Producent: General Dynamics (Stany Zjednoczone)
Produkcja: od 1980 roku
W latach 60-tych XX wieku Stany Zjednoczone oraz RFN pracowały wspólnie nad prototypem nowatorskiego czołgu MBT-70. Niestety projekt okazał się zbyt kosztowny, co zmusiło obie strony do zmian planów i próby stworzenia własnych czołgów. Niemcy zbudowali słynnego Leoparda 2, a Amerykanie - czołg M1 Abrams.
Jego produkcja rozpoczęła się w 1980 r., a od tego czasu pojazd jest wciąż modernizowany i udoskonalany. Wczesna wersja czołgu została wyposażona w gwintowaną armatę kalibru 105 mm. Dopiero w 1985 roku zastąpiono ją większą armatą kalibru 120 mm. To, co wyróżnia Abramsa na tle innych czołgów, to fakt, że standardowy silnik wysokoprężny zastąpiono tu turbiną gazową. Dzięki temu, czołg jest w stanie osiągnąć prędkość, która przekracza 70 kilometrów na godzinę.
Obecnie, najnowszym wariantem czołgu Abrams jest M1A2 SEP, który trafił do służby na początku XXI wieku Został wyposażony w nowy ulepszony pancerz, system kierowania ogniem, system łączności wewnętrznej i termowizyjny przyrząd obserwacyjny.
Producent: Krauss-Maffei Wegmann (Niemcy)
Produkcja: od 1979 roku
Leopard 2, podobnie jak M1 Abrams jest efektem fiaska programu MBT-70. Trafił do produkcji w 1979 r. i od tego czasu przechodził liczne modernizacje, dzięki czemu dziś jest jednym z najpopularniejszych czołgów na świecie. W sumie wyprodukowano około 3500 czołgów Leopard 2 (w różnych wariantach)
Najnowsza wersja czołgu 2A7+ dysponuje armatą gładkolufową Rheinmetall Rh-120 oraz dwoma karabinami maszynowymi MG3. Została również wyposażona w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie termowizyjne przyrządy obserwacyjne III generacji i system zarządzania polem walki.
Czołgi Leopard 2 stanowią dziś trzon Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych RP. Polska dysponuje 249 Leopardami w wariantach A4 (142), A5 (105) oraz NJ (2). W grudniu 2015 roku Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało kontrakt na modernizację 142 czołgów Leopard 2A4. Wartość kontraktu opiewa na 2,4 mld zł.
Producent: Elbit Systems (Izrael)
Produkcja: od 1979 roku
Izraelski czołg Merkawa trafił do produkcji w 1979 roku. Jego konstrukcja wyraźnie odróżnia się od innych czołgów. Silnik wraz z układem napędowym umieszczono w przedniej części pojazdu, a dopiero za nim znajduje się osłonięty płytą pancerną przedział załogi, co zdecydowanie zwiększa jej bezpieczeństwo.
Merkawy są systematycznie modernizowane i ulepszane. W 1997 roku czołgi Mk 3 zostały wyposażane w zintegrowany system dowodzenia CVIS, który podniósł zdolności bojowe czołgu. Najnowszą wersją czołgu jest Mk 4. Wariant ten dysponuje ulepszonym pancerzem oraz elektronicznymi systemami obrony aktywnej.
Czołg Merkawa od chwili rozpoczęcia produkcji seryjnej stał się podstawowym czołgiem wojsk pancernych armii izraelskiej. Obecnie nie znajdują się na wyposażeniu wojsk innych krajów.
Producent: Alvis Vickers (Wielka Brytania)
Produkcja: od 1993 roku
Challenger 2 powstał na bazie doświadczeń, które Brytyjczycy zebrali podczas operacji Pustynna Burza. Trafił do produkcji w 1993 roku i do dziś uznawany jest za jeden z najlepszych oraz najbardziej odpornych na zniszczenia czołgów na świecie, co udowadniają liczne operacje wojskowe, w których brał udział.
W czasie misji w Iraku w 2003 roku, jeden z Challengerów dostał się pod ogień nieprzyjaciela. Maszyna została trafiona przez 12 pocisków RPG-7 i 2 rakiety przeciwpancerne Milan. Mimo ogromnych zniszczeń, pancerz pojazdu nie został naruszony. Ogółem, w Iraku zniszczeniu uległy jedynie dwa Challengery.
Obecnie Challenger 2 znajduje się na wyposażeniu armii Wielkiej Brytanii oraz Omanu.
Producent: GIAT Industries/Nexter
Produkcja: od 1991 do 2007 roku
Leclerc to francuski czołg, który nazwano na cześć generała Philippe Leclerca. Był produkowany w latach 1991-2007 przez koncern GIAT Industries (dziś Nexter), a służbę we francuskiej armii rozpoczął w 1995 r. Jeszcze kilka lat temu, kosztujący ponad 9 mln euro Leclerc, uznawany był za najdroższy czołg na świecie.
Leclerc wciąż należy do najnowocześniejszych czołgów na świecie. Został wyposażony w system kierowania ogniem, który może śledzić jednocześnie pięć ruchomych celów. Prawdopodobieństwo trafienia celu wynosi 95 proc., a to za sprawą lasera, termicznych kamer i komputera pokładowego, który przelicza parametry poruszającego się czołgu względem ruchomego celu. Leclerc może wystrzelić nawet 12 pocisków na minutę.
29 lipca 2015 roku koncerny KMW i Nexter Systems podpisały umowę, która dała początek prac nad nowym czołgiem będącym następcą pojazdów AMX-56 Leclerc oraz Leopard 2.
Producent: South Korean Agency for Defense Development
Produkcja: od 2014
Black Panther trafił do służby w armii Korei Południowej w 2014 roku. Koszt produkcji jednego egzemplarza pojazdu to ok. 8,5 mln dolarów, co czyni go obecnie najdroższym czołgiem na świecie.
K2 został wyposażony w gładkolufowe działo 120 mm i jest naszpikowany nowoczesną technologią. Można tu wspomnieć chociażby system C4, który dostarczając w czasie rzeczywistym informacje o położeniu swoim i pojazdów przeciwnika daje przewagę informacyjną i pomaga optymalnie wykorzystać walory czołgu.
"Czarną Panterę" wyposażono również w automat ładowania, dzięki któremu K2 jest w stanie wystrzelić 10 pocisków w ciągu minuty. Inspiracją dla twórców czołgu był francuski AMX Leclerc.
Producent: Urałwagonzawod (Rosja)
Produkcja: od 2014
T-14 Armata to najnowszy rosyjski czołg produkowany od 2014 r. Waży 48 ton, ma ponad 500 km zasięgu. Na gładkiej powierzchni rozpędza się do 90 km/h. Wszystko dzięki silnikowi Diesla o mocy około 1500 KM.
Główną siła T-14 jest armata kalibru 125 milimetrów wystrzeliwująca pociski z prędkością 10-12 na minutę na odległość nawet kilku kilometrów. Zapas wynosi 45 pocisków, a automat może samodzielnie załadować 32 z nich. Poza tym są tu do dyspozycji działka do zwalczania celów nieopancerzonych.
Do dyspozycji załogi jest obraz z kamer umieszczonych dookoła czołgu. Na wyposażeniu znajdują się także radary i sensory identyfikujące cele i pomagające w namierzaniu. Standardowy pancerz pokryto podwójną warstwą reaktywną mającą chronić załogę przed ostrzałem pociskami przeciwpancernymi. Umieszczono tam materiały wybuchowe, które w trakcie uderzenia pocisku wroga eksplodują, rozpraszając jego energię.
T-14 został pokazany na defiladzie z okazji zakończenia II wojny światowej. Rosjanie zaliczyli wtedy wpadkę, gdy T-14 popsuł się podczas pokazu. Po nieudanych próbach uruchomienia czołgu został on odholowany.
Producent: Mitsubishi Heavy Industries (Japonia)
Produkcja: od 1990 do 2009 roku
Czołg Mitsubishi Typ 90 jest następcą modeli Typ 61 i Typ 74. Do służb w Japońskich Siłach Samoobrony trafił w 1990 roku, a jego masową produkcję rozpoczęto dwa lata później.
Konstrukcja czołgu wyróżnia się kompozytowym opancerzenie, co nadaje wieży charakterystyczny kształt przypominający betonową płytę. Pojazd wyposażono w gładkolufową armatę Rheinmetall 120 mm.
Producent: Urałwagonzawod (Rosja)
Produkcja: od 1992 roku
T-90 to rosyjski czołg, który trafił do produkcji w 1992 roku. Pojazd wyposażono w pancerz reaktywny nowej generacji Kontakt-5 na kadłubie i wieży oraz armatę gładkolufową 2A46M Rapair 3 kalibru 125 mm.
Jednym z ciekawszych elementów wyposażenia T-90 jest system ochrony aktywnej TSzU-1-7 Sztora, który ma na celu zmniejszenia prawdopodobieństwa trafienia przez rakietowe pociski przeciwpancerne.
Co ciekawe Rosjanie bardzo szybko zdecydowali się na eksport czołgu, który trafił m.in. do służby w Indiach oraz Arabii Saudyjskiej. W latach 2001-2010 T-90 był najlepiej sprzedającym się czołgiem na świecie.