"Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 oraz jej autostradowe przedłużenie do obwodnicy Mińska Mazowieckiego w ciągu A2 nie tylko pozwoli udrożnić ruch na osi wschód-zachód, ale również ułatwi komunikację, łącząc dzielnice po obu brzegach Wisły" - podała GDDKiA.
W realizacji jest blisko 35 km całej trasy, od ul. Puławskiej w Warszawie do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. W przygotowaniu jest także pomysł na dalsze 133 km do granicy z Białorusią. Na całej długości trasa będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Wykonawca tej części obwodnicy, firma Warbud, w kwietniu zakończy budowę segmentów nośnych estakady nasuwanej na podpory.
Realizację 18,5-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska podzielono na trzy krótsze fragmenty. Pierwszy, o długości 4,6 km, to odcinek przechodzący przez Ursynów z tunelem o długości ok. 2,3 km oraz z dwoma węzłami: Ursynów Zachód i Ursynów Wschód. Tunel prowadzi pod I linią metra, a prace przy jego budowie prowadzone są podczas normalnego funkcjonowania kolei podziemnej. Konstrukcję tunelu metra dodatkowo wzmocniono.
Spod tunelu wybierana jest ziemia, a dwie jezdnie o szerokości ok. 14,5 metra będą biegły kilka metrów poniżej. To w sumie prawie 20 m poniżej obecnej powierzchni gruntu. Tunel pod powierzchnię wchodzi między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego. Na jego końcu, przy wyjściu ze skarpy za ul. Nowoursynowską, trwa budowa węzła Ursynów Wschód.
Od węzła Przyczółkowa (na przecięciu z drogą wojewódzką prowadzącą do Góry Kalwarii) rozpoczyna się kolejny etap projektu, czyli odcinek o długości 6,5 km z mostem przez Wisłę do węzła Wał Miedzeszyński. Most będzie miał długość ok. 1,5 km i prawie 46 metrów szerokości (po cztery pasy ruchu w obu kierunkach, a z obu stron jeszcze ciągi pieszo-rowerowe).
Wykonawca tych prac, konsorcjum firm Gulermak oraz PBDiM, nasuwa od strony Wilanowa konstrukcję mostu, a od strony Wawra kończy budowę części nośnej na nitce południowej za pomocą MSS (Movable Scaffolding System - ruchomy system rusztowań).
Za węzłem Wał Miedzeszyński rozpoczyna się ostatni, trzeci odcinek obwodnicy o długości ok. 7,5 km. Trasa przechodzi pod linią kolejową i ul. Patriotów, a na terenie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego budowane są dwie estakady. Na całej długości trasa będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Wykonawca tej części obwodnicy, firma Warbud, w kwietniu zakończy budowę segmentów nośnych estakady nasuwanej na podpory (do wykonania pozostał ostatni z 13 segmentów).