Żabka ma już 5 tysięcy sklepów. A i tak nie jest największa w Polsce

Lidl, Tesco czy nawet Biedronka nie mogą się równać z Żabką pod względem liczby placówek. Właściciel Żabki osiągnął zakładany na 2018 rok cel. Teraz zagranica?
Żabka Cafe na opolskim rynku Żabka Cafe na opolskim rynku ROMAN ROGALSKI

Żabka z 5000 sklepów

Założona w 1998 roku sieć Żabka w 20 lat opanowała Polskę i jest już drugą pod względem liczby placówek siecią handlową w kraju. Żabka Polska, jak informują Wiadomości Handlowe ma już bowiem (lub za moment będzie miała) równo 5000 placówek w Polsce. Większa od Żabki jest tylko sieć franczyzowa ABC (Grupa Eurocash), która ma 8531 placówek. Pod względem ilości punktów sprzedaży z Żabką nie może się równać Biedronka mająca ponad 2820 sklepów, a już na pewno nie Lidl (około 600) czy Tesco (nieco ponad 400).

Sklep Freshmarket Sklep Freshmarket Fot. Robert Robaszewski / Agencja Gazeta

Żabka w światowych rankingach

Liczba placówek stawia Żabkę wysoko również w światowej konkurencji sieci sklepów typu convenience (nieduże placówki do szybkich zakupów położone przeważnie w dzielnicach miast). Według Planet Retail jest ona 17-ta, ale daleko jej do 7-Eleven, która ma 65 tysięcy placówek. W Polsce sektor convenience reprezentowany jest nie tylko przez Żabkę, ale także przez wspomniane Abc, Odido czy Carrefour Express.

Niedawno Grupa Eurocash zawiesiła rozwój konceptu 1 Minute, ale ma on być nadal rozwijany przez HDS. Na rynku pojawiła się także Stokrotka Express działająca pod marką 5Market. Żabka jednak jest tu swoistym symbolem sukcesu i nie przeszkodziły jej w osiągnięciu tego ani częste zmiany właścicieli, ani kontrowersje wokół stosunków z ajentami (Żabce zarzucano nawet świadome narzucanie niekorzystnych dla nich warunków umów). Obecnie, sieć działa w całości w modelu franczyzy.

Do Żabka Polska należy także sieć sklepów Freshmarket, które miały podbić rynek małych supermarketów. Jednak wiele z nich zmienia swój szyld na Żabkę przy okazji modernizacji. Te, które są większe niż przewiduje format convenience mogą jednak, jak spekulują Wiadomości Handlowe, trafić na sprzedaż.

Żabka Cafe na opolskim rynku Żabka Cafe na opolskim rynku ROMAN ROGALSKI

Potencjał rozwoju

Teoretycznie Żabka ma jeszcze spory potencjał rozwoju w Polsce (na co wskazuje choćby liczba sklepów Abc), może też rozwijać się poszerzając zakres usług i modernizując sklepy. Modernizację przechodzą zresztą stopniowo wszystkie Żabki, a ilość dodatkowych usług rośnie - docelowo w każdej  Żabce będzie można odebrać paczkę Poczty Polskiej, a od dawna można już choćby wypłacić pieniądze (tzw. żabkomat).

Żabka może też ponownie spróbować ekspansji poza Polskę (próba podbicia Czech skończyła się sprzedaniem sklepów Tesco), może też wejść w e-handel. Ciężko jednak określić czy, a jeżeli tak, to kiedy firma się na to zdecyduje.

Żabka, póki co, nie zdradza informacji o tym, ile Żabek otwartych jest w niedziele. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że na 5 tysięcy sklepów przypada 3 tysiące franczyzobiorców, możemy być pewni, że przynajmniej 2 tysiące niemal na pewno jest zamkniętych w niedziele.

+++

Więcej o: