Świąteczne wydatki potrafią być sporym obciążeniem dla domowych budżetów, szczególnie że to właśnie w tym okresie, Polacy chętniej sięgają po markowe, droższe produkty. Z analizy przygotowanej przez Instytut Badawczy ABR SESTA i Grupę AdRetail wynika, że choć ceny poszczególnych produktów potrafią się drastycznie różnić, to sumaryczne różnice całego koszyka nie są aż tak duże. W najtańszej sieci zapłacimy za koszyk wielkanocnych produktów 189,88 zł, a w najdroższej 219,56 zł.
Koszyk świątecznych produktów, jak to zwykle w przypadku takich badań bywa, został ustandaryzowany i zawierał 48 produktów, w ilościach mających wystarczyć dla 4-5 osobowej rodziny. Standaryzacja wymagała, by podobne produkty można było dostać w każdej sieci, co oznaczało, że porównywano wyroby powszechnie dostępnych marek - zbadano 22 produkty markowe i 26 najtańszych.
Różnice w cenach poszczególnych towarów potrafią być znaczące - tradycyjnie spożywana na Wielkanoc w większości polskich domów biała kiełbasa, kosztowała od 7,99 (promocja w Netto) do 21,90 zł za kilogram (Stokrotka). Duże różnice w cenach dotyczyły też schabu wieprzowego, i produktu najmocniej kojarzonego z Wielkanocą i wiosennym odradzaniem się życia - jajek.
Należąca do Grupy Schwarz (do której należy też Lidl) sieć Kaufland okazała się zwycięzcą w zestawieniu. Wielkanocny koszyk produktów kosztował w tej sieci 189,88 zł. Biedronka była kilka złotych za liderem, z koniecznością zapłacenia 193,60 zł. Portugalska sieć na plecach mogła poczuć oddech sieci E.Leclerc, w której trzeba było zapłacić 196,35 zł. Dobrze wypadła też sieć Eko z koszykiem o wartości 197,58 zł znalazła się na 4 pozycji w całym rankingu.
Wysoka pozycja dwóch niedyskontowych sieci, jest oczywiście spowodowana faktem, że znacząca część badanego koszyka to produkty markowe. Oznacza to, że stawiające na marki własne sieci dyskontowe stały na nieco straconej pozycji. Dobrze widać to na przykładzie cen masła marki Łaciate, które w Lidlu akurat było najdroższe i kosztowało 6,99 (w najtańszej sieci 4,49).
Co ciekawe, dobrze postrzegane cenowo hipermarkety Carrefour, Auchan i Tesco znalazły się odpowiednio, na 9, 10 i 11 pozycji (osobno były badane supermarkety). Wszystkie te sieci mają jednak duży udział marek własnych, co powoduje, że znajdują się w tym zestawieniu w podobnej sytuacji do dyskontów.
Dyskonty nie wypadły wcale jednak tak najgorzej w tym zestawieniu - duńskie Netto z koszykiem o wartości 198,76 zł zajęło piąte miejsce, a Lidl ósmą, z koszykiem wartym 203,13 zł. Wyjątkiem była sieć Aldi, która zajęła przedostatnie miejsce w zestawieniu z koszykiem o wartości 216,50 zł. Aldi w tym zestawieniu okazało się być tylko 3 złote tańsze od postrzeganej jako droga sieci supermarketów Piotr i Paweł.
Badanie wykonywane było w dniach 19-20 marca w 19 sieciach handlowych (badano 2 sklepy w każdej sieci).