Pierwsze pomysły budowy drogi łączącej chińskie miasto Zhuhai z dwoma specjalnymi regionami administracyjnymi ChRL powstały jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku. Dyskusje utknęły jednak w martwym punkcie, a do tematu wrócono wiele lat później, już w XXI stuleciu.
Ostatecznie budowę mostu po stronie Chin i Makau rozpoczęto dopiero w grudniu 2009 roku, a po dwóch latach ruszyły pracę nad odcinkiem od strony Hongkongu. Ostatnie etapy budowy zakończyły się z rocznym opóźnieniem, w lipcu 2017 roku, a oficjalne otwarcie miało nastąpić niewiele później. Terminu jednak znów nie udało się dotrzymać.
Otwierany we wtorek most - a właściwie system trzech mostów i tunelu - łączący Zhuhai i dwa autonomiczne regiony administracyjne Hongkongu i Makau to najdłuższa drogowa przeprawa morska na świecie o łącznej długości 55 km.
Ma skrócić czas przejazdu między Zhuhai i Makau leżącym po zachodniej i Hongkongiem po wschodniej stronie estuarium Rzeki Perłowej z trzech godzin do zaledwie 30 minut.
Z przejazdu nie będą mogli jednak skorzystać wszyscy prywatni kierowcy, a jedynie osoby posiadające specjalne zezwolenie. Pozostali będą musieli skorzystać z autobusów lub specjalnie wynajmowanych aut.
Połączenie drogowe Kong-Zhuhai-Makau to system trzech mostów wantowych (podwieszanych), podmorskiego tunelu i dwóch wysepek usypanych podczas budowy.
Pierwszą częścią systemu jest most łączący miasto Zhuhai ze sztuczną wyspą leżącą w granicach Makau, na której znajduje się infrastruktura kontroli granicznej Chin i Makau.
Fot. Andy Wong / AP Photo
Dalej trasa poprowadzona jest mostem głównym, który po 22,9 km zmienia się w podmorski tunel o długości 6,7 km. Droga wyłania się na powierzchnię tuż przed granicami Hongkongu i biegnie trzecim mostem do portu lotniczego w Hongkongu (HKG).
Most przebiega przez kolejną sztuczną wyspę (na wschód od lotniska), gdzie znajduje się hongkońska kontrola graniczna i kończy swój bieg w dzielnicy Islands, na wyspie Lantau w Hongkongu.
fot. Kellykaneshiro, THe HZMB website http://www.hzmb.hk / Wikimedia / CC BY-SA 4.0
Długość trasy łączącej leżące w Makau i Hongkongu stanowiska kontroli granicznej to 39 kilometrów. Całkowita długość połączania Hongkong - Makau - Zhuhai to aż 55 km. Tym samym jest to najdłuższa na świecie morska przeprawa drogowa. Przy przejeździe między każdym z miast samochody zatrzymywane są do kontroli paszportowej, tak jak na granicy państw.
Całość trasy przystosowana została do ruchu prawostronnego, a więc takiego, jaki obowiązuje w Chinach kontynentalnych. W Hongkongu i Makau panuje ruch lewostronny, a zmiana kierunku jazdy następuje na wspomnianych wcześniej wyspach, po przejeździe przez bramki kontroli granicznej.
Fot. Vincent Yu / AP Photo
Koszt budowy mostu miał początkowo wynosić 15,73 mld juanów chińskich (2,26 mld dolarów amerykańskich), z czego wkład rządu Hongkongu miał wynieść 6,75 mld juanów (0,97 mld dol.).
Ostatecznie wielokrotne przekroczenia budżetu wywindowały koszty do astronomicznej kwoty 20 mld dolarów.
Powstanie połączenia Hongkong - Zhuhai - Makau było kluczowym elementem rozwoju Delty Rzeki Perłowej - największego megalopolis i ośrodka przemysłowego na świecie ulokowanego wokół estuarium Rzeki Perłowej.
Most ma ułatwić życie mieszkańcom i firmom działającym w obrębie Delty Rzeki Perłowej. Dla części będzie to ogromna oszczędność czasu marnowanego wcześniej na codzienne dojazdy do pracy. Będzie również sporym udogodnienie dla milionów turystów odwiedzających region.
Delta Rzeki Perłowej nazywana jest "chińską Doliną Krzemową". Składa się obecnie z dziewięciu, a po przyłączeniu Hongkongu (najwcześniej w 2047 roku) i Makau (w 2049 roku) z 11 chińskich metropolii o łącznej powierzchni 56 500 kilometrów kwadratowych.
Deltę Rzeki Perłowej zamieszkuje dziś niemal 70 mln osób. To także ogromne skupisko chińskich przedsiębiorstw, w tym firm technologicznych (np. Huawei z siedzibą w Shenzhen).