jednocześnie

Właśnie w związku z trudnymi warunkami geologicznymi i hydrologicznymi pomiędzy obydwoma nitkami tunelu jest od 50 do 100 metrów różnicy. Otwory nie są więc drążone jednocześnie.

Drążenie tunelu na zakopiance Drążenie tunelu na zakopiance MATEUSZ SKWARCZEK

5. Dwie nitki portalu połnocnego na początek

Obecnie drążone są dwie nitki tunelu od strony północnej. Nitka prawa ma już ponad 110 m długości i wykonaną izolację na ścianach. Nitka prawa ma obecnie 55 m oraz wykonaną obudowę tymczasową.

Drążenie tunelu na zakopiance Drążenie tunelu na zakopiance MATEUSZ SKWARCZEK

6. Tunel na stronie południowej w wakacje

Pierwsza nitka tunelu na stronie południowej zacznie być drążona na przełom lipca i sierpnia 2017 r., a druga od listopad 2017 r. Obecnie z tej strony Astaldi buduje mur oporowy.

Budowa tunelu od strony północnej Budowa tunelu od strony północnej Budowa tunelu pod Małym Luboniem

7. 2,058 km długości

Dwukomorowy tunel pod Małym Luboniem ma mieć dokładnie 2,058 km długości. Wykonane też zostaną awaryjne przejścia między komorami, dwoma portalami wraz z pełną infrastrukturą i wyposażeniem. Przy budowie wykorzystywane są m.in. dziobaki, wiertła, materiały wybuchowe czy głowice skrawające.

Budowa tunelu od strony północnej Budowa tunelu od strony północnej Budowa tunelu pod Małym Luboniem

7. Warunki dyktuje przyroda

Jak pisze drogowa dyrekcja, "wyjątkowość trasy S7 na odcinku Lubień - Rabka (dłuższy odcinek, który został podzielony na mniejsze - red.) podyktowana została przez przyrodę. Inżynierowie, by dostosować się do warunków terenowych aż 8 km zaprojektowali po wiaduktach, estakadach i mostach oraz w tunelu".

Budowa tunelu od strony północnej Budowa tunelu od strony północnej Budowa tunelu pod Małym Luboniem

9. 969 mln zł za wykonanie zlecenia

Budowa całego 3-km odcinka zakopianki (2,06 km przypada właśnie na tunel) między miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała będzie kosztować 969 mln zł. W ubiegłym roku Włosi wygrali przetarg proponując taką właśnie cenę.

Więcej o: