Nokia znów pozamiatała rynek. Po zaledwie roku smartfony tej marki sprzedają się lepiej, niż te od Google, HTC i Sony

Początkowo wydawało się, że wejście marki Nokia na mocno nasycony rynek smartfonów jest z góry skazane na porażkę. Jednak patrząc na wyniki sprzedaży w ostatnim kwartale 2017 podane przez Counterpoint Research można odnieść wrażenie, że HMD Global trafiło w dziesiątkę. A przynajmniej właśnie się do niej zbliża.
Nokia 6 drugiej generacji Nokia 6 drugiej generacji fot. HMD Global

Od zera do bohatera

Z danych analityków Counterpoint Research wynika, że w ostatnim kwartale 2017 roku w ręce klientów na całym świecie trafiło 4,4 mln smartfonów z logiem Nokii. Jeśli porównamy to z wynikami sprzedaży innych producentów szybko okaże się, że firmie udało się pod tym względem wyprzedzić dużo większych graczy na rynku.

HTC, Sony, Google, Alcatel, Lenovo, OnePlus, Gionee, Meizu, Coolpad oraz Asus - każda z tych marek w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku sprzedała mniej smartfonów, niż Nokia. W obecnym układzie to daje jej 1 proc. udziału w rynku i 11 pozycję na liście największych producentów smartfonów na świecie (po trzecim kwartale była na 16 miejscu).

Nowa Nokia 3310 Nowa Nokia 3310 fot. Nokia

Komórkowy król powrócił

Wzrost nie ominął również sektora telefonów komórkowych. Tu również w porównaniu do wyników z trzeciego kwartału (13,5 mln sprzedanych komórek) HMD Global ma powody do zadowolenia. Ostatnie trzy miesiące minionego roku ostatecznie pozwoliły zdominować rynek (20,7 mln sztuk). Obecnie Nokia to numer 1 na świecie w sprzedaży telefonów komórkowych.

Jeśli połączymy rezultaty osiągnięte przez HMD Global w smartfonach i telefonach komórkowych, Nokia plasuje się na szóstym miejscu z udziałem w rynku na poziomie 5 proc. Tuż za Oppo, któremu udało się zdobyć 6,8 proc. To właśnie ta chińska marka najmocniej odczuła presję HMD Global (pod koniec Q3 2017 mieli 8,2 proc. rynku i 4 miejsce na liście).

Nokia 8 Nokia 8 fot. Bartłomiej Pawlak

Błyskawiczny sukces HMD Global

Wejście marki Nokia na rynek smartfonów i odzyskanie pozycji lidera w sektorze telefonów komórkowych robi jeszcze większe wrażenie, biorąc pod uwagę krótki czas działalności HMD Global. Firma została powołana do życia w grudniu 2016 roku, zaledwie kilka miesięcy po sprzedaży marki przez Microsoft.

Dopiero w styczniu 2017 roku pokazano pierwszy smartfon z Androidem sygnowany kultowym logiem (Nokia 6). W lutym na targach MWC 2017 w Barcelonie zadebiutowała odświeżona wersja klasycznej Nokii 3310, która stała się jednym z głównych motorów napędowych dla HMD Global. Pierwszy flagowiec (Nokia 8) zadebiutował w sierpniu.

Czytaj też: Czy Nokia odbuduje swoją pozycję na rynku? Jest na dobrej drodze. Spora w tym zasługa kultowego telefonu

Podwójny obiektyw Zeiss w Nokii 8 Podwójny obiektyw Zeiss w Nokii 8 fot. Sebastian Górski

Nokia na MWC 2018

Wiemy już, że HMD Global szykuje kilka niespodzianek na zbliżające się wielkimi krokami targi MWC 2018 w Barcelonie. Być może impreza będzie miejscem premiery kolejnego w ofercie firmy flagowego smartfonu - Nokia 9. Znajdzie się zapewne miejsce również na bardziej budżetowe modele, którymi HMD Global skutecznie podbija rynek operatorski.

Więcej o: