Szybkie pociągi rozwijają dziś prędkości, które kilkadziesiąt lat temu wydawały się nieosiągalne i coraz częściej stają się dobrą alternatywą dla transportu lotniczego.
Ranking przygotowaliśmy w oparciu o dane serwisu GoEuro. Pod uwagę wzięliśmy prędkość osiągniętą podczas testów, a także prędkość eksploatacyjną pociągów.
Jak na tle najszybszych pociągów na świecie wypada Pendolino? Sprawdźmy.
Prędkość maksymalna (testy) - 303 km/h
Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 250 km/h
YHT (Yüksek Hizli Tren) to szybka linia kolejowa, którą łączy ze sobą dwie najważniejsze tureckie metropolie - Stambuł oraz Ankarę. YHT obsługuje również trasę Ankara - Konya.
Na trasach tych kursują jednostki HT65000 oraz HT80000. Szybszy z pociągów jest w stanie osiągnąć prędkość 300 km/h, ale na codzień pociągi YHT kursują z prędkością do 250 km/h.
Prędkość maksymalna (testy) - 362 km/h
Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 300 km/h
Pociągi Italo kursują na trasie: Bolonia - Florencja, Florencja - Rzym, Mediolan - Bolonia, Neapol - Salerno, Rzym - Neapol i Turyn - Mediolan.
Trasy te obsługiwane są przez jednostki Alstom AGV 575. Podczas przewozu pasażerów pociągi Italo osiągają maksymalną prędkość 300 km/h.
Prędkość maksymalna (testy) - 368 km/h
Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 320 km/h
Historia pociągów ICE (Intercity-Express) sięga lat 80-tych XX. wieku. W 1985 roku podczas testów pociąg ICE V osiągnął rekordową wówczas prędkość 317 kilometrów na godzinę.
Obecnie, pociągi należące do koncernu Deutsche Bahn kursują na trasach w Niemczech, Austrii, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Danii i we Francji z maksymalną prędkością 320 km/h.
Prędkość maksymalna (testy) - 400 km/h
Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 300 km/h
Frecciarossa 1000 to rodzina nowoczesnych i superszybkich pociągów, które należą do największego włoskiego przewoźnika kolejowego Trenitalia. Kursują na trasie Turyn - Mediolan - Bolonia - Florencja - Rzym - Neapol - Salerno.
Za produkcję jednostek ETR 1000 odpowiadały koncerny AnsaldoBreda (dziś Hitachi Rail Italy) oraz Bombardier. Na codzień, pociągi Frecciarossa osiągają prędkość 300 km/h.
Prędkość maksymalna (testy) - 404 km/h
Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 320 km/h
Hiszpańskie pociągi AVE bez zatrzymywania się są w stanie pokonać dystans 621 kilometrów w zaledwie 2,5 godzin. Na trasie z Madrytu do Barcelony osiągają prędkość 320 km/h
Ich nazwa nie jest przypadkowa - 'Ave' to po hiszpańsku 'ptak'. Profil ptaka jest obecny również w logo hiszpańskich linii dużych prędkości, które należą do koncernu Renfe.
Prędkość maksymalna (testy) - 421 km/h
Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 300 km/h
Historia superszybkich pociągów KTX sięga 2004 roku, a obecnie łączą one największe metropolie Korei Południowej - Seul, Daejeon, Daegu oraz Pusan.
Pociągi KTX powstały w oparciu o projekt jednostki TGV Réseau (Alstom). Na ich pokładzie może zmieścić się 900 pasażerów, a maksymalna prędkość eksploatacyjna to 300 km/h.
Prędkość maksymalna (testy) - 501 km/h
Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 350 km/h
Shanghai Maglev Train to jedna z pierwszych komercyjnych linii magnetycznych na świecie. Budowa rozpoczęła się w 2001 roku, a oddanie do użytku pasażerskiego nastąpiło w styczniu 2004 r. Pociąg został wyprodukowany w Niemczech. Linia ma 30,5 km i dwie stacje.
Pociąg może osiągnąć prędkość 350 km/h w 2 minuty. Podczas testu, który odbył się 12 listopada 2003 r. Maglev Train osiągnął maksymalną prędkość wynoszącą 501 km/h.
Prędkość maksymalna (testy) - 575 km/h
Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 320 km/h
Francuski TGV to bez wątpienia najbardziej rozpoznawalne pociągi dużych prędkości na świecie. Po raz pierwszy zaczęły kursować na trasie Paryż - Lyon w 1981 roku.
TGV został opracowany i wdrożony przez koncern Alstom przy współpracy z francuskimi kolejami państwowymi SNCF. Na codzień pociągi kursują z prędkością do 320 km/h.
Rekord prędkości, wynoszący 574,8 km/h, został ustanowiony 3 kwietnia 2007 roku przez pociąg TGV V150. Jest to obecnie obowiązujący rekord prędkości pojazdu szynowego.
Prędkość maksymalna (testy) - 603 km/h
Niekwestionowany rekord prędkości należy jednak do japońskiego pociągu magnetycznego SCMaglev L0 Series, który w 21 kwietnia 2015 roku osiągnął prędkość 603 km/h.
SCMaglev ma być kluczowym elementem trasy Chuo Shinkansen, która do 2027 roku ma połączyć ze sobą Tokio i Nagoi, a do 2047 Tokio i Osakę. Japończycy chcą też zainteresować technologią lewitacji magnetycznej maglev inne kraje - Stany Zjednoczone oraz Australię.
Prędkość maksymalna (testy) - 291 km/h
Prędkość maksymalna (eksploatacja) - 200 km/h
Express InterCity Premium, to najwyższa kategoria pociągów należąca do polskiej spółki PKP Intercity. Połączenia EIP obsługiwane są przez pociągi ED250 Pendolino, które wyprodukował koncern Alstom. Każdy pociąg ma 7 członów, w których znajdują się 402 miejsca siedzące.
Maksymalna prędkość eksploatacyjna ED250 to 250 km/h, ale w Polsce nie przekraczają one prędkości 200 km/h, ze względu na brak linii dostosowanych do wyższych prędkości.