PiS wbija łopaty i rysuje wielkie wizje. Lokalne media: Znów śmieje się z nas cała Polska

Przed wyborami inwestycje wyrastają jak grzyby po deszczu. Przynajmniej wyborcy mają mieć takie wrażenie. Makiety, łopaty i kaski poszły w ruch. Rządzącym nie po raz pierwszy nie przeszkadza, że wiele z tych "wielkich projektów" to wciąż wizje na papierze.
Prezes PiS Jarosław Kaczyński, minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk i poseł PiS z Elbląga Jerzy Wilk Prezes PiS Jarosław Kaczyński, minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk i poseł PiS z Elbląga Jerzy Wilk Fot. Bartosz Bańka / Agencja Wyborcza.pl

Przekop Mierzei Wiślanej, symboliczne wbicie łopaty

PiS wraca po raz trzeci do przekopu Mierzei Wiślanej. Łopaty w tym miejscu, w 2011 roku i 2015, wbijali już politycy partii rządzącej. We wtorek słupek na plaży wkopał sam prezes Jarosław Kaczyński. 

To rozpoczęcie inwestycji jest tylko symboliczne, bo wciąż nie ma wszystkich potrzebnych dokumentów i zgód. Nie ma jeszcze decyzji środowiskowej, choć wniosek w tej sprawie złożono w kwietniu. Minister Gróbarczyk mówił, że przeszła ona przez uzgodnienia i poprawki i już "jest kompletna". Po uzyskaniu decyzji środowiskowej kolejnym etapem jest wydanie pozwolenia na realizację przez wojewodę.

Mimo to prezes Jarosław Kaczyński ogłosił jednak, że Elbląg powinien być portem. 

- To z pewnością przyczyni się do jego rozwoju ekonomicznego. To jest ten cel główny. Polska przez wiele lat żyła w sytuacji państwa niesuwerennego. Poprzez przekopanie tego kanału pokazujemy ostatecznie, że także na tych ziemiach mamy pełną suwerenność, bo wiadomo, kto to blokował - powiedział szef PiS.

16.10.2018 , Ostrołęka , rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy bloku C Elektrowni Ostrołęka, na zdjęciu od lewej: Krzysztof Tchórzewski, minister energii, Edward Siurnicki, prezes Elektrownii Ostrołęka, Alicja Barbara Klimiuk, p.o. prezes Energi, pierwszy z prawej Mieczysław Kowalik, prezes Enea. 16.10.2018 , Ostrołęka , rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy bloku C Elektrowni Ostrołęka, na zdjęciu od lewej: Krzysztof Tchórzewski, minister energii, Edward Siurnicki, prezes Elektrownii Ostrołęka, Alicja Barbara Klimiuk, p.o. prezes Energi, pierwszy z prawej Mieczysław Kowalik, prezes Enea. Gabriela Łazarczyk

Elektrownia w Ostrołęce. "Śmieje się z nas cała Polska"

"Znów śmieje się z nas cała Polska" - napisał portal "Moja Ostrołęka". Na kilka dni przed wyborami do miasta przyjechał Krzysztof Tchórzewski. Minister energii przed kamerami wbijał łopatę pod budowę bloku C elektrowni węglowej. Fakty są takie, że do tej pory zezwolono wyłącznie na prace przygotowawcze.

Nakaz rozpoczęcia budowy (NTP) możliwy będzie najprawdopodobniej dopiero w grudniu. Jak pisał Dziennik Gazeta Prawna, projekt wciąż nie ma zagwarantowanego pełnego finansowania. 

- Tym symbolicznym gestem rozpoczyna się fizycznie realizacja inwestycji, jesteśmy po wszystkich sprawach przygotowawczych, teraz stoimy przed realizacją - mówił Krzysztof Tchórzewski.

Wygląda na to, że przed kolejnymi wyborami znów będzie można wbijać łopatę. 

Przejęcie spółki Port Lotniczy Radom przez państwowy PPL. Na uroczystość na radomskim lotnisku przyjechał premier Mateusz Morawiecki Przejęcie spółki Port Lotniczy Radom przez państwowy PPL. Na uroczystość na radomskim lotnisku przyjechał premier Mateusz Morawiecki Marcin Kucewicz / Agencja Wyborcza.pl

Dzięki lotnisko w Radomiu "bliżej na południe"

Rząd przed wyborami postanowił też reanimować lotnisko w Radomiu. Na uroczystym przejęciu portu przez Przedsiębiorstwa Państwowe Porty Lotnicze był premier Mateusz Morawiecki. 

W pierwszym etapie, który ma trwać 20 miesięcy, inwestycja ma kosztować 425 mln zł. Chodzi o dostosowanie lotniska do przyjęcia ok. 3 mln pasażerów. Planowane jest m.in. wydłużenie drogi startowej, duża rozbudowa terminalu, budowa parkingów, miejsc postojowych dla samolotów i przebudowa infrastruktury drogowej w pobliżu lotniska. 

Port miałby znów ruszyć w 2020-2021 r. Docelowo politycy mówią o jego przepustowości na poziomie 9-10 mln pasażerów rocznie, ale to wymagałoby dalszych inwestycji, w kwocie kolejnych ponad 400 mln zł.

Rozbudowany obiekt ma odciążyć warszawskie Okęcie. Wielu ekspertów lotniczych oceniło ten projekt sceptycznie. 

- To jest wielka przyszłość dla Radomia - zwiększenie przepustowości portu, czy zbudowanie tego portu do wielkości zdolnej do przyjęcia 10 mln pasażerów. Portu, który będzie spójny z rozwojem, koncepcją infrastruktury lotniczej, komunikacyjnej Rzeczpospolitej Polskiej - ocenił na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki.

Minister w kancelarii premiera Marek Suski uzasadniał inwestycję tym, że Polacy zazwyczaj podróżują na południe Europy, więc będą mieli krótszą drogę. 

- Z tych analiz, które były robione, wynika, że większość Polaków lata na południe Europy czy też do krajów afrykańskich. Czyli lotnisko położone na południe od Warszawy, jest bardzo dogodne dla przewoźników i dla pasażerów - mówił Suski.
 

2007 rok - most bez drogi dojazdowej

W 2007 roku, na finiszu kampanii wyborczej, premier Jarosław Kaczyński zasłynął z tego, że przeciął wstęgę na Moście Solidarności w Płocku. Most stał, problem jednak w tym, że nie było do niego dróg.

Te zostały całkowicie dobudowane dopiero w 2009 roku i dopiero dwa lata później przeprawa stała się w pełni funkcjonalna. Do dziś mieszkańcy Płocka wspominają to wydarzenie, bo długo wyczekiwany most wygrał nawet ogólnopolski konkurs "Bzdura roku", w którym nagrodą był złoty sedes.

Prezydent RP Bronisław Komorowski w Balinie wizytował budowę obwodnicy Inowrocławia Prezydent RP Bronisław Komorowski w Balinie wizytował budowę obwodnicy Inowrocławia TYMON MARKOWSKI

Bronisław Komorowski na budowie obwodnicy

W 2014 roku PiS ostro skrytykowała Bronisław Komorowskiego za to, że ten pojawił się w Jacewie. Prezydent zapowiadał wówczas budowę obwodnicy Inowrocławia. Lokalne media i politycy PiS wytknęli wówczas sztabowi Komorowskiego, że ekipa i sprzęt pojawili się na budowie dopiero dzień wcześniej. 

Sztab prezydenta wyjaśniał, że nie odpowiada za to, co dzieję się na placu budowy, i ile koparek tam na co dzień pracuje.

- Dziękuję, że złożona tu przeze mnie obietnica będzie miała odzwierciedlenie w decyzjach - mówił Komorowski w Jacewie pod Inowrocławiem.

Obwodnica została oddana do użytku w 2017 roku.

Więcej o: