Południowa obwodnica Warszawy w połowie zbudowana. Połączy Wilanów z Wawrem [ZDJĘCIA]

Jak podała GDDKiA, zaawansowanie prac nad obwodnicą Warszawy sięga od 50 do 60 proc. Planowany termin zakończenia inwestycji to sierpień 2020 r. Łączny koszt realizacji wyniesie blisko 4,3 mld zł. Koszt robót to ponad 2,7 mld zł, z czego prawie 1,7 mld zł dofinansowała Unia Europejska.
Południowa Obwodnica Warszawy połączy dwa brzegi Wisły Południowa Obwodnica Warszawy połączy dwa brzegi Wisły GDKKiA

Południowa obwodnica połączy dwa brzegi Wisły

"Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 oraz jej autostradowe przedłużenie do obwodnicy Mińska Mazowieckiego w ciągu A2 nie tylko pozwoli udrożnić ruch na osi wschód-zachód, ale również ułatwi komunikację, łącząc dzielnice po obu brzegach Wisły" - podała GDDKiA.

GDDKiA szacuje, że prace ukończono w 50-60 proc. GDDKiA szacuje, że prace ukończono w 50-60 proc. GDDKiA

GDDKiA ocenia, że obwodnicę zrealizowano w 50-60 proc.

W realizacji jest blisko 35 km całej trasy, od ul. Puławskiej w Warszawie do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. W przygotowaniu jest także pomysł na dalsze 133 km do granicy z Białorusią. Na całej długości trasa będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Wykonawca tej części obwodnicy, firma Warbud, w kwietniu zakończy budowę segmentów nośnych estakady nasuwanej na podpory.

Tunel metra widziany od dołu Tunel metra widziany od dołu GDDKiA

Tunel metra widziany z dołu

Realizację 18,5-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska podzielono na trzy krótsze fragmenty. Pierwszy, o długości 4,6 km, to odcinek przechodzący przez Ursynów z tunelem o długości ok. 2,3 km oraz z dwoma węzłami: Ursynów Zachód i Ursynów Wschód. Tunel prowadzi pod I linią metra, a prace przy jego budowie prowadzone są podczas normalnego funkcjonowania kolei podziemnej. Konstrukcję tunelu metra dodatkowo wzmocniono.

Spod tunelu wybierana jest ziemia, a dwie jezdnie o szerokości ok. 14,5 metra będą biegły kilka metrów poniżej. To w sumie prawie 20 m poniżej obecnej powierzchni gruntu. Tunel pod powierzchnię wchodzi między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego. Na jego końcu, przy wyjściu ze skarpy za ul. Nowoursynowską, trwa budowa węzła Ursynów Wschód.

Budowa południowej obwodnicy Warszawy wre Budowa południowej obwodnicy Warszawy wre GDDKiA

W pracach nad obwodnicą wykorzystywany jest ruchomy system rusztowań

Od węzła Przyczółkowa (na przecięciu z drogą wojewódzką prowadzącą do Góry Kalwarii) rozpoczyna się kolejny etap projektu, czyli odcinek o długości 6,5 km z mostem przez Wisłę do węzła Wał Miedzeszyński. Most będzie miał długość ok. 1,5 km i prawie 46 metrów szerokości (po cztery pasy ruchu w obu kierunkach, a z obu stron jeszcze ciągi pieszo-rowerowe).

Wykonawca tych prac, konsorcjum firm Gulermak oraz PBDiM, nasuwa od strony Wilanowa konstrukcję mostu, a od strony Wawra kończy budowę części nośnej na nitce południowej za pomocą MSS (Movable Scaffolding System - ruchomy system rusztowań).

Planowo inwestycja ma zakończyć się w sierpniu 2020 r. Planowo inwestycja ma zakończyć się w sierpniu 2020 r. GDDKiA

Według planów inwestycja ma zakończyć się w sierpniu przyszłego roku

Za węzłem Wał Miedzeszyński rozpoczyna się ostatni, trzeci odcinek obwodnicy o długości ok. 7,5 km. Trasa przechodzi pod linią kolejową i ul. Patriotów, a na terenie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego budowane są dwie estakady. Na całej długości trasa będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Wykonawca tej części obwodnicy, firma Warbud, w kwietniu zakończy budowę segmentów nośnych estakady nasuwanej na podpory (do wykonania pozostał ostatni z 13 segmentów).

Więcej o: