Budowa zakopianki z lotu ptaka. Ważna zmiana w organizacji ruchu dla kierowców

Zobaczcie, jak wyglądają postępy prac na trasie ekspresowej pomiędzy Lubieniem a Rabką Zdrój. Nowa zakopianka budowana jest przez trzy firmy, jedną polską i dwie włoskie, równocześnie na trzech odcinkach. Fragmenty Lubień - Naprawa, oraz Skomielna Biała - Rabka Zdrój mają być gotowe jeszcze przed wakacjami. Na tunel pod górą Luboń Mały trzeba będzie poczekać do 2021 roku.
Budowa zakopianki Budowa zakopianki GDDKiA

Zmiana ruchu na skrzyżowaniu w Zaborni

Wczoraj zakończona została budowa łącznicy węzła Zabornia na drodze S7 Lubień - Rabka Zdrój. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zmieniła organizację ruchu na niewielkim fragmencie w rejonie Zaborni.

Do tej pory kierowcy musieli stać w tym miejscu w bardzo długich korkach. Po zmianach ruch w obu kierunkach pomiędzy Zbójecką Górą i Chabówką odbywa się nową zakopianką.

Budowa Zakopianki Budowa Zakopianki GDDKiA

Węzeł Skomielna - odcinek III

Najbardziej spektakularnie na zdjęciach z lotu ptaka wygląda budowa tak zwanego górskiego odcinka zakopianki. Fragment Skomielna Biała - Rabka Zdrój jest już gotowy, według deklaracji GDDKiA, w 72,6 proc. Prace mają się tutaj zakończyć w połowie przyszłego roku. Budowa tego fragmentu ma kosztować ponad 615 milionów złotych. 

Budowa Zakopianki Budowa Zakopianki GDDKiA

Drogowcy kładą asfalt

Na wielu fragmentach nowej S7 (Lubień - Rabka Zdrój) drogowcy kładą już asfalt. Widać to między innymi na budowie pomiędzy Chabówką a wlotem do tunelu pod górą Luboń Mały. Głównym wykonawcą odcinka trzeciego jest włoska spółka Salini Impregilo. 

Budowa Zakopianki Budowa Zakopianki GDDKiA

Tunel pod góra Luboń Mały

Budowa tunelu ma kosztować ponad 968 milionów złotych. Według GDDKiA postęp prac na tym odcinku wynosi 37 procent. Dwukomorowy tunel będzie miał docelowo ponad dwa kilometry długości. Prace, według założonego harmonogramu, mają być zakończone pod koniec pierwszego kwartału 2021. Głównym wykonawcą jest inna włoska spółka, Astaldi.

Budowa Zakopianki Budowa Zakopianki GDDKiA

Lubień - Naprawa - odcinek I

Odcinek pierwszy, który połączy północny wylot z tunelu w Naprawie i wioskę Lubień jest już gotowy w 60 proc. Na zdjęciach opublikowanych przez GDDKiA widać, że tu także w ostatnich dniach na wielu fragmentach wylano asfalt. Budowa ma kosztować 521 milionów złotych. Głównym wykonawcą jest IDS-BUD S.A.

Budowa Zakopianki Budowa Zakopianki GDDKiA

Plany nowego fragmentu zakopianki

Tak będzie wyglądała nowa ekspresówka na mapie. W sumie cały odcinek trasy S7 Lubień - Rabka Zdrój ma kosztować ponad 2 miliardy złotych.

Jedyne co mogłoby pokrzyżować plany na budowie nowej zakopianki i wielu innych inwestycji drogowych to rosnące koszty pracy, a także wyższe ceny stali, asfaltu i materiałów budowlanych. Wiele firm z branży budowlanej głośno skarży się na coraz trudniejszą sytuację na rynku.