Najgorzej oceniane linie lotnicze. Na liście największy przewoźnik działający w Polsce

Nowojorska firma AirHelp, pomagająca pasażerom dochodzić swoich praw, opublikowała doroczny ranking przewoźników lotniczych. Pod uwagę wzięto 72 linie lotnicze, które ocenione zostały w trzech kategoriach: punktualność, jakość obsługi i obsługa wniosków o odszkodowanie. Na pierwszych miejscach znalazły się takie linie, jak Qatar Airways i American Airlines, ale znacznie ciekawiej jest na końcu stawki. Przyjrzeliśmy się zatem przewoźnikom, którzy okupują miejsca od ósmego do pierwszego od końca.
Transavia.com Transavia.com Fot. Mathieu Marguer | Wikimedia Commons | CC BY-SA 2.0

8. Transavia

Transavia to holenderski przewoźnik z siedzibą w Amsterdamie. Linia posiada dość niewielką siatkę połączeń i operuje głównie w rejonie Morza Śródziemnego. W chwili obecnej obsługuje jedno połączenie z Polski - z Krakowa do Eindhoven w Holandii.

AirHelp przyznał linii Transavia łączną notę 5,84/10 punków, co pozwoliło na zajęcie 8. miejsca od końca. Punktualność została oceniona na 6,2 pkt, a jakość obsługi na 7,4 pkt. Serwis przyznał też 3,9 pkt w kategorii "obsługa wniosków o odszkodowanie".

Samolot linii LaudaMotion Samolot linii LaudaMotion LaudaMotion

7. Laudamotion

Laudamotion to tanie linie lotnicze, które w 2003 roku założył sam (zmarły w maju) Niki Lauda, austriacki przedsiębiorca, utytułowany kierowca wyścigowy i trzykrotny mistrz Formuły 1. Firmę w 2011 roku Lauda sprzedał niemieckiej linii Air Berlin, która w październiku 2017 roku zakończyła działalność. Gruntowną przemianę Laudamotion przeszła w sierpniu 2018 roku, kiedy to kolejny pakiet akcji linii zakupił największy przewoźnik w Europie - Ryanair (od tamtej pory kontroluje 75 proc akcji).

Dziś Laudamotion prężnie rozwija się pod skrzydłami Ryanaira i jest niejako jego bliźniaczym przewoźnikiem. Od pewnego czasu obie linie mają m.in. jednakowe zasady dotyczące bagażu, a bilety na rejsy Laudamotion można kupić przez stronę lub aplikację Ryanaira. Austriacka linia zachowała jednak własną flotę samolotów Airbusa i odrębne malowanie. Od października 2018 roku przewoźnik operuje na trasie Kraków - Wiedeń.

W rankingu Laudamotion zajęła 7. miejsce od końca. Specjalistom z AirHelp nie spodobała się punktualność linii - ocenili ją na 5,1 pkt. Dużo lepiej została jednak oceniona w kategorii obsługi wniosków o odszkodowanie. Przyznano jej 4,6 pkt, co jest najlepszym wynikiem wśród ośmiu najgorszych linii w zestawieniu. Za jakość obsługi na pokładach Laudamotion dostała notę 7,4 pkt.

Norwegian w Krakowie Norwegian w Krakowie fot. Mateusz Skwarczek / Agencja Gazeta

6. Norwegian

Norwegiana z pewnością nie trzeba nikomu przedstawiać. To pochodzący z Norwegii tani przewoźnik z bazą w Oslo-Gardermoen. W przeciwieństwie do Ryanaira, Wizz Aira czy Laudamotion Norwegian obsługuje również trasy długodystansowe. Lata z Europy do Ameryki Północnej, Południowej, Azji i Afryki. Na jednej z przykładowych długich tras z Londynu do Rio de Janeiro bilety można kupić za ok. 1600 zł w obie strony. Zważywszy na to, jak tanio można dostać się do stolicy Wielkiej Brytanii, to świetna opcja również dla mieszkańców Polski.

Norwegian w rankingu AirHelp zajął 6. miejsce z łączną notą 5,67/10 pkt. Wysokie oceny dostał w kategoriach punktualność i jakość obsługi - odpowiednio 7,0 i 7,8 pkt - ale nie najlepiej radzi sobie z obsługą wniosków o odszkodowanie (2,3 pkt).

Ryanair we Wrocławiu Ryanair we Wrocławiu Fot. Tomasz Pietrzyk / Agencja Gazeta

5. Ryanair

W rankingu nie zabrakło największego przewoźnika w Europie i jednej z największych linii na świecie. Ryanair dominuje dziś w wielu krajach Starego Kontynentu, latając nie tylko do niemal każdego kraju w Europie, ale również na Wyspy Kanaryjskie, do Maroko, na Cypr, a także do Izraela i Jordanii. Ryanair to też obecnie największa linia lotnicza w Polsce. W 2018 roku przewiózł 11,6 mln pasażerów. Wyprzedza tym samym drugi LOT (10,5 mln) i trzeciego Wizz Aira (8,7 mln).

Ryanair jest jednak świetnie znany nie tylko ekstremalnie niskich cen, ale również - delikatnie mówiąc - nie najlepszego traktowania pasażerów, wielu skandali oraz "luźnego" podejścia do kwestii wypłacania odszkodowań. O dziwno jednak w tej ostatniej kategorii zanotował lepszy wynik od Norwegiana (3,5 pkt). Za punktualność lotów i jakość obsługi notuje już gorsze wyniki - odpowiednio 6,5 i 6,8 pkt. Łącznie zebrał 5,6 pkt.

Boeing 777 należący do Korean Air Boeing 777 należący do Korean Air Sergey Kustov/http://www.airliners.net/photo/Korean-Air/Boeing-777-2B5-ER/(CC BY-SA 3.0)

4. Korean Air

Obecność Korean Air wśród najgorzej ocenianych linii lotniczych świata może być dość zaskakująca. W końcu to największe linie lotnicze Korei Południowej z bazą w porcie Seul-Inczon. Linie oferują ogromną liczbę tras nie tylko do Azji i Oceanii, ale również do Ameryki Północnej i kilkunastu krajów Europy (ale nie do Polski). Zapewniają także wysoki standard podróży.

W rankingu AirHelp, Korean Air zajął miejsce tuż za podium najgorszych. Słaba ocena koreańskiego przewoźnika to zasługa bardzo złej noty za rozpatrywanie wniosków o odszkodowanie. Zaledwie 1,6 pkt to najgorsza ocena w całym rankingu obejmującym 72 przewoźników. Za punktualność Korean Air dostał z kolei 6,9 pkt, a jakość obsługi jest już na takim poziomie, na jakim mogliśmy się tego spodziewać (8,0 pkt). Łącznie dostał 5,49 pkt.

Kuwait Airways Kuwait Airways fot. 'Wo st 01/Wikipedia' / Wikimedia / CC BY-SA 3.0 DE

3. Kuwait Airways

Kuwait Airways to narodowe linie lotnicze Kuwejtu. Lata jedynie do kilku państw w Europie, jednak na liście nie ma Polski, stąd też jest w naszym kraju mało znany. Niektórzy znacznie lepiej mogą kojarzyć go z jednej z wizerunkowych afer z zeszłego roku. Linie odmówiły wtedy wpuszczenia na pokład Izraelczyka, który leciał z Frankfurtu do Bangkoku przez Kuwejt. Ostatecznie sąd winy przewoźnika się nie dopatrzył, bo kuwejckie prawo zabrania obywatelom Izraela przesiadania się w Kuwejcie.

Kuwait Airways zostały fatalnie ocenione za punktualność. Uzyskały notę 4,2 pkt, co mocno wpłynęło na miejsce na niechlubnym podium w tym rankingu. Szczęśliwie sytuacje uratowało to, że Kuwait Airways odpowiednio rozpatruje wnioski o odszkodowania za co dostał 4,2 pkt. Przewoźnik poradził sobie dobrze również w kategorii jakość obsługi (7,9 pkt). Razem dostał 5,40 pkt.

DLOKR DLOKR Fot. Michał Łepecki / Agencja Gazeta

2. easyJet

Na drugim miejscu pod względem najgorzej ocenianych znalazł się znany i dość popularny w Polsce easyJet. Brytyjski przewoźnik jest dziś drugą największą (po Ryanairze) tanią linią lotniczą w Europie. Z jego usług często korzystają również polscy podróżni, bo linia lata z Krakowa do wielu miast Europy Zachodniej. Niedawno easyJet otworzył również trzy trasy z Warszawy (Berlin, Genewa i Bazylea), a także jedną z Gdańska (Berlin).

W rankingu AirHelp easyJet otrzymał łączną notę 5,29 pkt. Najgorszą ocenę dostał za obsługę wniosków o odszkodowanie. Nieco lepiej został oceniony za jakość obsługi (7,0 pkt) i punktualność 6,7 pkt).

Samolot Thomas Cook Airlines Samolot Thomas Cook Airlines fot. Shutterstock

1. Thomas Cook Airlines

Na pierwszym miejscu wśród najgorzej ocenianych znalazł się brytyjski czarterowy przewoźnik z siedzibą w Manchesterze. Linia ta lata do kilku krajów południowej Europy, ale również do USA i na Karaiby.

W rankingu AirHelp, Thomas Cook Airlines uzyskał najgorszą łączną notę 5,26/10 pkt. Słabe wyniki zanotował za punktualność (5,6 pkt) i obsługa odszkodowań (2,5 pkt), a nieco lepiej poszło mu w kategorii "jakość obsługi", gdzie zgarnął 7,6 pkt.

Warto jednak zaznaczyć, że w zestawieniu w ogóle nie wzięto pod uwagę tych najmniej znanych i niepopularnych przewoźników z Azji czy Afryki. Na liście zabrakło np. Air Koryo. Ta północnokoreańska linia była wielokrotnie "nagradzana" mianem najgorszej na wielu innych listach, a w rankingu Skytrax uzyskała tylko jedną gwiazdkę.

Czytaj też: Polska chce kupić F-35 od USA. To jeden z najgroźniejszych myśliwców, ale konkurencja nie śpi

Więcej o: